Hej, undrar om det ar nagon som anvant golvvarme i fritidshus. Vi ska bygga nytt pa 80m2 och ar lite osakra pa kostnaderna per ar att halla golvvarmen pa. Bor sakert bara dar 3-4 veckor per ar men vet att man bor halla varmen pa ca 10 grader hela aret.
 
Ett fritidshus som används så lite skulle jag inte använda vattenburen golvvärme i.

I vårat fritidshus har vi elektrisk golvvärme och kallställer huset över vintern. Bekvämt och billigt då värmebehovet inte är särskilt stort då man är där på sommaren.
 
Vi hade tankt anvanda vattenburen golvvarme sa vi har mojlighet att bo dar hela aret eller nagon manad at gangen i framtiden. Vill ocksa har mojlighet att hyra ut huset hela aret och da verkar vattenburen golvvarme basta alternativet.

Ska ni lagga elekttriskt golv varme i hela huset? Vad kostar det? Hur stort ar huset?
 
Så här ligger det till.

Vi byggde en sommarstuga år 2004. Det är en stuga på 20 m2 med sovloft över ca halva stugan. Tanken var att använda elradiatorer men då jag hade kontakter med en tillverkare av golvvärme så valde vi detta istället.
Den golvvärme vi använde är elektrisk och självreglerande och bygger väldigt lite på höjden. Då jag hade denna kontakt fick vi dessa 20 m2 golvvärme mycket billigt. Jag kan säga att vi inte ångrar att vi valde golvvärme. Då vi är i stugan från vår till höst så är det otroligt bekvämt att komma dit och slå på golvvärmen i ett nedkylt hus, det blir fort varmt om fötterna och hela stugan. Även på sommaren går värmen på ibland under kyliga dagar men vi ställer ner termostaterna på ca 15 grader. Under vintern kallställer vi hela stugan, tömmer vatten, häller glykol i vattenlås mm.

För att ta ställning till vad som är lämpligt till just erat fritidshus måste jag egentligen veta mycket mer än vad du skrivit. Men min spontana reaktion är att det är dyrt och mycket besvärligt att använda sig av vattenburen golvvärme i ett fritidshus. Hur du än använder detta fritidshus så kommer det att stå obebott stora delar av året och då måste du ha värmen igång för att inte golvvärmen ska frysa över vintern. Det går ju att ställa ner till en underhållsvärme på kanske 10-15 grader men hur ofta har du tillsyn under den kallaste delen av året? Skulle en säkring gå eller något annat elavbrott ske och värmen upphör så har du ett jätteproblem om du inte upptäcker detta omgående och kan åtgärda. Med ett vattenburet uppvärmingssystem är denna risk påtaglig oavsett golvväme eller vattenradiatorer och kan kosta mycket flis att åtgärda.

Sedan har du att ta ställning till det ekonomiska i att installera ett vattenburet system i ett fritidshus på 80 m2. Detta hus är ju också relativt välisolerat då det byggs nytt. Utöver själva golvvärmesystemet ska du också ha en värmepanna, hur du tänkt denna vet jag inte men en enkel elpanna gissar jag är i stort sett det enda alternativet. Frånluftsvärmepump eller luft- vattenpump kan också vara ett alternativ men då stiger också investeringskostnaden kraftigt. Rent ekonomiskt för själva uppvärmningen så blir ju vattenburen golvvärme med elpanna dyrare än om ni använder direktverkande elgolvvärme. För att det vattenburna systemet ska vara försvarbart bör man ha en billigare energikälla att värma vattnet med tex värmepump, pellets, fjärrvärme eller ved.

Min övertygelse är att elradiatorer eller ännu bättre elgolvvärme är det bästa alternativet i ett fritidshus där boendegraden är okänd. Hade det varit en permanentbostad hade det varit annorlunda.

Denna golvvärme använde jag.
http://www.intelliohm.se/

Sedan är det upp till dig att fundera på bästa alternativet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.