Men dem har nekat mig tillstånd men däremot har jag övervägt alla alternativ och tänkt köra på ändå. När dem renoverar badrummet så är det tänkt att vi drar alla vatten ledningar etc och byter till rätt rör till köket på grodan. Men det är just där som det kan bli krångel när besiktnings mannen kommer antar jag? Lite komplicerat fråga men att dra det rättsligt för att få svar kan vara 6-12 månader från idag. Vilket gör att jag då inte har någonstans att bo.
 
P
Det kan även handla om oljud som sprider sig till grannar. Tex att ditt kök nu är bredvid/ovan/under ett sovrum etc. Vet exempel där de övertygade styrelsen genom att ljudisolera golv, väggar etc extra för att vara säkra på att oljud inte spreds.
Det i combo med kolfilterfläkt?
 
  • Gilla
nasero
  • Laddar…
Jag ska flytta köket till en vardagsrummet och bostaden under mig har ursprungligen samma planering. Granne bredvid mig som tyvärr är ordförande har också vardagsrum vägg mot vägg min vardagsrum.. enligt min uppfattning så ska det här därför
Inte vara några problem. Jag har inte några grannar ovanför mig.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lite kort så är den juridiska situationen just nu som du redan har insett att föreningen inte har laglig möjlighet att säga nej till din ombyggnad. Men nej har styrelsen trots allt sagt. För att hävda din rätt så måste du då gå till tingsrätten och stämma föreningen.

Å andra sidan har föreningen inga sanktionsmöjligheter om du gör ombyggnationen i alla fall, trots att föreningen har sagt nej. I alla fall inte om du inte skadar föreningens rörsystem, d v s om ombyggnaden sker fackmannamässigt vad gäller VVS.

1 jan så ändras bostadsrättslagen i detta avseende. Nu får du möjlighet att överklaga styrelsens nej till hyresnämnden istället för att gå till tingsrätten. Men styrelsen får också en del muskler, t ex att de kan villkora ombyggnaden och de kan väga in estetiska/kulturella hänseenden vid prövningen. Bevisbördan hamnar dessutom på dig och hyresnämnden brukar gå på fastighetsägarens linje. Och om du orsakar skada kan du t o m förlora bostadsrätten.

D v s renoverar du innan 1 jan så har du en chans men efter detta blir det svårare. Kanske dags att byta ut styrelsen till en som ordnar husets ventilationssystem?

(Ordet "angrepp" i kommunikationen gällande ventilationssystem handlar nog bara om att skribenten inte riktigt behärskar det svenska språket.)
Undrar, om man renoverar innan 1:a januari men kanske att styrelsen skulle få veta att man flyttad köket efter januari, vart hamnar man då i det nya laget? Om nu föreningen skulle dra det här rättsligt låt oss säga. Inget förvånar mig med den här styrelsen
 
N nasero skrev:
Hej Forum,

behöver lite mer råd. Enligt byggfirman så kommer personen som utför 3-sikts besiktning kunna se att dem drar ledningar till nya köket vilket då kan rapporteras till styrelsen. Om dem får det information, och jag inte fått godkänt att flytta köket, kan dem stoppa renoveringen?
Tacksam för hjälp!
Visst, de kan se det, men så länge det inte är någon i styrelsen som gör besiktningen så lär den väl ändå inte bry sig om det?
Och om de nu ändå får informationen så kommer ju besiktningen bli lika godkänd ändå och det finns som sagt inte mycket de kan göra åt att du bygger om som du har tänkt.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Visst, de kan se det, men så länge det inte är någon i styrelsen som gör besiktningen så lär den väl ändå inte bry sig om det?
Och om de nu ändå får informationen så kommer ju besiktningen bli lika godkänd ändå och det finns som sagt inte mycket de kan göra åt att du bygger om som du har tänkt.
Föreningen har skickat besiktningen. Det är en konsult som jobbar som kontroll ansvarig. Egentligen är han mer intresserad av tätskick etc men han är ju anställd av föreningen så antar att han rapporterar till dem.
 
N nasero skrev:
Föreningen har skickat besiktningen. Det är en konsult som jobbar som kontroll ansvarig. Egentligen är han mer intresserad av tätskick etc men han är ju anställd av föreningen så antar att han rapporterar till dem.
Visst, han rapporterar till dem, men han lär väl knappast ha bakgrundsinformationen om att ni är oense över kökets placering.
Och den del som styrelsen kommer att läsa i rapporten är väl att det står "Godkänt" eller ej.

Om nu inte besiktningsmannen varit involverad i ditt avslag. Men i så fall finns det ju fortfarande inte mycket de kan göra. Så bygg på och fira jul i lugn och ro i lägenheten.
 
