Vi har varit tvungen att sätta helt nya väggar i vårat kök, men VAD ska man ha för material ?

På bygghandeln tyckte dom spånskiva men det verkar vara många som inte gillar det.
Andra har sagt byggbård men shit så den är dyr..

Eller kanske gipsi ?

Snälla ni, nån som gjort detta eller som vet, hjälp...

:(
 
satt nya väggar som vet, snälla hjälp...
 
Jag har inte satt några nya väggar själv, men om jag skulle göra det vore min första tanke att använda en träregelstomme och sedan gips på det.
 
Jag skulle byggt med någon form av skiva som går att skruva fast hyllor och skåp i, tex OSB + Gipsskiva.
Förutom OSB så funkar det med spånskiva eller plywood plywood är något dyrare än OSB men håller bättre att sktuva i. Spånskiva är billigast men har sämre hållbarhet än OSB och Plywood.


/Patrik
 
tack för era svar, det var mkt bra !!!!
 
Skaffa utlägg i plåt 45 mm, den är uformad men en slags skumgummibotten. Har du ett flytande golv som väggen ska stå på kan du skruva fast den med montageskruv i det flytande golvet..hellre än att köra spikplugg rakt igenom till betongen. Altrernativt bara "spänna" fast utlägget genom att kila fast de stående träreglarna (det går inte om du använder plåtreglar)..eller såga ut i golvet...där väggen ska stå. Sätt 45x70 mm reglar i hörnen.

Samma utlägg i taket. Sen plywood och gips utanpå. Om hörnen ska bli jämna och fina; sätt plåtkantslister som du spacklar över. Limma fast dom, skruva bara försiktigt (skallen bucklar dom) och ta bort skruvarna när limmet härdat. Om du ska ha el i väggarna...uttag o.dyl kan det va idé att låta trådarna hänga i löst i sina slangar inne i väggen...sen borra upp upp hål, fiska ut dom och sätt i rot-dosor. Sätt den kapade änden av gipsskivan mot golvet...lyft upp den jämna änden mot tak...med en kofot när du skruvar fast den, tvärtom ,med plyfan..som ska bära tyngden av skåp o.dyl....typ så skulle jag göra!
 
Jag satte OSB på befintliga träreglar och 6 mm gips på skivorna endast där det skulle kaklas.
 
Är OSB tillräckligt glatta att tapetsera på eller behöver man gips ochså ?? Skulle helst slippa både och !!
 
du kan inte tapetsera på OSB, det blir helt skrynkligt!, däremot kan du sätta en slätväv, typ easycover på OSB och sen tapetsera på den. Tänk bara på att det krävs mycket vävlim till OSB-skivan!
Lycka till!
 
Tack för tipset. Skulle dock gärna slippa att lägga 2 lager, typ det som du föreslog eller alternativt OSB & gips.
Min fråga är: Finns det inget annat material som man kan sätta som också går bra att skruva och spika i och som ersätter gipset??
Jag vet t.ex. att man på 80 talet använde ngt som kallades för byggbård. Mina svär föräldrar har det i sin kåk och är mycket nöjda med det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.