Hej!
Jag går i tankar på att renovera ett äldre badrum från 90-talet och är nyfiken på vad folk har betalat för liknande renoveringar. Badrummet idag har kakel på väggar samt våtrumsmatta på golv. Har inga planer på att byta toalettstol/handfat/duschblandare mm då det är ganska nytt. Det är alltså endast väggar och golv som behöver fräshas upp. Planen är att lägga ny matta på golv samt våtrumstapet på väggar. Vad kan en sån här renovering tänkas ligga på idag? Badrummet är litet på ca 3kvm och jag har inte tid/lust att göra någonting själv.

Tacksam för svar från någon som kanske jobbar i branchen eller som nyligen gjort en liknande renovering
 
E Elfenbenet skrev:
Hej!
Jag går i tankar på att renovera ett äldre badrum från 90-talet och är nyfiken på vad folk har betalat för liknande renoveringar. Badrummet idag har kakel på väggar samt våtrumsmatta på golv. Har inga planer på att byta toalettstol/handfat/duschblandare mm då det är ganska nytt. Det är alltså endast väggar och golv som behöver fräshas upp. Planen är att lägga ny matta på golv samt våtrumstapet på väggar. Vad kan en sån här renovering tänkas ligga på idag? Badrummet är litet på ca 3kvm och jag har inte tid/lust att göra någonting själv.

Tacksam för svar från någon som kanske jobbar i branchen eller som nyligen gjort en liknande renovering
Det låter ganska billigt. Här är några saker som påverkar:

Har du rör som kommer upp ur golvet idag? I så fall lär du dra om dessa genom väggen, och för det behövs svängrum. För att dra genom vägg behövs en uppregling med minst 70-reglar. Du kan eventuellt dra utanpåliggande rör. Kanske är bäst för dig.

Gissar du behöver göra brunnbyte. Har du gjuten platta eller träbjälklag?

En enkel uppskattning:
VVS ca 25 000 -35 000
Uppbyggnad snickare golv/vägg inklusive material 30 000-45 000
Matta, något osäker men med uppsättning kanske 20 000?

Totalt skulle jag tro ca 80 000 beroende på villkor.
 
J Jontha skrev:
Det låter ganska billigt. Här är några saker som påverkar:

Har du rör som kommer upp ur golvet idag? I så fall lär du dra om dessa genom väggen, och för det behövs svängrum. För att dra genom vägg behövs en uppregling med minst 70-reglar. Du kan eventuellt dra utanpåliggande rör. Kanske är bäst för dig.

Gissar du behöver göra brunnbyte. Har du gjuten platta eller träbjälklag?

En enkel uppskattning:
VVS ca 25 000 -35 000
Uppbyggnad snickare golv/vägg inklusive material 30 000-45 000
Matta, något osäker men med uppsättning kanske 20 000?

Totalt skulle jag tro ca 80 000 beroende på villkor.
J Jontha skrev:
Det låter ganska billigt. Här är några saker som påverkar:

Har du rör som kommer upp ur golvet idag? I så fall lär du dra om dessa genom väggen, och för det behövs svängrum. För att dra genom vägg behövs en uppregling med minst 70-reglar. Du kan eventuellt dra utanpåliggande rör. Kanske är bäst för dig.

Gissar du behöver göra brunnbyte. Har du gjuten platta eller träbjälklag?

En enkel uppskattning:
VVS ca 25 000 -35 000
Uppbyggnad snickare golv/vägg inklusive material 30 000-45 000
Matta, något osäker men med uppsättning kanske 20 000?

Totalt skulle jag tro ca 80 000 beroende på villkor.
Jag har bara utanpåliggande rör idag. Förstår inte varför jag skulle behöva byta? Går det inte att använda befintliga? Jag ska alltså bara byta ytskickt på väggar och golv.
Jag har gjuten platta. Golvbrunnen har jag inget behov av att flytta. Men ja, kan vara läge att byta brunn när man ändå håller på.
 
E Elfenbenet skrev:
Jag har bara utanpåliggande rör idag. Förstår inte varför jag skulle behöva byta? Går det inte att använda befintliga? Jag ska alltså bara byta ytskickt på väggar och golv.
Jag har gjuten platta. Golvbrunnen har jag inget behov av att flytta. Men ja, kan vara läge att byta brunn när man ändå håller på.
Detta är alltså ett badrum i en lägenhet.
 
Bostadsrättsföreningen lär ha regler om detta. Prata med styrelsen först.
Du lär ha svårt att hitta en badrumsfirma som är villiga att byta ytskikt utan att byta tätskikt. Föreningen lär kräva byte av brunnen. Om föreningen (eller ditt försäkringsbolag) kräver att renoveringen görs enligt Säker vatten lär åtminstone en del ändringar av vattenledningar också krävas, som Jontha är inne på. Och så vidare. I Stockholm skulle jag gissa att det hamnar på minst två hundra tusen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
1 16386 skrev:
Du lär ha svårt att hitta en badrumsfirma som är villiga att byta ytskikt utan att byta tätskikt.
Nu gällde det ju våtrumsmatta och -tapet så då är ju tätskiktet en del av mattan och tapeten ;)

1 16386 skrev:
Och så vidare. I Stockholm skulle jag gissa att det hamnar på minst två hundra tusen.
Matta och tapet brukar vara billigare än kakel och klinker som jag tror din prisuppgift stämmer rätt bra för.
 
BirgitS
E Elfenbenet skrev:
Jag har bara utanpåliggande rör idag. Förstår inte varför jag skulle behöva byta? Går det inte att använda befintliga?
Rören måste ju bort för att man ska komma åt att byta ut våtrumstapeten och det är antagligen så mycket snabbare för hantverkaren att snabbt riva ut befintliga rör att det blir billigare med nya rör än att vara försiktig när de gamla demonteras.
E Elfenbenet skrev:
Jag ska alltså bara byta ytskickt på väggar och golv.
Om du vill att ditt försäkringsbolag ska betala ut något vid en vattenskada så måste badrummet uppfylla dagens branschregler och de har förändrats mycket sen 90-talet, t.ex. är det inte tillåtet att kall- och varmvattenrören kommer upp ur golvet (om de nu gör det i ditt badrum).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.