D
Får inte riktigt rätt på det så kollar om någon vet.

Det jag vill åstadkomma är att rullgardiner går ner vid soligt eller delvis molnigt, om solen befinner sig mellan två vinklar och är över en viss höjd.

Problemet är att jag bara får till att det triggar på FÖRÄNDRINGAR i vädret, så om vädret tex är soligt hela tiden så blir det aldrig en förändring som startar automationen.

Tips på hur jag ska strukturera det?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Skulle det inte vara lättast att bygga en UV mätare som styr gardinen?
 
Solens höjd över horisonten och vinkel är ju känt över året. Bör gå att skapa en tabell över det anpassat till platsen huset ligger, samt husets vinkel mot väderstrecken.

Eftersom TS tycks vara insatt i styrning av rullgardiner: :)
Vad finns det för olika färdiga köpe-lösningar att styra rullgardiner med generellt, t ex efter tidur eller dagsljus?
 
D djac skrev:
Får inte riktigt rätt på det så kollar om någon vet.

Det jag vill åstadkomma är att rullgardiner går ner vid soligt eller delvis molnigt, om solen befinner sig mellan två vinklar och är över en viss höjd.

Problemet är att jag bara får till att det triggar på FÖRÄNDRINGAR i vädret, så om vädret tex är soligt hela tiden så blir det aldrig en förändring som startar automatione

Tips på hur jag ska strukturera det?
Jag har funderat på det där också. Jag kom inte på hur jag ska få fram solens "kompass-vinkel". I solintegrationen finns väl bara elevation? Du får gärna berätta hur man kan göra med det om du vet.

Angående själva vädret: Är det fusk att sätta upp en automation som körs tex var femte minut och då kolla det aktuella vädret, istället för att vänta på att det är vädret som ska trigga automationen? Jag kan ju själv tycka att det är lite tråkigt att fylla loggen med tomma körningar, men det är ju åtminstone ett sätt som borde fungera.

EDIT: Såg nu att attributet "azimuth" anger just solens vinkel utifrån norr. Så alla parametrar finns där.
 
Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
David Wallin David Wallin skrev:
Jag har funderat på det där också. Jag kom inte på hur jag ska få fram solens "kompass-vinkel". I solintegrationen finns väl bara elevation? Du får gärna berätta hur man kan göra med det om du vet.

Angående själva vädret: Är det fusk att sätta upp en automation som körs tex var femte minut och då kolla det aktuella vädret, istället för att vänta på att det är vädret som ska trigga automationen? Jag kan ju själv tycka att det är lite tråkigt att fylla loggen med tomma körningar, men det är ju åtminstone ett sätt som borde fungera.
Solens position kan du hämta med just den integrationen, där har du attributen, Elevation, Azimuth och Rising, de kan jag enkelt lägga som villkor. Det som jag inte får till är just att det krävs en förändring för att det ska start, jag hittar bara vad värdet ska skifta till.. :(
 
D djac skrev:
Solens position kan du hämta med just den integrationen, där har du attributen, Elevation, Azimuth och Rising, de kan jag enkelt lägga som villkor. Det som jag inte får till är just att det krävs en förändring för att det ska start, jag hittar bara vad värdet ska skifta till.. :(
Det måste funka med att det är tiden som är förändringen. (y)
 
D
D Daniel 109 skrev:
Här tycks någon ha gjort det du är ute efter.
[länk]
Jag kikade på den men känns som om detta var gjort i en äldre version, nu är det ju enklare att bara bygga sina automationer från GUIt men jag gör ju uppenbarligen något fel här alltså.
 
David Wallin David Wallin skrev:
Det måste funka med att det är tiden som är förändringen. (y)
...eller för all del solens förflyttning.
 

Bästa svaret

Lägg upp en automation som körs var femte minut under intervallet då solen är i lämplig position. Jämför med vädret. Klart! (Eller så har jag missat något viktigt.) :p
 
D
David Wallin David Wallin skrev:
Lägg upp en automation som körs var femte minut under intervallet då solen är i lämplig position. Jämför med vädret. Klart! (Eller så har jag missat något viktigt.) :p
Tack, du fick mig på rätt väg, ibland blir man blind, inte använt tidsintervall tidigare så jag tänkte inte på den möjligheten!
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
D djac skrev:
Tack, du fick mig på rätt väg, ibland blir man blind, inte använt tidsintervall tidigare så jag tänkte inte på den möjligheten!
Nej det där med automationer kan man ju köra vilse i hur lätt som helst har jag märkt. :D
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.