Hej alla,
Har låtit en firma helrenovera mitt badrum. Igår när downlightsen kom på plats upptäckte jag att två till tre kakelplattor "sticker ut" mer än de andra (typ 2-3 mm). När ljuset faller på dessa uppstår en skugga som gör att blicken direkt dras åt dessa kakelplattor och det ser riktigt illa ut.

Vad kan man göra? Jag vill riva bort de plattor som ser dåliga ut och se till att allt blir rakt. Är detta görbart? Finns det andra alternativ? Vilket ansvar har kakelsättaren? Finns det nån standard man kan luta sig mot?

Firman är PER-certifierad.

Tacksam för svar!!

mvh
/A
 
Det går att byta dem, och är i princip enda åtgärden. Förhoppningsvis är det ojämnt i fixet och inte under själva tätskiktet. Om de sitter i våtzonen kan det dock vara lite känsligt och knepigt, men det går som sagt. Har du pratat med firman? De kommer säkert komma och fixa det utan kostnad om de är det minsta seriösa.
 
Tack för ditt svar!

Självklart är det i våtzonen. :) Dessutom är det den väggen man ser när man stiger in genom dörren. Har inte pratat med firman än. Vill först veta vilka möjligheter som finns.

/A
 
2-3 mm... det är fläskigt mycket för tandning, skulle till en rejäl klick fix. Sticker h e l a plattan ut, eller bara halva eller nåt hörn?
 
Ja, jag tycker också 2-3 mm är mycket :)

Den värsta plattan sitter snett med sitt nedre vänstra hörn som högsta punkt. Jag vill minnas att gipsskivan är skarvad, ungefär där problemen finns, med nån sorts glasfiberväv.

/A
 
Efter att ha sett min farmors badrum som nyligen blev renoverat av stor kakelfirma i Malmö vet jag inte om jag tycker 2-3mm är så mycket =/ Hade aldrig accepterat det, prata med firman direkt.
 
Nu har firman kaklat om hela väggen. Kaklet är satt på det befintliga så det enda problemet är att badrummet krympt med nån centimeter. detta kan jag leva med då väggen nu är så gott som felfri. Jag är glad att de inte började plocka bort plattor med risk för att skada våtmembranet.

Skönt med seriösa hantverkare.
 
Jepp, bra gjort av dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.