Jag skall montera ångspärr under isoleringen i vindsbjälklaget. Frågan är hur jag bäst tätar i spingan som är i mina takstolar? Fungerar det att spruta ner ett tunt lager fogskum i botten? Är det åldersbeständigt?
 
  • Vind med isolering mellan träbjälkar och markerade områden med röda pilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ronneback Ronneback skrev:
Jag skall montera ångspärr under isoleringen i vindsbjälklaget. Frågan är hur jag bäst tätar i spingan som är i mina takstolar? Fungerar det att spruta ner ett tunt lager fogskum i botten? Är det åldersbeständigt?
Men om du sätter ångspärren under så blir det väl inga problem? För du menar väl att du ska sätta den från insidan under takstolarna?
 
T Tompafix skrev:
Men om du sätter ångspärren under så blir det väl inga problem? För du menar väl att du ska sätta den från insidan under takstolarna?
Nej jag skall sätta ångspärren på ovansidan/utsidan av råsponten. Det är inte aktuellt att göra ett nytt innertak. Principen har "godkänts" av två olika personer som jobbar med tilläggsisolering som jag talat med. Syftet är att stoppa varm luft från bostaden som tar sig upp på vinden. Frågan är bara, är det tillämpligt att använda fogskum för att skapa ett lufttätt skikt i springan eller kan det uppstå några problem längre fram? Ovanpå fogskummet kommer senare cellulosaisolering.
 
B
Jag förstår inte varför du inte bara tar sågspån (som redan finns där) alternativt cellulosaisolering, så får du en homogen konstruktion med material med likartade egenskaper.
 
Ett tunt lager fogskum är inte diffussionstätt. Dra plasten över från vardera håll och tejpa skarven
 
B BSOD skrev:
Jag förstår inte varför du inte bara tar sågspån (som redan finns där) alternativt cellulosaisolering, så får du en homogen konstruktion med material med likartade egenskaper.
Det råder delade meningar om man behöver ångbroms/ångspärr eller inte. Jag har valt att satsa på ångspärr av plast efter att ha talat med bland annat isoleringsbutiken.se och Eniva (isolerproffs.se). Båda dessa avråder från att skippa ångbromsen.
 
useless useless skrev:
Ett tunt lager fogskum är inte diffussionstätt. Dra plasten över från vardera håll och tejpa skarven
Okej, låter rimligt!
Antar att det är bästa lösningen. Dock lite rädd att man stänger in fukt i balkarna.

Funderade på om man skulle lägga ner plast och fylla på med lite fogskum som sedan får expandera och trycka ut plasten mot sidorna. Men det kanske är överkurs?
 
Jag förstår inte varför du tror att fogskum gör någon nytta?
Någon fukt kommer inte att stängas in. Det blir ju ingen plast på undersidan av takstolen.
 
E
Ronneback Ronneback skrev:
Jag skall montera ångspärr under isoleringen i vindsbjälklaget. Frågan är hur jag bäst tätar i spingan som är i mina takstolar? Fungerar det att spruta ner ett tunt lager fogskum i botten? Är det åldersbeständigt?
Först en energispar konsult för en lax.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.