Jag ska montera spot lights (10 W) under mina väggskåp i köket. Är det någon som har koll på vilket avstånd det är lämpligt att montera dem på?
 
Jar har monterat 20W på cc40 och det blir bra.
 
Vi har tre stycken 20W under 80cm skåpen och det känns alldeles lagomt. Hade hellre haft aningens starkare än aningens svagare i alla fall. Sen har vi dimmer som styr så vi kan få mysigare ljus om vi vill.
 
Tror ni 10 W blir för klent? Det ska ju kunna fungera som arbetsbelysning också.
 
Jupiter skrev:
Tror ni 10 W blir för klent? Det ska ju kunna fungera som arbetsbelysning också.
Hur mycket det lyser beror väldigt mycket på armaturen men jag tror att du kan sätta 20W lampor i alla armaturer iprincip och det är ju ingen priskillnad direkt.

20W + dimmer är trevligt och ger valfrihet.
 
Tack för det! Jag kör på 20 Wattare med dimmer på cc40.
 
Med tanke på den enorma variation som finns bland armaturer så skulle jag rekommendera att prova med två armaturer. Variera avståndet tills en bra jämn belysning uppnås, mät avståndet och kör på detta.

Effekten på lampan är bara en grov uppskattning av ljusstyrkan. Det beror mycket på armaturens utförande och vilken typ av lampa som används. En 20W/230V lyser betydligt svagare än en 20W/12V t ex.
 
Vi har ungefär cc 35 och hade ursprungligen lampor på 20 W. När det var dags att byta lampor hade vi inga 20W hemma, utan satte i 10 W. Personligen tycker jag att det inte blev någon större skillnad mellan 20 och 10 W.
 
Lyfter och aktualiserar denna fråga som jag själv står inför. Några fler som har erfarenheter som kan fylla på? Bör man sätta 10w tätare än 20w? Hur tätt? Hur har ni gjort? Har 210cm att fördela lampor på, hur skulle ni göra?
 
Håkanstorp skrev:
Lyfter och aktualiserar denna fråga som jag själv står inför. Några fler som har erfarenheter som kan fylla på? Bör man sätta 10w tätare än 20w? Hur tätt? Hur har ni gjort? Har 210cm att fördela lampor på, hur skulle ni göra?
Jag har precis beställt kök. Jag tänkte ta 20w från början, men valde istället 10w eftersom man kunde få dom helt infrästa i skåpen utan att de stack ut mer än någon millimeter, vill inte ha klumpar som hänger ut från skåpen. Jag sätter då två st 10w i varje 60cm-skåp. Så jag har 10 spottar på en 3-meters diskbänk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.