Har elelement i huset, många måste nog bytas pga gammla termostater i bimetall.
Övervånningen satt det en llvp installera när vi flytta in. Den värmer nog 95% av ytan då planlösningen är bra.

Ritning av en källarplanslösning med markerade sovrum och tv-rum samt plats för llvp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men nu vill vi sänka uppvärmningskostnaderna för källaren (på 122kvm) genom att installera llvp där också.

Men gör jag bort mig om jag försöker få en att räcka till både sovrum och tvrum? Eller måste jag hosta upp för flera llvp:ar?
view
 
Sovrummen, förråden, klädkammaren, omklädningsrummet och WC behöver (nya) elradiatorer. I TV-rummet kan man sätta en LLVP men mycket av värmen kommer direkt att försvinna uppåt via den öppna trappan och värma övervåningen. Vore bra om det gick att sätta igen trappan och ha en dörr där. Då skulle värmen kunna sprida sig bättre på nedre våningen.
 
J Josth skrev:
Sovrummen, förråden, klädkammaren, omklädningsrummet och WC behöver (nya) elradiatorer. I TV-rummet kan man sätta en LLVP men mycket av värmen kommer direkt att försvinna uppåt via den öppna trappan och värma övervåningen. Vore bra om det gick att sätta igen trappan och ha en dörr där. Då skulle värmen kunna sprida sig bättre på nedre våningen.
J Josth skrev:
Sovrummen, förråden, klädkammaren, omklädningsrummet och WC behöver (nya) elradiatorer. I TV-rummet kan man sätta en LLVP men mycket av värmen kommer direkt att försvinna uppåt via den öppna trappan och värma övervåningen. Vore bra om det gick att sätta igen trappan och ha en dörr där. Då skulle värmen kunna sprida sig bättre på nedre våningen.
Om jag sätter den i tv-rummet så blir nästan den på övervånningen onödig känns det som.

Vill inte värma med direktel i dessa tider. Kan man inte installera en sån med två innedelar tro? En i allrum, och en i tv-rum och sen hålla dörrarna till sovrummen öppna för att få in värmen. Är framför allt det översta sovrummet som behöver värme. Det nedre sovrummet är gym för tillfället ändå.
Sen kom jag på att det kanske går och sätta en bred ventil uppe efter taket i allrummet mot tv-rummet. Då kanske en llvp får ut lite värme i tv rummet den vägen. För annars går väl värmen upp för trappen direkt när luften kommer genom den befintliga dörren ifrån allrummet?
 
Nu har jag beställt installation på den 4 okt.
Jag har använt en byggfläckt och testat lite olika lägen. Jag är ute efter att llvp ska skapa så stor besparing som möjlig i hela källaren. Därmed känns alt B som den mest optimala. Alt C är också bra, men vi har nu sovrum i det rummet istället för tvrum. Sen innebär det att utedelen blir på norrsidan, brevid entretrappen, och hela uppfarten är asfalterad och lutar ner mot gatan. Så jag är rädd för att få isgata på uppfarten.
Ritning av källarplan med markerade positioner A, B och C för installation av luftvärmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ang alt A så känns det som värmen inte kommer tryckas ut lika bra i sovrummet (tvrum på ritningen).

Har frånluft i toa, dusch och bastun. Sen är det ingen tilluft i tvrum, men i resten av källaren är det tillluftsventiler i alla rum. Där borde man väll fokusera på att ha llvp, dvs där friskluften kommer in?
Därför anser jag alt A och B som bästa.

Får jag medhåll eller mothugg i mitt resonemang?
 
M mev skrev:
Nu har jag beställt installation på den 4 okt.
Jag har använt en byggfläckt och testat lite olika lägen. Jag är ute efter att llvp ska skapa så stor besparing som möjlig i hela källaren. Därmed känns alt B som den mest optimala. Alt C är också bra, men vi har nu sovrum i det rummet istället för tvrum. Sen innebär det att utedelen blir på norrsidan, brevid entretrappen, och hela uppfarten är asfalterad och lutar ner mot gatan. Så jag är rädd för att få isgata på uppfarten.
[bild]

Ang alt A så känns det som värmen inte kommer tryckas ut lika bra i sovrummet (tvrum på ritningen).

