Hej,

På fakturan från ellevio så debiteras jag för en 20 A säkring. Men idag insåg jag att säkringen är en 16 A.
Gick ut för att dubbelkolla säkringarna då spisen krånglade, märkte då att porslingssäkringen var på 16 A vilket inte riktigt harmonierade med uppgifterna på fakturan.

Jag har nu mailat Ellevio så får vi se vad dom svarar. Men tänkte kolla här om det är någon annan som har haft liknande? hur gick det? betalar dom ut diffen?
 
H
Vad har du för säkrings bottnar?
Även om du har 20 amp på faktura och något bytt till 16 säkringar så bryr inte ellevio sig om det.
Men om du klarar dig på 16 amp så ring en elektriker så dom får säkra ned åt dig så slipper du betala
 
Bottenplattan är för 16 amp, försökte skruva i en 20 amp men det gick inte.
 
I så fall kan du ha ett case. Hur länge har du betalt för 20A-abb i onödan?
 
Någon har bytt bottnar någongång utan att anmäla det till leverantören, hade samma på min fastighet.
Fick skicka några foton till en lokal elektriker så skickade han in anmälan om nersäkring, kostade mig 150:-.

Tror inte det blir någon ersättning dock då ditt nätbolag har haft ”möjlig förbrukning upp till 20A” med i beräkningarna i sitt system.

Om inte en nedsäkringsanmälan är gjord tidigare dvs, som dom missat
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Skulle ju kunna vara så att det nätbolag som var aktuellt när huset byggdes inte gjorde skillnad på 16A och 20A. Många elnat har ju passerat ett flertal ägarkonstellationer innan de svaldes upp av Fortum/Ellevio så är det en älde installation kan det finnas historiska förklaringar.
 
Läs i villkoren för nätavtalet." Nät 2012 k rev.2"
De flesta nätbolagen tillämpar det avtalet. (Vet inget nätbolag som inte gör det)

Under 3:8 står det följande:
"Konsumenten ansvar för att ha rätt avgiftsbestämmande passdel och säkring. Ändring av avgiftsbestämmande passdel eller säkring får endast ske efter elnätsföretagets medgivande"

Det betyder i stort att den som har elavtalet ansvarar för att det är rätt säkringar och passdelar. Så jag tror inte TS har något case ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.