Hej jag undrar omkring besparinger vid värmepump, om det är en bra affär i alla hus och lägen.
All prater om hur mycket man sparar, men är det värkligen så?

Vi har et hus på ca 150 kvm (skåne), och totala förbruk ligger på 21000KWh, og en gissning på uppvärming av varmvatten og uppvärming ligger på 14000KWh.

Om man nu tänker sig at man groft räknat sparar det halva med 1 kr pr KWh så ligger besparingen pr år på ca. 7000:-

Investerar man i en luft til vatten värmepump til 50000-60000:- så går det ca. 8 år innan besparing har tjent in investeringen. (om man nu har ränte fria lån, annars går det vel ca. ca. 10år)

om värmepumpen går sönder om 10 år, (vem vet?) så skal man starta vid ruta 1 igen. För mig verker investering alt från ingen besparing til en moderat besparing efter 10 år.

Somliga säjer at el priser kommer at gå upp, men faktumet er att priserna var relativt lägere ennvanligt förra vinteren.

Er tacksam for mot argumenter kan överbevisa mig at gå til banken, fixa lån til uppgraderingen.

mvh Peter
 
Visst kan en värmepump paja, det är en osäkerhetsfaktor som påverkar en kalkyl avsevärt. Skulle den paja behöver du däremot inte köpa en helt ny - varför inte bara laga den och köra på i några år till?
Tänk om man skulle köpa ny bil varje gång något i den pajade?

Elpriset är garanterat på väg upp. Kolla bara på utsläppsrättspriserna för 2008 och 2009 och jämför med 2007 så får du en hint om vad som väntar framöver.
 
Vilken kalkyl har du på nuvarande uppvärmingssystem, kostnader, förväntad livslängd, nyanskaffningskostnad mm. Du måste väl reparera och underhålla det du har även i dag Först när du har klartför dig vad den kostnaden är/kan bli kan du jämföra med ett nytt system och göra en "riktig" kalkyl
 
peqvi skrev:
Hej jag undrar omkring besparinger vid värmepump, om det är en bra affär i alla hus och lägen.
All prater om hur mycket man sparar, men är det värkligen så?

Vi har et hus på ca 150 kvm (skåne), och totala förbruk ligger på 21000KWh, og en gissning på uppvärming av varmvatten og uppvärming ligger på 14000KWh.

Om man nu tänker sig at man groft räknat sparar det halva med 1 kr pr KWh så ligger besparingen pr år på ca. 7000:-

Investerar man i en luft til vatten värmepump til 50000-60000:- så går det ca. 8 år innan besparing har tjent in investeringen. (om man nu har ränte fria lån, annars går det vel ca. ca. 10år)

om värmepumpen går sönder om 10 år, (vem vet?) så skal man starta vid ruta 1 igen. För mig verker investering alt från ingen besparing til en moderat besparing efter 10 år.

Somliga säjer at el priser kommer at gå upp, men faktumet er att priserna var relativt lägere ennvanligt förra vinteren.

Er tacksam for mot argumenter kan överbevisa mig at gå til banken, fixa lån til uppgraderingen.

mvh Peter
Har du en förbrukning för värme och varmvatten på 14 000 kWh, ska du inte ha någon värmepump.
Möjligtvis en luft/luft.

En luft/vatten kostar ca: 90 000 kronor, om du vill ha en som fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.