janwide
Har en granne som lånat lite småprylar ibland. Vi hejar och snackar lite men har ingen annan relation. För en tio, fjorton dagar sedan när jag kom ut på gatan så frågade hen om hen kunde låna det där röret igen som var så bra som förlängning till fälgkorset. "Dags att skifta till vinterdäck." Det var såklart ok så jag plockade fram röret och ställde in det på hens tomt. Någon vecka senare skulle jag själv skifta däck. Jag hade till min förvåning inte fått tillbaks röret så jag gick över till grannen. Hen var dock inte hemma och röret inte att finna. Hjulbultarna gick dock att få loss utan röret så ingen skada skedd.

Idag hjälpte jag sonen att skifta däck. Äldre bil och bultarna satt utav bara h-ete! Gick över till grannen igen. Ena barnet var hemma men visste inget om något rör. Jag gick frustrerad hem och efter lite letande hittade jag ett annat rör som funkade. Så däckbytet gick att genomföra.

Ikväll fick jag sms från grannen som bad om ursäkt. Hen hade tänkt lämna tillbaka röret 19/11. Han hade det i bilen och var påväg till Göteborg (typ 3 timmar bort) för att skifta däck på ett av barnens bilar. Eh?

Jag skulle själv inte förutsätta att det är ok att låna röret i en månad i däckskiftartider utan att kolla först. Man skiftar ju däck två gånger om året, Så att skaffa ett eget rör istället för att låna av grannen varje år känner jag är rimligt.

Är jag kinkig som blir lite småirriterad?
 
  • Gilla
allan70 och 4 till
  • Laddar…
Jag hade också varit irriterad.
Principen är att man rengör och lämnar tillbaka när man är klar.
Särskilt i detta fall när det orsakat dig mycket irritation och förlorad tid. Det har varit en kostnad i tid för dig att låna ut.
 
  • Gilla
Enolf och 12 till
  • Laddar…
Tycker inte du är kinkig. Lite av en oskriven regel, att om inget annat är överenskommet, då återlämnas lånade saker samma dag eller senast dagen efter.
 
  • Gilla
Skrutten18 och 9 till
  • Laddar…
Jag hade inte gjort någon grej av det.
Nästa gång kanske.
 
  • Gilla
Davidbagare och 4 till
  • Laddar…
Visa tar hela handen när man ger fingret.
När jag lånar ut så brukar jag säga att jag behöver få tillbaka det imorgon eller vilken dag man nu vill.
 
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
galento
T TheGame skrev:
Visa tar hela handen när man ger fingret.
När jag lånar ut så brukar jag säga att jag behöver få tillbaka det imorgon eller vilken dag man nu vill.
Grannar som springer runt och ska låna saker vill man inte ha att göra med.
 
  • Gilla
Skogen#3 och 5 till
  • Laddar…
Det var sista gången du lånade ut nåt till grannen gissar jag på?
 
  • Gilla
Bygget 52 och 6 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Grannar som springer runt och ska låna saker vill man inte ha att göra med.
Jag tycker tvärtom. Lånar gärna ut saker till grannar men i TS fall hade jag blivit irriterad.
 
  • Gilla
redep och 4 till
  • Laddar…
wildeside
Slutat att låna ut grejor.
Man får inte tillbaks det det utlånade utan tjat och när man får tillbaks det utlånade är det trasigt eller iaf i mindre bra skick.
 
  • Gilla
Bygget 52 och 6 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Grannar som springer runt och ska låna saker vill man inte ha att göra med.
Nej har inte det problemet men om nån behöver låna nått oavsett vad det är så ser jag till att göra klart för mig att jag vill ha det tillbaka inom en angiven tid.
 
  • Gilla
per-o och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Jag lånade ut en specialtång till en jobbarkompis, rätt länge efteråt kom han med ett inslaget paket, som en julklapp typ, jag tänkte öppnade det och i det var tången :crysmile:, det var hans flickvän som föreslagit inslagningen. Jag anade inget när jag öppnade det, då jag inte saknat den.
 
  • Gilla
  • Haha
redep och 5 till
  • Laddar…
JesperKn JesperKn skrev:
Lite av en oskriven regel, att om inget annat är överenskommet, då återlämnas lånade saker samma dag eller senast dagen efter.
Den regeln känner i alla fall inte jag till. Det beror väl helt på omständigheterna, som exempelvis på vad man lånar och av vem man lånar det av. Lånar jag en byggställning av brorsan för att måla om huset tror jag ingen räknar med att den ska återlämnas samma dag. :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Störigt, de men hade tänkt en gång ingen gång på en sådan grej. Bara skämtsamt kommentera deadline nästa gång något ska lånas.

Upprepar det sig had ni problem.
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
Jag hade nog inte funderat så mycket på det. Men visst, om du förklarat första gången hur bra ditt rör var för dig när du byter däck så kanske hon kunde räkna med att du behöver det själv nu men om det från hennes perspektiv bara var ett rör som du råkade ha liggande kanske hon inte tänkte alls på att det fyllde någon funktion för dig förutom "bra att ha, om ryssen kommer" och där med inte hade bråttom att återbörda det till dig.
Hon kanske är engagerad i SD, ett järnrör tillhands imponerar alltid.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
16386 och 5 till
  • Laddar…
H
Nja verktyg lånar jag tyvärr inte ut.
Värsta jag vet när det inte kommer tillbaka, eller lortigt eller trasigt.
Nä mitt garage och jag vet vart saker är, vill grannen ha så får han bygga ett likadant.
 
  • Gul skylt med svart text och varningssymbol som listar regler för verktygshantering: ej röra, låna, flytta eller titta.
  • Gilla
  • Haha
Totte_S och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.