Johabjur Johabjur skrev:
Försäkringsbedrägeri tror jag att det kallas..
Försäkrings bedrägeri är något helt annat.
T.ex. om du har anmält din bil som stulen men den står kvar i garaget och fått ersättning av f-bolaget.
Om bolaget hade kommit på dig innan de gett ersättning så är det försök till försäkringsbedrägeri.

Att begära något av bolaget oavsett belopp som de säger ja till är en överenskommelse som båda accepterar.
En ren affärsuppgörelse att likna med att man säger ja till priset för mjölken i butiken som man köper.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Jimpan42 Jimpan42 skrev:
Hej,
Mitt staket blev påkört av en Budbee-bil som var ute i tjänst. Nu har jag blivit kontaktad av deras försäkringsbolag som frågar vad jag yrkar för ersättning för skadan. Vad är rimligt? Jag har möjlighet att hämta in offert från målare+snickerifirma men övertygad att ingen firma lär ta sig an detta lilla och dryga jobb.
Jag råkade köra på ett staket med en 3,5-tons Bedford. Det var trångt och staketet lutade ut mot vägen. Ingen var hemma så jag lade en lapp med tel.nr i postlådan. Blev uppringd och fick "betala" genom att köpa en stolpe i viss stl och lägga den på en virkeshög de hade liggandes. :D
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
P Pippi Viktualia skrev:
jag lade en lapp med tel.nr i postlådan. Blev uppringd och fick "betala" genom att köpa en stolpe i viss stl
Underbart när två sansade parter löser något så smidigt! (y)
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
P Pippi Viktualia skrev:
Jag råkade köra på ett staket med en 3,5-tons Bedford. Det var trångt och staketet lutade ut mot vägen. Ingen var hemma så jag lade en lapp med tel.nr i postlådan. Blev uppringd och fick "betala" genom att köpa en stolpe i viss stl och lägga den på en virkeshög de hade liggandes. :D
Jag har haft liknande incidenter, bl.a. en långtradare som skulle lämna ett paket till mig och misslyckades att backa in på min infart och knäckte en stolpe. Han skämdes väl lite, men jag skrattade bara åt det och påpekade att det nog hade varit enklare att stanna på vägen och ta ut paketet där. Hade inte en tanke på att man kanske kunde få 9000 av försäkringsbolaget så någon anmälan dit var ju inte aktuellt.
Av TS första inlägg verkar det ju som att han blivit kontaktat av försäkringsbolaget så han kanske heller inte anmält det. Även om jag tänkt på försäkringen så hade jag nog tagit för givet att självrisken skulle varit större än att fixa en ny stolpe. Men nästa gång får jag väl ringa försäkringsbolaget så man kan få lite återbäring på försäkringen. Får bara hoppas att någon kör på stolpen igen ;)
 
L lbgu skrev:
Konstigt att det finns stora företag som man kan ringa och betsälla saker som kanske kostar 100 kr + frakt. Måste ju vara rena Ebberöds bank att driva ett sådant företag om det skulle kosta över 500 att hantera affären. För dem tillkommer ju också arbete med att ta fram vara från lager, paketera den och se till att distributör får den..Sen att just försäkringsbolag är fruktansvärt ineffektiva har jag inget problem att tro.
Det är vanligare än vad du tror att företag säljer delar av sortimentet till förlust. Oftast gör man det av marknadsföringsorsak.

Det vi pratar om här är behandlingskostnaden för en ankommande faktura. På ett större företag är kontrollprocesserna även större och även en faktura på 50kr måste granskas innan den betalas. Det är inte konstigt om behandlingen kostar mycket mer än den inköpta produkten. 500kr är en ganska bra gissning på hur mycket en faktura kostar från ankomst till betalning.
 
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Fast nu är det ju försäkringsbolaget det kommer att kosta och de har inte så mycket med föraren att göra. Man straffar inte föraren genom att skinna försäkringsbolaget.
Men föraren kan väl välja att inte använda försäkringen? Brukar inte självrisken vara runt 20 000? Vi hade ett sånt ärende för en del år sedan. Då kan föraren eller firman pröjsa ur egen ficka i stället.
 
M McFace skrev:
Vi har ju ett exempel här där försäkringsbolaget svart på vitt konstaterat att det är billigare att betala 9000kr än att lösa det själva. Hade de haft en lokal firma som kunde lösa det för mindre utan att försäkringsbolaget behöver lyfta ett finger till så hade de antagligen gjort det.

Men poängen är ju att det finns ingen firma som på studs kan lösa varje litet skitjobb i hela landet. Det innebär att även om det finns en lokal firma ska den passa in det i sitt schema och försäkringsbolaget ska behöva administrera alla frågor som kommer från TS om när fan de tänkt fixa hans staket.

