Vi bor i ett radhus med platt papptak, lutning ca 5 gr, (taket nylagt 2015).
Eftersom det är ett platt tak, kan man inte komma in på vinden för att kontrollera ev. framtida läckage.

Hur är det bäst att fästa panelerna?

Alt 1: CWLundbergplattor, som skruvas fast och tätas. Risken är då att man bryter tätskiktet, och så småningom får läckage.
Alt 2: Dome Solar-plattor som svetsas fast utan att tätskiktet bryts. Risken är att pappen rör sig några mm och så småningom nöts sönder och börjar läcka.
I värsta fall kan man tänka sig att panelerna blåser loss.

Oavsett vilket av alternativen, kommer arbetet utföras fackmannamässigt.

Någon som har erfarenhet och kan ge ett gott råd?
Tankar, funderingar?

/Magnus
 
Omlagt 2015 borde innebära att du har kvar garantier och ev går de att förlänga till 2035.

Kontakta dem som la om taket och se vad de har för garantier och villkor.

Dome är inte godkänt av NTG.
 
Rickard.
Jag ser större risker med att ha solpaneler bara klistrade i tätskiktet än att ha korrekt monterade godkända infästningsplattor.

Med cwl vill du ha dom nya plattorna med perforering för att dom gamla blir ”otillåtna” för solceller snart eller hur det nu var, står på deras hemsida.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Jag ser större risker med att ha solpaneler bara klistrade i tätskiktet än att ha korrekt monterade godkända infästningsplattor.

Med cwl vill du ha dom nya plattorna med perforering för att dom gamla blir ”otillåtna” för solceller snart eller hur det nu var, står på deras hemsida.
De gamla blev utbytta/förbjudna redan vid årsskiftet som var.
 
Rickard.
R Robert-san01 skrev:
De gamla blev utbytta/förbjudna redan vid årsskiftet som var.
Okej!
Det finns fortfarande många gamla kvar i rotation och dom är förvirrande nog okej till taksäkerhet men inte solceller, förstår inte riktigt hur och varför men.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Okej!
Det finns fortfarande många gamla kvar i rotation och dom är förvirrande nog okej till taksäkerhet men inte solceller, förstår inte riktigt hur och varför men.
Korrekt att det finns båda ute så det är en bra varning!

Vet bara att den gamla inte godkändes inte av NTG för att den inte var perforerad. Vet inte varför de har två och hur den gamla kan vara godkänd.
 
Du behöver antagligen söka bygglov eftersom du troligtvis vill vinkla panelerna.? 5 graders lutning är ju inte så bra här i sverige.
 
M
O ostberg71 skrev:
Du behöver antagligen söka bygglov eftersom du troligtvis vill vinkla panelerna.? 5 graders lutning är ju inte så bra här i sverige.
Beror väl på i vilken riktning man har lutningen, har man öst - väst borde icke optimal lutning kompenseras av fler soltimmar. Och priset på elen tenderar att vara högre på morgonen än mitt på dagen.
 
M mnils skrev:
Beror väl på i vilken riktning man har lutningen, har man öst - väst borde icke optimal lutning kompenseras av fler soltimmar. Och priset på elen tenderar att vara högre på morgonen än mitt på dagen.
Solen i Sverige kommer inte rakt uppifrån, som på ekvatorn.vi behöver en lutning mot solen för att optimera. I Sverige runt 40 grader.
 
Om du har sett solcellsanläggningar på fält kan du se att dom har en lutning mot solen. Inte bara vinklade rakt upp 90 grader från mark. Solceller i Spanien är vinklade 20 grader mot sol tror jag. så jag hävdar att om du har en taklutning på 5 grader i Sverige kommer du behöva luta dina paneler med bygglov som krav för tillfället. 2022
 
O ostberg71 skrev:
Om du har sett solcellsanläggningar på fält kan du se att dom har en lutning mot solen. Inte bara vinklade rakt upp 90 grader från mark. Solceller i Spanien är vinklade 20 grader mot sol tror jag. så jag hävdar att om du har en taklutning på 5 grader i Sverige kommer du behöva luta dina paneler med bygglov som krav för tillfället. 2022
Behöver och behöver. Jag har tom. sett paneler installerade på ett tak som lutade norrut! Grrr.. äldreboende.

Grannen har också ett i princip platt tak, tror han har svag lutning öst/väst och han körde platt utan bygglov. Han lär få ett kortare säsong i alla fall än om man har 40 grader söderut, men men.
 
O ostberg71 skrev:
Om du har sett solcellsanläggningar på fält kan du se att dom har en lutning mot solen. Inte bara vinklade rakt upp 90 grader från mark. Solceller i Spanien är vinklade 20 grader mot sol tror jag. så jag hävdar att om du har en taklutning på 5 grader i Sverige kommer du behöva luta dina paneler med bygglov som krav för tillfället. 2022
Se på den här.
Tabell över effektiviteten hos solpaneler beroende på lutningsvinkel och väderstreck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
orten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.