Hej!

Vi står inför en takomläggningar och har tagit en ett par offerter. Det gäller ett sadeltak. 30 grader med kallvind och råspont i bra skick. Skorsten och en avluftning är enda genomföringarna. Det som var tanken var en klassisk omläggning bort med pannor, läkt och papp och sedan åter i samma ordning.

I veckan hade vi en takentreprenör här som föreslog ”dubbelventilerat takbyte”. Alltså bort med pannor och läkt med låt gammal papp ligga. Därefter sätts som jag förstår en väl tilltagen bärläkt och plastduk varefter ströläkt och pannor. Jag har förstått att Älvsbyhus har skippat råsponten som och använder plast istället vilket varit omdebatterat. Men har någon hört talas om en kombination av råspont, gammal papp och plastduk? Han kallade det för ett dubbelventilerat tak då det blir dubbla luftspalter.

De gav på det stora hela ett väldigt seriöst intryck och har verkar länge i Stockholmsregionen.

Tack!
 
Aldrig hört talas om dubbelventilerat tak.
Plast som droppskydd under mitt plåttak har jag på garaget, mest för att jag inte visste bättre och saknade pengar, dock är den spända plasten lika fin och spänd idag 27 år senare.
Själv skulle jag nog byta pappen till den bästa och sen regla och lägga tegelpannor eller plåt.
 
K KungGeorge skrev:
Hej!

Vi står inför en takomläggningar och har tagit en ett par offerter. Det gäller ett sadeltak. 30 grader med kallvind och råspont i bra skick. Skorsten och en avluftning är enda genomföringarna. Det som var tanken var en klassisk omläggning bort med pannor, läkt och papp och sedan åter i samma ordning.

I veckan hade vi en takentreprenör här som föreslog ”dubbelventilerat takbyte”. Alltså bort med pannor och läkt med låt gammal papp ligga. Därefter sätts som jag förstår en väl tilltagen bärläkt och plastduk varefter ströläkt och pannor. Jag har förstått att Älvsbyhus har skippat råsponten som och använder plast istället vilket varit omdebatterat. Men har någon hört talas om en kombination av råspont, gammal papp och plastduk? Han kallade det för ett dubbelventilerat tak då det blir dubbla luftspalter.

De gav på det stora hela ett väldigt seriöst intryck och har verkar länge i Stockholmsregionen.

Tack!
Om du ändå skulle plocka bort alla pannor och läkt, varför i hela friden skulle du inte göra det lilla jobbet att byta pappen? Det är pappen som är det viktigaste för att ge ett tätt tak.

Låt bli att komplicera säger jag. Är taket i dåligt skick så reparera med samma konstruktion du haft.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Fundera istället på isolering ovan råsponten för att skapa en varmvind. Det företaget föreslår är bara båg.
 
Tack för snabba svar. Spontant känns det tokigt men jag tänkte att detta kanske var ett nytt och ändå beprövat sätt att renovera tak. Om ingen ny info kommer fram så blir det nog ett klassiskt byte papp, läkt och pannor från någon av de andra offerterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.