Summa summarum är att 9000kr är billigast för alla inblandade.
Japp och försäkringsbolag är som mäklare, de vill ha snabba avslut. En gång behövde jag bara rabbla i telefon vad jag hade haft för omkostnader så surfade de över det till mitt bankkonto. Inte tusan vill de skapa ett långdraget ärende och sätta sitt folk på det. De vill stämpla "Klart" och gå vidare och aldrig se tillbaka. Det är absolut billigast för dem.
 
  • Gilla
McFace
  • Laddar…
Hikkadu Hikkadu skrev:
Inte undra på att försäkringar är dyra när Jimpan42 får ut 9000kr för den lilla skadan. Har man köpt hus/eller bor i hus så får vara "lite" händig, det hade kostat mig mindre än 500 kr o fixa den skadan. Och så har han mage att sitta o beskriva hur han lurar alla försäkringstagare. :mad:
Vadå "får vara lite händig"...??

TS ska kunna ligga på en strand i Thailand och fisa. Han ska inte behöva varken snickra själv eller projektleda detta gentemot andra.
 
  • Gilla
Lindgrenski och 4 till
  • Laddar…
TRJBerg
L lbgu skrev:
Jag har haft liknande incidenter, bl.a. en långtradare som skulle lämna ett paket till mig och misslyckades att backa in på min infart och knäckte en stolpe. Han skämdes väl lite, men jag skrattade bara åt det och påpekade att det nog hade varit enklare att stanna på vägen och ta ut paketet där. Hade inte en tanke på att man kanske kunde få 9000 av försäkringsbolaget så någon anmälan dit var ju inte aktuellt.
Av TS första inlägg verkar det ju som att han blivit kontaktat av försäkringsbolaget så han kanske heller inte anmält det. Även om jag tänkt på försäkringen så hade jag nog tagit för givet att självrisken skulle varit större än att fixa en ny stolpe. Men nästa gång får jag väl ringa försäkringsbolaget så man kan få lite återbäring på försäkringen. Får bara hoppas att någon kör på stolpen igen ;)
Det är ditt val. Andra gör andra val.
 
  • Gilla
McFace
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Men föraren kan väl välja att inte använda försäkringen? Brukar inte självrisken vara runt 20 000? Vi hade ett sånt ärende för en del år sedan. Då kan föraren eller firman pröjsa ur egen ficka i stället.
Ja. Men självrisken är inte en magisk fast kostnad.
Om det visar sig att skadan kostar 9000 kr och självrisken är 20000 kr så säger antingen försäkringsbolaget "betala 9000 kr direkt till X" eller så fakturerar de 9000 kr.
 
S Sir Duke skrev:
Vadå "får vara lite händig"...??

TS ska kunna ligga på en strand i Thailand och fisa. Han ska inte behöva varken snickra själv eller projektleda detta gentemot andra.
Ts är väl ändå skyldig stt inkomma med uppgifterna FB kräver oavsett vems fel de är.(för att kunna reglera skadan )
 
Brorw Brorw skrev:
Ts är väl ändå skyldig stt inkomma med uppgifterna FB kräver oavsett vems fel de är.(för att kunna reglera skadan )
Skyldig och skyldig.
Man måste varken snickra eller projektleda bygget.
Men visst en granne kan ju ta en bild åt mig och mejla medan jag är på utlandssemester.
Försäkringsbolagets byggfirma kan också åka förbi och besiktiga.
 
S Sir Duke skrev:
Skyldig och skyldig.
Man måste varken snickra eller projektleda bygget.
Men visst en granne kan ju ta en bild åt mig och mejla medan jag är på utlandssemester.
Försäkringsbolagets byggfirma kan också åka förbi och besiktiga.

Köper att skadelidande inte behöver vara delaktig i själva reparationen. Men fram till det beslutet är taget så ligger det väl andå på Ts att skicka in uppgifterna(eller grannen)
Fb har ju ingen skyldighet att skicka ut folk och kolla på skadan vad jag vet.

Eller de kanske skiljer från bolag till bolag ?
 
Brorw Brorw skrev:
Köper att skadelidande inte behöver vara delaktig i själva reparationen. Men fram till det beslutet är taget så ligger det väl andå på Ts att skicka in uppgifterna(eller grannen)
Fb har ju ingen skyldighet att skicka ut folk och kolla på skadan vad jag vet.

Eller de kanske skiljer från bolag till bolag ?
Det händer att de kommer ut och besiktigar. Men med ett knäckt staket räcker det med att grannen tar en bild.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.