  • Gilla
TP3:7 och 1 till
  • Laddar…
Jag fick bekräftad avslag på plats framför besiktningsmannen. Tänker att om han inte skriver eller meddelar för mycket till dem så kanske det går bra.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
N nasero skrev:
Har sett flera inlägg om liknande renoverings tankar så ursäkta i förväg om det redan finns svar.

jag önskar flytta köket till vardagsrummet som ligger bredvid badrummet. I ansökan till föreningen så får jag svar att enligt lagar så äger föreningen ventilationen och jag får därmed inte utföra någon angrepp på ventilations systemet.

nu blir frågan, är det jag har tänkt utföra en angrepp på ventilations systemet och kan jag fortsätta utan deras godkännande? hur kan man lösa konflikten på annat sätt? Hyresnämnden har lång väntetid. Kravbrev från advokat kan det hjälpa?

vad jag tänkt göra:
Köksfläkten har i gamla köket suttit 3 meter till vänster från stammen. Jag har tänkt spegelvända den och dra den 3 meter till höger från stammen.
Tilluftsventil har lagts i nya sovrummet genom T-rör.

Inget ovanligt sticker ut på stadgarna utan följer bostadsrättslagen. Enligt samtal med jurist så kan inte föreningen säga nej. Besiktningsman och utlåtande från ventilationsfirma tyder att det inte finns risk för skada. Värt att notera att Ventilations systemet är ett FTX systemet och föreningen har 2 gånger blivit underkända på OVK pga aggregaten är smutsig, värden inte getts ut, ombyggnationer där tilluftskanal inte dragits, ventiler som täppts till. Föreningen anser att det är obalans i systemet och därför nekar rakt av alla flytt av kök.

kanske värt att lägga till att jag köpte bostaden med renoverings tankar och påbörjat renoveringen då bostaden inte gick att bo i då tidigare ägare inte tagit hand om bostaden. Behöver ha bostaden klar till jul annars har jag inget boende.
Tacksam för hjälp! Lite uppdatering: Sen jag skrev sist så har föreningen skickat jurist att dem vill utföra en kontroll i bostaden av vad som har gjorts. Jag har stoppad renoveringen fortfarande och inte drivit det vidare förrän jag fått klarhet i riktning. Däremot, så har jag redan gjort vissa ändringar. I samråd med föreningen så fick jag muntligt samtycke att flytta en vägg ca 50 cm in. Däremot så innebär det att det rummet inte har en tilluft idag vilket insågs i efterhand. Detta åtgärdas enkelt genom en T-rör. Nu undrar jag dock, då föreningen anser att jag inte får göra angrepp på ventilations systemet, får jag lägga till en T-rör för tilluften? I brevet som jag har fått så har dem skrivit följande falska anklagelser:
”Genom föreningens iakttagelser kan det konstaterats att ni utan tillstånd från föreningen flyttad en vägg i lägenheten. Ert sovrum har numera ingen tilluftskanal.”

Nu är frågan, bör jag lägga till en T-rör innan mötet eller bör jag förklara till dem på mötet, att jag har avvaktat för att få rådgivning från deras firma av hur det ska utföras? Kan dem anklaga mig att genom att inte lägga tilluft direkt i sovrummet så skapar jag skada i byggnaden? Ingen bor i lägenheten än och dörrarna hölls öppet.
Tack!
 
Claes Sörmland
N nasero skrev:
Tacksam för hjälp! Lite uppdatering: Sen jag skrev sist så har föreningen skickat jurist att dem vill utföra en kontroll i bostaden av vad som har gjorts. Jag har stoppad renoveringen fortfarande och inte drivit det vidare förrän jag fått klarhet i riktning. Däremot, så har jag redan gjort vissa ändringar. I samråd med föreningen så fick jag muntligt samtycke att flytta en vägg ca 50 cm in. Däremot så innebär det att det rummet inte har en tilluft idag vilket insågs i efterhand. Detta åtgärdas enkelt genom en T-rör. Nu undrar jag dock, då föreningen anser att jag inte får göra angrepp på ventilations systemet, får jag lägga till en T-rör för tilluften? I brevet som jag har fått så har dem skrivit följande falska anklagelser:
”Genom föreningens iakttagelser kan det konstaterats att ni utan tillstånd från föreningen flyttad en vägg i lägenheten. Ert sovrum har numera ingen tilluftskanal.”

Nu är frågan, bör jag lägga till en T-rör innan mötet eller bör jag förklara till dem på mötet, att jag har avvaktat för att få rådgivning från deras firma av hur det ska utföras? Kan dem anklaga mig att genom att inte lägga tilluft direkt i sovrummet så skapar jag skada i byggnaden? Ingen bor i lägenheten än och dörrarna hölls öppet.
Tack!
Det finns nog ingen bra lösning på den här situationen annat än att du kommer överens med styrelsen om en lösning. Att nu mitt i någon sorts konflikt börja mecka med föreningens ventilationssystem verkar inte vettigt. Och inte heller kan du ju ha ett rum utan tilluft.

Att styrelsen har tagit in en jurist innebär troligen att de är oroliga och känner sig okunniga. För många styrelsemedlemmar finns en rädsla för att göra fel som är passiviserande. Tyvärr är det ju väldigt svårt att få grupper av människor som är i det tillståndet med på lösningar. Men försök!