Har frånluft i toa, dusch och bastun. Sen är det ingen tilluft i tvrum, men i resten av källaren är det tillluftsventiler i alla rum. Där borde man väll fokusera på att ha llvp, dvs där friskluften kommer in?
Därför anser jag alt A och B som bästa.

Får jag medhåll eller mothugg i mitt resonemang?
Jag håller med, A eller B hade jag kört. Med frånluft med grundflöde i badrumsdelen bör ju uppvärmd luft dras åt det hållet och därför känns det ju bra att ha llvp i andra änden av källaren. Sen hade jag nog satt en tilluft i Tv-rummet om det ska användas som sovrum (om det går på nått enkelt sätt)

Är det tilluft i bastun och badrummet också?
 
T Timmerö skrev:
Jag håller med, A eller B hade jag kört. Med frånluft med grundflöde i badrumsdelen bör ju uppvärmd luft dras åt det hållet och därför känns det ju bra att ha llvp i andra änden av källaren. Sen hade jag nog satt en tilluft i Tv-rummet om det ska användas som sovrum (om det går på nått enkelt sätt)

Är det tilluft i bastun och badrummet också?
T Timmerö skrev:
Jag håller med, A eller B hade jag kört. Med frånluft med grundflöde i badrumsdelen bör ju uppvärmd luft dras åt det hållet och därför känns det ju bra att ha llvp i andra änden av källaren. Sen hade jag nog satt en tilluft i Tv-rummet om det ska användas som sovrum (om det går på nått enkelt sätt)

Är det tilluft i bastun och badrummet också?
Tvrum är det ända som har öppningsbara fönster, så där går det att se till att det kommer in luft enkelt. Ja det finns tillluft i badrummet, men det håller jag stängt pga frånluften. Tänker att det blir stiltje på luften i resten av källaren annars.

Det ända negativa som jag märkt när jag testar med byggfläckt vid a och b är att det såklart blir 1-2 grader varmare där, i en hall. Men tänker att det kanske går och jämna ut det med att placera en fläckt/ventil efter taket längst bort ifrån dörren mellan tvrum och allrummet?
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
M mev skrev:
Tvrum är det ända som har öppningsbara fönster, så där går det att se till att det kommer in luft enkelt. Ja det finns tillluft i badrummet, men det håller jag stängt pga frånluften. Tänker att det blir stiltje på luften i resten av källaren annars.

Det ända negativa som jag märkt när jag testar med byggfläckt vid a och b är att det såklart blir 1-2 grader varmare där, i en hall. Men tänker att det kanske går och jämna ut det med att placera en fläckt/ventil efter taket längst bort ifrån dörren mellan tvrum och allrummet?
Jag tänker som du när det gäller att ha tilluften stängd i badrummet där det också finns frånluft.

Blir nog svårt att komma ifrån att det blir lite varmare närmast värmekällan. Men om den är centralt placerad kommer ju den värmen spridas till omgivningen och inte gå förlorad.

Jag har faktiskt nyligen gjort en installation med liknande tänk i vårt fritidshus och det verkar funka bra. LLVP i en del av huset, och utluft genom badrumsfläkten i andra delen av huset, verkar funka bra än så länge, dock inte testat vinter än!
 
Rickard.
Fortsätter på tråden då jag också funderar på placering i källaren. Har gjort en liten ritning som jag tror förklarar hur det ser ut i källaren med öppna/stängda dörrar samt öppningar utan dörr osv. Störst värmebehov har vi utan tvekan i tvättstugan då vi dagligen duschar där, kontoret används sällan och är en mindre prioritering. Att placera innedelen i tvättstugan känns logiskt men kräver långa rör medans gillestugan är enkel men känns fel, litar inte riktigt på att värmen kommer hitta till tvättstugan helt enkelt. Andra förslag och idéer är såklart också intressanta.

