Vi har äntligen hittat ett intressant husobjekt efter lång tids letande men som vanligt så finns det ju alltid något som inte är helt bra. "Vårt" hus har ett mycket litet pannrum, nästan garderobsstorlek. De nuvarande ägarna har haft ute en kille från NIBE som har sagt till dom att det går utmärkt att elda med pellets, han rekommenderade också bergvärme. Det här med pellets har vi kollat upp lite och det låter ju jättebra. Vår fråga är bara: var gör vi av pelletsen, när det redan är trångt? I "pannrumsgarderoben" finns nämligen också en tvättmaskin och en torktumlare. Tilläggas ska att huset har en kamin vägg i vägg med den befintliga pannan.
För närvarande har huset värmts upp med olja vilket inte är det mest ekonomiska alternativet. Oljetanken står i garaget med rörledningar under marken in i huset. Huset har ett vattenburet system. Har någon erfarenhet av detta "problem"? Är tacksamma för alla råd vi kan få eftersom vi inte har någon större kunskap om uppvärmning av hus:)
 
...tilläggas skall oxå att det finns en elektrisk varmvattenberedare och att kaminen som står vägg i vägg med pannrummet då står i vardagsrummet, centralt i huset på första våning. Det är ett 20-talshus med troligen lite taskig isolering på vinden som ska bättras på. Berg/jordvärme vill vi undvika i det längsta för att det är ett så stort projekt för vi ska kanske bygga till badrummet oxå... Men vi är som sagt öppna för alla förslag. Behöver så mycket som möjligt på fötterna inför det (eventuella) husköpet..
 
Huset är på 130 kvadrat. Ingen som vill ge ett "så här skulle jag gjort"?
 
Om pannrummet delas med en tvättstuga så skulle jag dessvärre inte rekomendera Pellets. Du behöver sota & aska ur pannan regelbundet, det blir lite skitigt inte mycket men änndå. Om man har ett veckoförråd i samma yta så komer även det att damma när man fyller i pellets i förådet.

Det finns ju Luft/vatten pump också som är något billigare änn bergvärem vilket dock inte ger riktigt samma besparing..

Bästa är väll igentligen om ni väntar 1 år. Så hinner ni i lungn och ro att titta på alla lösningar som finns. Sen ser ni också vad det blir för kostnader, m det kanske är bättre att isolera mera, täta fönster osv.. Vilket kan minska uppvärmingen som i sin tur kan leda till att ni får en mindre "värmare" vilket är billigare att köpa in..

Vi behöver också veta vart huset är någonstanns. Skåne? Lappland?
Vi vill också veta hur mycket huset drar i dag. 3kubik olja /år?
Hur gammalt är huset?
hur ser det ut med isoleringen på vinden?
 
Tackar för svar.
Vi är lite stressade inför det eventuella husköpet eftersom det är ett hus man köper med hjärtat. Det är ett otroligt charmigt hus från 1922, med den gamla stilen bevarad överallt med trägolv, pärlspont osv, men varsamt renoverat så allt är fräscht. Däremot är badrummet mycket litet och dessutom placerat under trappan så det är ståhöjd i kanske 2/3. I den kvarvarande tredjedelen står ett stort nytt badkar. Förhoppningen är att kunna ersätta badkaret med en duschvägg i andra änden motsatt badkaret och "flytta om lite" så att det funkar, förhoppningsvis även få in tvättmaskinen där, alternativt ha den i det hyfsat stora skafferiet i köket. Annars kvarstår att ta en del av köket som ligger vägg i vägg och förstora badrummet. Men då måste kyl/frys flyttas till skafferiet. Mycket problemflyttande blir det...
Huset ligger i Skaraborg.
På vinden ligger sågspån. Hur tjockt lager hann vi inte kolla på förra visningen, men komplettera/ersätta är väl nästan självklart. Totala driftkostnaden är beräknad till 27000/år, vilket låter lite "för bra" med tanke på oljepannan. Kanske har kaminen fått gå dagligen..
Anledningen till att vi känner att det är bråttom är att vi behöver ha allt i åtanke ifall det blir en magstark budgivning.. Och sen ska ju tanken fyllas i så fall. Och uppvärmningen hänger ju på sätt och vis ihop med hur vi ska göra med badrummet...
Dom byggde sannerligen annorlunda förr. Att 130 kvadrat kan bli så trångt :)
Fler idéer är mycket välkomna!
 
Det är inte roligt att leva på marginalerna, om ni inte har råd att leva med olja/el (förmodar att det finns elpatroner eller möjlighet att sätta in sådana) ett år så har ni nog för snäva ramar...) Naturligtvis är det inget självändamål att behålla gamla värmen ett år, men det är viktigt att inte stressa fram en lösning som kanske inte visar sig vara den bästa.

Själv är jag en vedentusiast, så om jag var i er situation så skulle jag bygga ett fristående pannrum för att inrymma en effektiv värmeanläggning med rejäl och välisolerad accumulatortank. Jag skulle också överväga att ha solpaneler på taket till pannrummet. Värmen skulle sedan föras in i huset via kulvert.

På så sätt skulle ni få ett rum som kanske bättre skulle lämpa sig som badrum/tvättrum.
 
Jag skulle nog ta det lungt ett år innan byte av värmesystem, Gärna köra på el o ha den innetemp ni tänkt er ha i framtiden...
Ni skulle kunna börja med att isolera vinden mer så snart ni flyttat in i huset...
Under året håller ni koll på framledningstem mm, Då vet ni exakt förbrukning på huset samt att det är lättare att avgöra vilket system ni ska välja...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.