Hej!
Jag och min familj har precis flyttat till ett hus byggt 1946 med luft/vattenuppvärming och självdrag som ventilation.

Vi har Verisure larm och jag kan se att luftfuktigheten är jättehög. Vad gör man? Hur farligt är det? Vem kontaktar man för att lösa det?

Som ni ser är det ganska kallt också. Kan problemet hänga ihop med att vi inte får till värmen riktigt heller?
 
  • Skärmdump av en klimatöversikt som visar temperatur och luftfuktighet i olika rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jogge71
  • Laddar…
Förmodligen för svag/dålig ventilation
 
  • Gilla
sannacr
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ingen panik. Hos mig är det just nu 14 grader C utomhus. Igår kväll var det 16 grader C.

Det är höst så luften är vattenmättad. Normalt är det kallare så här års och då torkar luften (= den relativa luftfuktigheten sjunker) när man värmer den. Ju mer man värmer den desto torrare blir den. Värmer man inte så mycket p g a det varma höstvädret så blir det naturligtvis fuktigt inomhus.

Öppna ett fönster på glänt om luften är dålig och det är så här pass varmt utomhus. Det så man gör när man bor i så pass gamla hus som i tråden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Willef och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ingen panik. Hos mig är det just nu 14 grader C utomhus. Igår kväll var det 16 grader C.

Det är höst så luften är vattenmättad. Normalt är det kallare så här års och då torkar luften (= den relativa luftfuktigheten sjunker) när man värmer den. Ju mer man värmer den desto torrare blir den. Värmer man inte så mycket p g a det varma höstvädret så blir det naturligtvis fuktigt inomhus.

Öppna ett fönster på glänt om luften är dålig och det är så här pass varmt utomhus. Det så man gör när man bor i så pass gamla hus som i tråden.
Okej, stort tack, det lugnade mig lite. Vädra och avvakta som första åtgärd då.
 
S sannacr skrev:
Okej, stort tack, det lugnade mig lite. Vädra och avvakta som första åtgärd då.
Har ni några fläktar i badrum/tvättstuga/wc? Friskluftsventiler i sovrum och v-rum?
 
Det där är ju ett problem som idag är väldigt vanligt. Ditt hus är byggt under 40-talet och då eldade man för att hålla husen varma. Den varma skorstenen fick termodynamiken i huset att fungera med självdrag. Nu när värmesystemet är utbytt till ett modernare och ni eldar mindre så är det enda rätta att installera mekanisk ventilation.
Jag själv bor i ett hus med vedpanna. Min plan är att installera bergvärme men behålla vedpannan för att elda de kalla månaderna. Jag har nyligen installerat ett FTX-system just pga av detta.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag har också ett hus från 1940 talet och har installerat mekanisk ventilation. Bara förbättrat inomhusklimat är värt det
 
  • Gilla
Drömtroll
  • Laddar…
Hur med sjävldrag tappar inprincip ventilationen när man slutar ett elda. Jag tycker definitivt att det bör åtgärdas. Det lättaste brukar vara att förse våtrum med från luftsfläktar. Välj en med fuktstyrning och möjlighet till en låg underhållsventilation.

Det är långt ifrån ventilation enligt dagens byggnorm, men mycket bättre än ni har nu. Sannolikt räcker det.

Hur ser det ut på vinden? Dör riskerar det att bli riktigt fuktigt i din situation.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni några fläktar i badrum/tvättstuga/wc? Friskluftsventiler i sovrum och v-rum?
Osäker. Mest är det de små gamla luckorna i väggen som går rakt ut.
Vi har inget badrum. Ett badkar i källaren.
Vi har ett wc vardera på de två boendevåningarna. Där finns heller inget med fläkt. Så det ska jag se på hur vi kan lösa det.
Låter ju som att ventilationen måste fixas.
 
  • En liten gammal vit ventilationslucka på en grå vägg som illustrerar diskussionsämnet om ventilation i hemmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Det där är ju ett problem som idag är väldigt vanligt. Ditt hus är byggt under 40-talet och då eldade man för att hålla husen varma. Den varma skorstenen fick termodynamiken i huset att fungera med självdrag. Nu när värmesystemet är utbytt till ett modernare och ni eldar mindre så är det enda rätta att installera mekanisk ventilation.
Jag själv bor i ett hus med vedpanna. Min plan är att installera bergvärme men behålla vedpannan för att elda de kalla månaderna. Jag har nyligen installerat ett FTX-system just pga av detta.
Tack för bra förklaring. Det ska jag kolla på. Låter vettigt att även ventilationen måste uppdateras när värmesystemet blivit uppdaterat.
 
  • Gilla
FlugfiskarniJämtland
  • Laddar…
Claes Sörmland
S sannacr skrev:
Osäker. Mest är det de små gamla luckorna i väggen som går rakt ut.
Vi har inget badrum. Ett badkar i källaren.
Vi har ett wc vardera på de två boendevåningarna. Där finns heller inget med fläkt. Så det ska jag se på hur vi kan lösa det.
Låter ju som att ventilationen måste fixas.
Ja där är tilluften. De luckorna ska vara öppna så att luft kommer in och luften rör på sig. Och som sagt, utan panna finns ingen frånluft att tala om så då krävs frånluftsfläktar.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag har också ett hus från 1940 talet och har installerat mekanisk ventilation. Bara förbättrat inomhusklimat är värt det
Tack, det är någon ventilationsfirma man ska kontakta då?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja där är tilluften. De luckorna ska vara öppna så att luft kommer in och luften rör på sig. Och som sagt, utan panna finns ingen frånluft att tala om så då krävs frånluftsfläktar.
Ok, vi tyckte det blev så kallt så vi stängde :) öppnar där igen då.
 
D Daniel 109 skrev:
Hur med sjävldrag tappar inprincip ventilationen när man slutar ett elda. Jag tycker definitivt att det bör åtgärdas. Det lättaste brukar vara att förse våtrum med från luftsfläktar. Välj en med fuktstyrning och möjlighet till en låg underhållsventilation.

Det är långt ifrån ventilation enligt dagens byggnorm, men mycket bättre än ni har nu. Sannolikt räcker det.

Hur ser det ut på vinden? Dör riskerar det att bli riktigt fuktigt i din situation.
På vinden finns något som kallas Trygghetsvakten. Besiktningsmannen verkade tycka det vara bra där uppe när vi hade besiktning. Men börjar ju tvivla nu för han nämnde inget om ventilationen alls.
 
Claes Sörmland
S sannacr skrev:
Ok, vi tyckte det blev så kallt så vi stängde :) öppnar där igen då.
Lösningen förr var att elda hårdare. Och golvkallt ingår i konstruktionen, det är inga T-shirthus för barfotaanvändning man byggde på 40-talet s a s.
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S sannacr skrev:
På vinden finns något som kallas Trygghetsvakten. Besiktningsmannen verkade tycka det vara bra där uppe när vi hade besiktning. Men börjar ju tvivla nu för han nämnde inget om ventilationen alls.
Det beror nog på att besiktningsmannen inte besiktigade de tekniska system som ventilation, VA, värme och el. Man får köpa in särskilda besiktningstjänster för de olika systemen om man vill utreda detta med proffs. Det brukar stå i avtalet när man beställer tjänsten och också noteras i besiktningsprotokollet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.