Ritning av en källarvåning med markerade dörrar och rumstitlar som tvättstuga och gillestuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du bör ju ha (mekanisk) frånluft i tvättstugan, då drar den åt sig varm luft om vp sitter i gillestugan siktandes in mot tvättstugan, många modeller kan man vinkla utblåset åt två håll med, då kan du värma mot gillestuga o kontor samtidigt…
 
  • Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
H hjalle74 skrev:
Du bör ju ha (mekanisk) frånluft i tvättstugan, då drar den åt sig varm luft om vp sitter i gillestugan siktandes in mot tvättstugan, många modeller kan man vinkla utblåset åt två håll med, då kan du värma mot gillestuga o kontor samtidigt…
Jag har en (fungerande) självdragskanal med en paxfläkt i tvättstugan som sköter ventilationen och det fungerar helt ok för vad det är men jag vet inte om jag litar på att den snurrar runt luften tillräckligt för att flytta värmen :thinking:

Problemet med att sätta den på ”norra” väggen är att jag inte blir av med kondensledningen utan pump då jag inte kan dra ut något där pga marknivån. Pratade med en installatör och dom ville inte montera utan fungerandet ledning trots att den aldrig kommer behövas.

Högst troligt att jag gör detta till ett större problem än det är vars som helst är okej, nu funderar jag även lite på lilla rummet mellan gillestugan och tvättstugan jämte toan, det blir väldigt centralt men jag vet inte om det blir för trångt.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Jag har en (fungerande) självdragskanal med en paxfläkt i tvättstugan som sköter ventilationen och det fungerar helt ok för vad det är men jag vet inte om jag litar på att den snurrar runt luften tillräckligt för att flytta värmen :thinking:

Problemet med att sätta den på ”norra” väggen är att jag inte blir av med kondensledningen utan pump då jag inte kan dra ut något där pga marknivån. Pratade med en installatör och dom ville inte montera utan fungerandet ledning trots att den aldrig kommer behövas.

Högst troligt att jag gör detta till ett större problem än det är vars som helst är okej, nu funderar jag även lite på lilla rummet mellan gillestugan och tvättstugan jämte toan, det blir väldigt centralt men jag vet inte om det blir för trångt.
Kan du inte sätta den längst till höger på norra väggen och sen dra kondensledningen runt hörnet?

Ang frånluften i tvättstugan/duschen så låter det som ett bra tillfälle att se till att det fungerar som det ska. Tex Pax Calima har grundventilation/konstantflöde som man själv kan ställa flödet på (med app), sen har den fuktmätare och ljusmätare som drar igång högre varv.
 
Tomture61
Skulle sätta den där texten GILLESTUGA står .
Blåser då bla. in i kontor / tvättstuga .
 
  • Gilla
hjalle74 och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
T Timmerö skrev:
Kan du inte sätta den längst till höger på norra väggen och sen dra kondensledningen runt hörnet?

Ang frånluften i tvättstugan/duschen så låter det som ett bra tillfälle att se till att det fungerar som det ska. Tex Pax Calima har grundventilation/konstantflöde som man själv kan ställa flödet på (med app), sen har den fuktmätare och ljusmätare som drar igång högre varv.
Det skulle gå bra men blir för långa rör för ”standardinstallation” och jag tänkte att fördelen inte var såååå stor jämfört med vad jag ritade. Och ska man betala extra så kanske det är lika bra att flytta den ännu längre in som föreslagits. Ska ta ett snack med installatör vad som skulle gå att göra med en pump. Har inte panik med installationen så jag kan fundera ett tag ;)

Frånluften fungerar fint och ger oss allt luftombyte vi behöver i källaren. Paxen går på grundfart förutom vid duschar och avfuktaren löser resten.
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.