Hej, håller på och installera en avloppspumpstation (lyftstation) i källargolvet och behöver något fiffigt nivålarm med brytare.

Huset har egen borrad vattenbrunn, kopplad med vanlig 230V stickpropp

Skulle vilja koppla så att om avloppspumpen i tanken till pumpstationen av någon anledning krånglar och tanken blir för full så ska strömmen brytas till färskvattenpumpen.

Finns det nån sån lösning?
 
  • Öppet golv med synlig grön brunnstank, rörledningar och verktygsask i en pågående renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag förstår dig rätt så vill du alltså ha ett högnivålarm med reläutgång
Typ något snabbt Googlat
"PUMPTEK HÖGNIVÅLARM" https://www.vvsbutiken.nu/product.html/pumptek-hognivalarm

Där har du en reläutgång som du då kan gå vidare till en kontaktor som då drar/bryter matningen till vattenpumpen.

Jag hade byggt en bypass med detta också så att ifall skiten krånglar och du behöver spola rent något så kan du bara trycka på bypassknappen istället för att koppla om något
 
Ser du, reläutgång, tack då har jag något att forska vidare på. :thinking:
 
Sök på nivåvippa, verkar finnas en skog olika modeller, den länkade ovan innehåller larm, men det måste man kanske inte ha.

Funderar själv på nått sånt, då vi behöver lyfta gråvatten i källaren, har dock ingen modern plasttank utan det hela är ett större öppet cementrör med botten.
Min tanke är en nivåvippa som som slår av en magnetventil, vi har kommunalt vatten, man kan vara en poäng att styra efter hydrofor/press så att man inte fyller med det vatten som redan finns i systemet.
 
Ja, sant, magnetventiler som bryter kall-/varmvatten direkt innan fördelningsstock måste ju vara bättre, många liter i hydrofor och VVB som går ut innan vattentrycket går ner. Eller det kanske räcker o bryta direkt efter hydroforen? :thinking:
 
Redigerat:
Jag hade brutit direkt efter hydroforen, VVBn har förvisso volym, men det är hydroforen som skapar trycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.