U
Låt Vita Huset bli höstens nästa projekt som du kan bygga tillsammans med familjen!
Denna vecka tävlar vi ut en byggsats till The White House, en modell från Lego Architecture. LEGO Architecture modell av Vita huset i Washington D.C., förpackning och färdigbyggt exempel.

Gör så här för att tävla:

1. Besvara frågan: Vem var president när man 2010 bestämde sig för att installera solceller på Vita husets tak? (svaret hittar du någonstans på Byggahus.se)
2. Motivera varför just du ska vinna

Svaret skriver du i den här tråden.

Tävlingen pågår till den 4 November.

OBS! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

-----------------------------------------------

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Denna tävling är inte sponsrad.
 
Redigerat:
  • Gilla
Aepplan och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
U Ulrika M.M skrev:
Låt Vita Huset bli höstens nästa projekt som du kan bygga tillsammans med familjen!
Denna vecka tävlar vi ut en byggsats till The White House, en modell från Lego Architecture.[bild]

Gör så här för att tävla:

1. Besvara frågan: Vem var president när man lät installera solceller i Vita huset? (svaret hittar du någonstans på Byggahus.se)
2. Motivera varför just du ska vinna

Svaret skriver du i den här tråden.

Tävlingen pågår till den 4 November.

OBS! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

-----------------------------------------------

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Denna tävling är inte sponsrad.
1. Barack Obama. Passande namn i bygga hus..
2. Eftersom jag bor i Autismfamiljen där flera har lego som intresse så tror jag att det hade vart en fantastisk julklapp till allihopa.
 
  • Gilla
Windsor59 och 2 till
  • Laddar…
S
1. Jimmy Carter!: Edit, då frågan förtydligats så var Barack Obama president 2010, så det är mitt svar!
2. Jag har ett barn påväg, så jag ser fram emot att bygga lego om några år med hen! :)
 
Redigerat:
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
1. George W. Bush
2. Jag tycker alla som kommer med ett nytt korrekt svar ska vinna plus att mina barn skulle bli glada, om de nu får vara med att bygga ;-)
 
  • Gilla
BeJo44 och 1 till
  • Laddar…
1. Barack Obama

2. Jag har en son med ADHD, som mår bra av att bygga Lego. Vilket innebär att resten av familjen också mår bra när han bygger Lego.
 
  • Gilla
Windsor59 och 3 till
  • Laddar…
Svår fråga, i alla fall om man vill ha ett enkelt svar.
1. Jimmy Carter lät 1979 installera solfångare för att producera varmvatten (något som Ronald Reagan lät plocka ned 1986).
2. George W. Bush lät 2003 installera solceller (9 kWp) för att producera el såväl som ett solpanelssystem för att värma vatten.
3. Barack Obama lät 2010 installera solceller. Oklar installerad effekt, men uppskattad produktion uppges vara ca 19,7 MWh årligen.

Min son älskar lego. Och jag älskar att bygga det med honom. Hans favorit är för det mesta saker med hjul, men det finns även andra inslag.
Igår hade vi en lång session vid legobordet vilket resulterade bland annat i en bil och en elefant. Vem som byggt vad låter jag vara osagt.
Kreativt bygge av legobil och färgglad tornkonstruktion på bord. En legoelefant byggd av grå klossar med vita ögon på ett bord med fler legobitar.
 
  • Gilla
Windsor59 och 5 till
  • Laddar…
Svaret var lite lurigare än man först kunde tro! Jimmy Carter satte dit solpaneler på 70-talet för att värma vatten. Men det var inte solceller, som det frågades efter. George W Bush (den yngre då) lät installera solceller på ett uthus, men det var ju inte i (på?) själva vita huset som var frågan. Så mitt svar blir Barack Obama som lät installera celler på husets tak 2013.

1. Barack Obama
2. Perfekt sysselsättning när bebis sover under stundande föräldraledighet, och sen igen om några år när barnet själv kan vara med!
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
1. Jimmy Carter lät 1979 installera solfångare för att producera varmvatten (något som Ronald Reagan lät plocka ned 1986).
2. George W. Bush lät 2003 installera solceller (9 kWp) för att producera el såväl som ett solpanelssystem för att värma vatten.
3. Barack Obama lät 2010 installera solceller. Oklar installerad effekt, men uppskattad produktion uppges vara ca 19,7 MWh årligen.
En solklar vinnare om jag fick bestämma! (y)
 
  • Gilla
xxo och 5 till
  • Laddar…
1. Barack Obama
2. Om man inte själv har råd att ta sig till vita huset, så får vita huset ta sig till mig
 
1 Obama var den som var president när det installerades solceller.
2 Det är ju lego! När vi dessutom själva får solceller installerade om bara någon vecka kan man ju drömma om att ens eget hus ser ut som legobyggsatsen!
 
1. Barack Obama.
2. För att äntligen få visa ungarna vad man kan bygga med riktigt lego, jämfört med deras duplo som vi byggt hus med i månader. Med denna byggsats så skulle alla få hjärngympa och öva på samarbete och tålamod :crysmile:
 
Efter korrigeringen av frågan blev det ju klart lättare med ett entydigt svar.
Mitt svar i inlägg #6 hade då varit Barack Obama.
 
1. Barack Obama

2. Då alla vi barn i familjen har flyttat hemifrån sen länge men fortfarande samlas tillsammans hos föräldrarna över julen skulle detta vara en superrolig present till familjen som julklapp, och att sitta och bygga tillsammans på med glöggen :coffee:
 
Från början fanns inget årtal i frågeställningen, så jag får skriva ett nytt svar på den nya/uppdaterade frågeställningen.
1. Det är en kuggfråga då inga solceller installerades på Vita husets tak 2010.
2. För att jag är den enda som svarat korrekt två ggr ;)
 
  • Haha
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Glömde lägga in denna.
Dragare med två PC batterier för ca 2100:- är taget, även om man redan har 7 dragare som hobbyist!

Från Törn www.torn.se
Bild på en Bosch slagborrmaskin med två ProCORE18V batterier och laddare i en verktygslåda.
 
  • Haha
Cheesen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.