Hej,

Vi har mycket kalk, mangan och järn i vattnet från vår brunn så bla handfatet blir missfärgat och brunt.
Måste nu fixa någon form av filter.
Tänkte fråga om någon har några erfarenheter av dessa två vattenfilter?

Den ena heter Combi 14-WS. Finns att läsa om på denna sida. En fördel är ju att man bara verkar behöva fixa med filtret vart 8:de år. Driftskostnad per år fick jag höra är ca 900:- (dock med gamla elpriser)
https://www.varab.se/produkter

Ett annat alternativ är denna:
JMS-Modell 700, här är jag dock osäker på hur ofta filter måste servas.
https://www.jms-vattenrening.se/produkter/avkalkningsfilter/

Kanske finns det fler varianter?

Toppen är ju om man inte behöver rodda så mycket med det.

Tacksam för kommentarer och erfarenheter.
Mvh
Fredrik
PS året runt boende fyra personer.
 
F fredand44 skrev:
Hej,

Vi har mycket kalk, mangan och järn i vattnet från vår brunn så bla handfatet blir missfärgat och brunt.
Måste nu fixa någon form av filter.
Tänkte fråga om någon har några erfarenheter av dessa två vattenfilter?

Den ena heter Combi 14-WS. Finns att läsa om på denna sida. En fördel är ju att man bara verkar behöva fixa med filtret vart 8:de år. Driftskostnad per år fick jag höra är ca 900:- (dock med gamla elpriser)
[länk]

Ett annat alternativ är denna:
JMS-Modell 700, här är jag dock osäker på hur ofta filter måste servas.
[länk]

Kanske finns det fler varianter?

Toppen är ju om man inte behöver rodda så mycket med det.

Tacksam för kommentarer och erfarenheter.
Mvh
Fredrik
PS året runt boende fyra personer.
Alla kombinationsfilter med avhärdare (avkalkare) behöver laddas med salt regelbundet (oftast månadsvis) - allt beror på hur ofta det behöver backspolas, räkna med ca 2-3 kg salt för varje backspolning. Avlopp behövs för backspolning.

Har själv enbart avhärdare som jag bara renar med manuellt varannan vecka, men jag har inte så hårt vatten. Har även osmosfilter under diskbänken då jag har (väldigt) lite uran i vattnet. 25kgs saltsäckar är lite tungt men brukar inte kosta mer än nån dryg hundring.

Ett tips är att kolla in Blocket, vissa företag säljer ut splitternya kombifilter ibland. Även relativt oanvända kombifilter från privatpersoner dyker upp - men vissa tror att de säljer nya prylar…

https://www.billiga-vattenfilter.com/vattenfilter/kombifilter/ Detta företag har väl funnits på marknaden några år, hur de är att handskas med får du kolla upp innan köp. Men priserna är vettiga. Så även denna: https://jrvsystem.se/vattenfilter/kombinationsfilter/kombi-total-plus.php

Skaffa gärna även ett billigt osmosfilter för dricksvatten och matlagning, behöver inte kosta mer än runt 2000. Osmosfiltrena byts varannat till vart tredje år om du har avhärdat vatten.

https://www.amazon.se/dricksvattens...embranfilter-systemvattenfilter/dp/B06XXJ7RDS https://www.amazon.se/Neues-Wasser-...97-b6b7-65242c806b5a&pd_rd_i=B07QYRND5G&psc=1

Mvh
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Enormt tack för ditt informativa svar.
Stämmer det att saltet är det som används till avhärdningen?

Kan det vara lite meckigt att fylla på med salt varje månad? (Tänker på våran diskmaskin där man gärna spiller lite salt i maskinen varje gång vilket tydligen inte är så bra för maskinen)

Mvh
Fredrik
 
PS jag hade nämligen fått för mig att avhärdningen skedde med jonbytaren.
 
Ingen åsikt om val av filter men påfyllning av salt är inte så krånglig. Kanske är lite olika men tror de flesta har liknande lösning. Bredvid mitt filter står en stor plastlåda med lock på - öppna locket och häll i saltet. Vatten spolas från filtret via en slang på natten. Man häller alltså inte saltet direkt i filtret.
 
Dalbotant Dalbotant skrev:
Ingen åsikt om val av filter men påfyllning av salt är inte så krånglig. Kanske är lite olika men tror de flesta har liknande lösning. Bredvid mitt filter står en stor plastlåda med lock på - öppna locket och häll i saltet. Vatten spolas från filtret via en slang på natten. Man häller alltså inte saltet direkt i filtret.
Mycket intressant info, får man fråga vilket fabrikat du har?
Säger filtret till då du måste fylla på salt, eller har du löst det med egen rutin?
Mvh
Fredrik
 
Kontroll av saltbehållaren bör ske en gång i månaden. Saknas det salt = fyll på.
 
