Hej,

Renoverar sovrum och tänkte passa på att byta gamla apparatdosor.

De gamla dosornas underkant är placerade 20 cm ovan golv. 2-vägs uttagen hamnar då 17-18 cm ovan golv. Antar att det bara är att höja de nya dosorna 2-3 cm så de nya vägguttagens underkant hamnar 20 cm ovan golv enligt standard? Korrekt?
 
  • Eluttag under installation i vägg med öppna kablar och osatt front.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klamrar du lös FK i väggen? Det där ser inte ens nästan ok ut.
Höjden över golv är det minsta du behöver fundera på för stunden.
 
  • Gilla
perror och 7 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Klamrar du lös FK i väggen? Det där ser inte ens nästan ok ut.
Höjden över golv är det minsta du behöver fundera på för stunden.
Nej jag har bara lyft upp kabelröret från gamla dosan och FK kablarna råkade ligga sådär just när jag fotade. Röret ska in i stutsen förstås och klamras därefter :)
 
  • Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
Man pratar centrummått, och standarden har varit både 200 och 300mm över golv, nu är det valfritt.
vad sitter andra uttag i huset på eller ska du flytta alla dosor I hela huset?
 
M Myresjöhuset skrev:
Man pratar centrummått, och standarden har varit både 200 och 300mm över golv, nu är det valfritt.
vad sitter andra uttag i huset på eller ska du flytta alla dosor I hela huset?
Tänkte ersätta alla dosor i de väggar jag river. Okej, gamla dosorna är 60 mm i diameter, från golv till centrum i dosan har det alltså vart cirka 230 mm. Kanske lika bra att köra samma, vissa väggar kommer inte rivas, då kommer gamla dosorna vara kvar. Vore konstigt med olika höjder på dessa känner jag.
 
  • Gilla
Alexandra59
  • Laddar…
Mikael_L
Höjden har alltid varit valfri, det finns dock en standard (funnits länge, och reviderats några gånger) som anger en höjd som väl kan anses vara rekommenderad höjd.
Denna höjd har varit olika genom årens lopp, mellan 20-30 över golv (för vanliga allmänuttag) men i senaste utgåvan av standarden anges inte höjden, utan är typ valfri.
Därför hittar man ute i verkligheten alla möjliga höjder, dels har standardhöjden ändrats under årens lopp, dels har golvets höjd ibland ändrats efter att installationen gjordes, och dels har diverse elektriker kört efter sina egna hemsnickrade regler och standarder (kanske valt att alltid sätta tumstocken under dosan och sen spikat fast den osv).

Själv sätter jag i första hand som kunden vill, i andra hand som andra vägguttag i rummet, i tredje hand som andra vägguttag i lägenheten/lokalen och har jag inget att annat att gå efter så väljer jag 20cm.

Alla mått anges som centrum i dosan till höjd för färdigt golv.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Magnus E K
Bara svart och blå? Med så omfattande ingrepp torde det vara obligatoriskt att dra om till jordat.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Det låter lite onödigt att byta eller flytta dosorna. Beroende på hur gammalt det är så kan dina VP rör vara 15mm istället för dagens 16mm. Risk att de då inte riktigt sitter fast i en modern stos.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Magnus E K
Fast om dosorna ändå måste flyttas för att nya väggen blir tjockare är det kanske enklare att montera nya? Så lär jag göra när det blir aktuellt (mina befintliga dosor är dock äldre i metall). På bilden ser det även ut att vara ny slang istället för vp-rör.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Bara svart och blå? Med så omfattande ingrepp torde det vara obligatoriskt att dra om till jordat.
Jag kommer förbereda för jordning och dra kabel så knyter elektriker ihop allt sen och drar jord från centralen till alla grupper.
 
H hempularen skrev:
Det låter lite onödigt att byta eller flytta dosorna. Beroende på hur gammalt det är så kan dina VP rör vara 15mm istället för dagens 16mm. Risk att de då inte riktigt sitter fast i en modern stos.
Mätte med digitalt skjutmått och yttermåttet på rören är 16 mm. I stosarna på Schneider Multifix finns som en hull såg jag också, som håller håller rören bättre på plats.
 
Annan fråga, använde 2x regelskruv för apparatdosor från Heco för att fästa dosan i regeln från sidan. Dessa är långt ifrån lika styva som de gamla spikarna, går typ att flexa dosan. Drog därför 2x gipsskruvar vid 45 graders ingångarna på dosans framsida så blev det stumt. Såg att det finns en distanskloss/skivfäste som man kan sätta bakom dosorna och som kommer med dubbelhäftande tejp men går även att skruva, som gör allt stabilare. Är de värda det eller det sätt jag gjort på bra nog? Tänker på om man använder skivfäste OCKSÅ och river väggen som fästet sitter på, så kan ju apparatdosan slitas med? I alla fall vid användning av skruv.
 
När du skruvar fast apparater i dosan trycker dosan mot baksidan av skivan och apparaten mot framsidan och apparaten sitter då stumt,
 
E elmont skrev:
När du skruvar fast apparater i dosan trycker dosan mot baksidan av skivan och apparaten mot framsidan och apparaten sitter då stumt,
Toppen då behövs inte dessa distanser eller skivfästen antar jag, vill bara vara 200 procent säker då det är elrelaterat :)
 
Varför jorda? Finns ju i princip inga kontakter/apparater som har jord i kontakterna längre.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.