J Jeppson skrev:
Det blir samma isåfall då vi exporterar eller importerar el.
Jag ger upp. Troligen är jag för dålig på att förklara.

Du förstår inte varför det är en dum ide att försöka minska export genom att införa en tariff.
 
J Jeppson skrev:
Intressant artikel från Dagens Industri

[länk]
Där är vi överens i alla fall, den modellen för att hjälpa elkonsumenter som presenterades häromdagen är totalt klappkass.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Intressant artikel från Dagens Industri

[länk]
Bengts modell är inte realistisk. Anledningen till att ingen mer än V hakar på är sannolikt att de begriper att den inte är realistisk. Anledningen till att de inte tar debatten skulle kunna bero på att inte tror sig kunna förklara att den är orealistisk så att folk i allmänhet begriper det.

Det tycks vara få av vanligt folk som förstår hur marknaden fungerar. Konstigt nog tycks det inkludera Bengt.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Om det bara är du och några få till som förstår hur marknaden fungerar så tycker jag att det är ett tydligt tecken på att prissättningmodellen är kass. Jag har några gånger trott att jag hade förstått men det har jag nog inte om man med förstått inkluderar samtliga detaljer som har betydelse.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Bengts modell är inte realistisk. Anledningen till att ingen mer än V hakar på är sannolikt att de begriper att den inte är realistisk. Anledningen till att de inte tar debatten skulle kunna bero på att inte tror sig kunna förklara att den är orealistisk så att folk i allmänhet begriper det.

Det tycks vara få av vanligt folk som förstår hur marknaden fungerar. Konstigt nog tycks det inkludera Bengt.
Du kanske har en modell då hur det borde vara så att svenska folket har råd att leva för det måste väl inte vara helt på elleverantörers villkor?
 
K kortis skrev:
Du kanske har en modell då hur det borde vara så att svenska folket har råd att leva för det måste väl inte vara helt på elleverantörers villkor?
Det är för sent att uppfylla dina drömmar tyvärr. Vi har låtit vänstern och för många trötta tjänstemän styra landet i ca 80 år….
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
nte för att jag (egentligen) tror att oändligt ökande priser är troliga, men hur kommer du fram till att priset vi har idag skulle vara högre än det blir om vi har billigare pris för 300 dagar + oändligt högre för 65 dagar?
Sverige behöver inte importera el 65 dagar!
Kalkylen säger ca 30 TIMMAR, om det skulle bli svinkallt.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
K kortis skrev:
Du kanske har en modell då hur det borde vara så att svenska folket har råd att leva för det måste väl inte vara helt på elleverantörers villkor?
Det är inte helt på leverantörens villkor. När priserna hamnar på några ören tjänar ingen pengar. Så det är definitivt inte så att det är enbart på leverantörernas villkor.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är för sent att uppfylla dina drömmar tyvärr. Vi har låtit vänstern och för många trötta tjänstemän styra landet i ca 80 år….
Du är ju så smart att ingen annan förstår räknemodellen mer än du då borde du väl kunna klura ut en modell som inte suger ut elkonsumenterna så till den milda grad eller ska allt offras för den ”fria” marknaden.
 
J jawen skrev:
Sverige behöver inte importera el 65 dagar!
Kalkylen säger ca 30 TIMMAR, om det skulle bli svinkallt.
Det var en förenkling.

Vad som händer i vinter vet ingen. Dock är antalet TWh vi importerade 2021 korrekt, lite över 8 nämligen. Jag är ingen expert, men det låter lite orimligt att vi importerar såpass mycket (dvs 17-18% av Sveriges årsförbrukning) på 30 timmar.
 
T TommyC skrev:
Om det bara är du och några få till som förstår hur marknaden fungerar så tycker jag att det är ett tydligt tecken på att prissättningmodellen är kass. Jag har några gånger trott att jag hade förstått men det har jag nog inte om man med förstått inkluderar samtliga detaljer som har betydelse.
Nej, det finns sannolikt många som begriper, även om de inte skriver här. Det är inte komplext, man måste inte kunna detaljerna för att förstå konceptet. Jag tycker att allmänheten borde begripa, men så är det uppenbarligen inte. Men folk lyckas ju inte ens förstå sin egen elräkning. Så det är inte helt förvånande.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte helt på leverantörens villkor. När priserna hamnar på några ören tjänar ingen pengar. Så det är definitivt inte så att det är enbart på leverantörernas villkor.
När priserna bara var några ören gjorde elbolagen sina största vinster någonsin. Märkligt det där
 
Det måste du ha fantiserat ihop.
Vad är det du syftar på?
 
D Daniel 109 skrev:
Det måste du ha fantiserat ihop.
Vad är det du syftar på?
Vattenfall gjorde 2018 en vinst på 12 miljarder året innan 9,5 miljarder 2019 15 miljarder
2021 42000000000kr några av de åren så var ju priset på el rekord lågt
 
  • Haha
Magnus E K
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Intressant artikel från Dagens Industri

[länk]
Kunde inte skrivit det bättre själv.
Vilket j-a skämt alltihop är egentligen.
Regeringen har inte fattat nånting uppenbarligen. 50 öre till SE3 . Det är ju som 14 öre lägre bensinpris.
Nu kommer masskonkurser och arbetslöshet, helt i onödan.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.