JA 800 elit heter själva filtret. Har löst det mycket tekniskt avancerat med saltnivån. Har dragit ett streck på utsidan vid ungefärlig miniminivå och så lyfter man helt enkelt på locket och kollar till det. ;)
Har inte haft det så länge att jag riktigt lärt mig takten som saltet går åt på men säg att det får plats nästan 4 säckar, det tar ju ett tag att använda upp.
 
  • Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Kom på att jag måste passa på att fråga om filter sätts före hydrofor eller efter?
Jag gissar att det bör sitta efter så det är tryck genom filtret?

Det verkar ju som om filtren kör backspolning av filtret för att rensa dem en gång per dygn. Jag undrar då om detta vatten leds i en vanlig vattenslang till en golvbrunn eller förväntas det vara en PEM-slang? Tror ni det skulle gå att leda det rensvattnet uppåt? Anledningen att jag frågar är för att jag hoppas kunna ha filtret i ett utrymme med höjden 120cm. På ena sidan Utrymmet som är 140cm brett har jag en golvbrunn på andra sidan tänkte jag ha filtret. Helst vill jag juinte ha en slang på golvet som man måste krypa över.
Mvh
Fredrik
 
F fredand44 skrev:
Kom på att jag måste passa på att fråga om filter sätts före hydrofor eller efter?
Jag gissar att det bör sitta efter så det är tryck genom filtret?

Det verkar ju som om filtren kör backspolning av filtret för att rensa dem en gång per dygn. Jag undrar då om detta vatten leds i en vanlig vattenslang till en golvbrunn eller förväntas det vara en PEM-slang? Tror ni det skulle gå att leda det rensvattnet uppåt? Anledningen att jag frågar är för att jag hoppas kunna ha filtret i ett utrymme med höjden 120cm. På ena sidan Utrymmet som är 140cm brett har jag en golvbrunn på andra sidan tänkte jag ha filtret. Helst vill jag juinte ha en slang på golvet som man måste krypa över.
Mvh
Fredrik
Båda filtren du nämnt är kombifilter med tekniken jonbyte, vilket innebär att tekniken är gjord för lösta ämnen i vattnet, (järn/mangan och kalk i jonform). Har du borrad brunn och hydrofor övergår en del av järn och mangan i utfälld partikelform i hydroforen vilket kommer belasta filtermassan och jonbyte med salt inte kommer ske just pga att partikeln är utfälld. För minimalt underhåll och längst livslängd på filtermassan så är hydropress ett måste. Förutsatt att brunnen är borrad och inte grävd förstås, då är kontakten mellan vatten och syre oundviklig, då behövs någon form av sedimentrening före en jonbytare.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Tackar.
 
Råkade snubbla över den här produkten "aquabion", https://www.nordicbion.se/faq/

Verkar ju inte använda salt eller el. Är det någon som kan gissa om den är lika bra som ett kombifilter? (i vårt fall blir det ju bruna missfärgningar i badrummet som jag tror beror på järn)

Mvh
Fredrik
 
F fredand44 skrev:
Råkade snubbla över den här produkten "aquabion", [länk]

Verkar ju inte använda salt eller el. Är det någon som kan gissa om den är lika bra som ett kombifilter? (i vårt fall blir det ju bruna missfärgningar i badrummet som jag tror beror på järn)

Mvh
Fredrik
Humbug-produkt, har funnits flera genom åren, ingen har blivit kvar. Av den enkla anledningen att de inte fungerar. Villaägarnas gjorde en undersökning för några år sedan:
https://www.villaagarna.se/radgivni...klar/en-av-fem-kalkreningsprodukter-fungerar/
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
B bergback skrev:
Humbug-produkt, har funnits flera genom åren, ingen har blivit kvar. Av den enkla anledningen att de inte fungerar. Villaägarnas gjorde en undersökning för några år sedan:
[länk]
Enormt tack för den informationen!! Nä den där vill man ju inte ha.
 
Dalbotant Dalbotant skrev:
JA 800 elit heter själva filtret. Har löst det mycket tekniskt avancerat med saltnivån. Har dragit ett streck på utsidan vid ungefärlig miniminivå och så lyfter man helt enkelt på locket och kollar till det. ;)
Har inte haft det så länge att jag riktigt lärt mig takten som saltet går åt på men säg att det får plats nästan 4 säckar, det tar ju ett tag att använda upp.
4 säckar! Jag klarar mig på max 3 säckar om året… å andra sidan så avhärdar jag vattnet bara varannan vecka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.