(Sen kan ju diskuteras om det krävs tillstånd för att flytta den icke bärande väggen. Troligen inte i sig. Men i och med att varje rum behöver ventilation och den påverkas så kan det vara en faktor som gör att väggflytten faktiskt är tillståndskrävande. Ett tillstånd som styrelsen inte har rätt att neka.)
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns nog ingen bra lösning på den här situationen annat än att du kommer överens med styrelsen om en lösning. Att nu mitt i någon sorts konflikt börja mecka med föreningens ventilationssystem verkar inte vettigt. Och inte heller kan du ju ha ett rum utan tilluft.

Att styrelsen har tagit in en jurist innebär troligen att de är oroliga och känner sig okunniga. För många styrelsemedlemmar finns en rädsla för att göra fel som är passiviserande. Tyvärr är det ju väldigt svårt att få grupper av människor som är i det tillståndet med på lösningar. Men försök!

(Sen kan ju diskuteras om det krävs tillstånd för att flytta den icke bärande väggen. Troligen inte i sig. Men i och med att varje rum behöver ventilation och den påverkas så kan det vara en faktor som gör att väggflytten faktiskt är tillståndskrävande. Ett tillstånd som styrelsen inte har rätt att neka.)
tack för svar!
Så basically, Jag får förklara på plats att flytt av väggen var i samtycke av styrelsen, och att dem nu i efterhand inte bör anklaga mig att jag gjort det utan tillstånd. Däremot så har jag inte kopplad på ventilationen då jag inte haft deras hjälp. Däremot om dem nu säger att jag får återställa väggen, vad gör jag då? Det är en icke bärande vägg.
 
Claes Sörmland
N nasero skrev:
tack för svar!
Så basically, Jag får förklara på plats att flytt av väggen var i samtycke av styrelsen, och att dem nu i efterhand inte bör anklaga mig att jag gjort det utan tillstånd. Däremot så har jag inte kopplad på ventilationen då jag inte haft deras hjälp. Däremot om dem nu säger att jag får återställa väggen, vad gör jag då? Det är en icke bärande vägg.
Ja du, detta är en fråga om att etablera någon sorts relation med styrelsen så att du kan komma vidare. Hur det ska gå till är svårt att veta över nätet.

Styrelsen har rätt att göra tillsyn i din lägenhet enligt bostadsrättslagen. Oklart i lagtexten vad syftet med denna tillsyn kan tänkas få vara för att den ska vara laglig men antagligen att säkerställa att du inte riskerar skador för föreningen och dina grannar. Knappast en tillsyn av det inre underhåll som du ansvarar för, det ligger på dig och inte på styrelsen att förvalta.

De har inte rätt att se lägenheten när som helst utan när det passar dig utan olägenhet, så du kan skjuta på mötet några veckor om du vill det. Oklart om det gynnar dig eller inte.

Föreningens styrelse kan egentligen inte kräva att du återställer väggen eftersom annans säkerhet inte äventyras eller det inte finns risk för omfattande skador på annans egendom. Detta är nämligen kravet för att föreningen ska få återställa något som du som bostadsrättshavare har ställt till med i lägenheten. D v s du sitter med ansvaret och därmed också beslutanderätten angående väggen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja du, detta är en fråga om att etablera någon sorts relation med styrelsen så att du kan komma vidare. Hur det ska gå till är svårt att veta över nätet.

Styrelsen har rätt att göra tillsyn i din lägenhet enligt bostadsrättslagen. Oklart i lagtexten vad syftet med denna tillsyn kan tänkas få vara för att den ska vara laglig men antagligen att säkerställa att du inte riskerar skador för föreningen och dina grannar. Knappast en tillsyn av det inre underhåll som du ansvarar för, det ligger på dig och inte på styrelsen att förvalta.

De har inte rätt att se lägenheten när som helst utan när det passar dig utan olägenhet, så du kan skjuta på mötet några veckor om du vill det. Oklart om det gynnar dig eller inte.

Föreningens styrelse kan egentligen inte kräva att du återställer väggen eftersom annans säkerhet inte äventyras eller det inte finns risk för omfattande skador på annans egendom. Detta är nämligen kravet för att föreningen ska få återställa något som du som bostadsrättshavare har ställt till med i lägenheten. D v s du sitter med ansvaret och därmed också beslutanderätten angående väggen.
omfattande skador skulle ju isåfall vara att FTX systemet hamnat i obalans pga att jag inte lagt en tilluft i sovrummet?
 
Claes Sörmland
N nasero skrev:
omfattande skador skulle ju isåfall vara att FTX systemet hamnat i obalans pga att jag inte lagt en tilluft i sovrummet?
Det skadar inte ventilationssystemet på det sättet. Det är mer ett lokalt problem för rummet som saknar tilluft.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det skadar inte ventilationssystemet på det sättet. Det är mer ett lokalt problem för rummet som saknar tilluft.
ok. Anledningen till att dem har nekad ombyggnationer såsom flytt av kök anser dem vara för att det påverkar ventilations systemet och flöden i hela byggnaden. Det är därför det är viktigt för mig att vara säker att dem inte kan anklaga mig för skada
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.