Kontakta försäkringsbolaget som säger hur du ska gå till väga. Förmodligen tas någon firma in som Ocab eller Polygon som gör en riktig utredning av orsak och hur mycket som är påverkat och vad som behövs göras.
 
  • Gilla
Njurstenen
  • Laddar…
Njurstenen Njurstenen skrev:
Bifogade bilder innefrån skåpet, mitt otränade ögat tycker det ser helt torrt och oskadat ut. Tog en bild uppifrån avloppsröret också, vet ej hur det ska se ut dock ;)
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Rören in i skåpet börjar precis ovanför den första bilden och jag tycker mig kunna se en mörk skugga på nedandelen av hålen
Kan säga att det är fel gjort av hantverkarna. Hålen i plast som ligger i boten på skåpet ska vara tätt. Typ silikon. Då hade det kanske inte hänt det under skåpet och sen försäkringsbolag det så får du inte en krona
 
  • Gilla
Njurstenen
  • Laddar…
Det var väldigt vad ni hänger upp er på läckskyddet. Helt klart är inte det orsaken till problemet och det är sedan länge konstaterat att det är felaktigt utfört. Men inte orsaken till problemet. finns inte ett spår av läckage inne i skåpet varken på rör eller slang.
däremot ser det mycket misstänksamt ut i anslutningen mellan gammalt och nytt avlopp. Äggskalsröret/Nya PVC röret.
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

V
GoC GoC skrev:
Det är inte så enkelt att det är tätt i det gamla köksavloppet och avloppsvatten tränger upp i skarven då diskmaskinen tömmer.
Den gråa PVC förminskningen ser inte ens ut att sitta i ordentligt. Så där har du troligen problemet
[bild]
Kan de inte va så enkelt att du stött till avloppet. Folk brukar ha bra mycket skit I sina skåp.

Kan tycka de ska se bra mycket jävligare ut efter 3 år
 
  • Gilla
Njurstenen
  • Laddar…
V
GoC GoC skrev:
Det var väldigt vad ni hänger upp er på läckskyddet. Helt klart är inte det orsaken till problemet och det är sedan länge konstaterat att det är felaktigt utfört. Men inte orsaken till problemet. finns inte ett spår av läckage inne i skåpet varken på rör eller slang.
däremot ser det mycket misstänksamt ut i anslutningen mellan gammalt och nytt avlopp. Äggskalsröret/Nya PVC röret.
Tror inte för 1 sekund att avloppet suttit sådär i 3 år. Säkert har någon puttat in skit eller slagit emot avloppet.
 
  • Gilla
Njurstenen
  • Laddar…
V
GoC GoC skrev:
Det var väldigt vad ni hänger upp er på läckskyddet. Helt klart är inte det orsaken till problemet och det är sedan länge konstaterat att det är felaktigt utfört. Men inte orsaken till problemet. finns inte ett spår av läckage inne i skåpet varken på rör eller slang.
däremot ser det mycket misstänksamt ut i anslutningen mellan gammalt och nytt avlopp. Äggskalsröret/Nya PVC röret.
De gråa är pp och inte pvc rör.
 
  • Gilla
Njurstenen
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
De gråa är pp och inte pvc rör.
Må så vara, men du fattade vad jag menade :rofl: och det är den mest troliga orsaken till skadan.
 
  • Gilla
Njurstenen
  • Laddar…
B Berguven_glenn skrev:
Har en hantverkare gjort dessa genomföringar genom skvallerbrickan i skåpet? Det är ju bara hål rakt igenom? Så skall det inte vara, du skall ha genomföringar, typ som nedan.


[länk]
Åh herregud vad cleant det ser ut! Hur kan ett bänkskåp se så tillfredställande ut :love::crysmile::crysmile:
 
L lordi skrev:
Det är inte så att det är någon form av kondensproblem? Är det yttervägg bakom diskbänken? Drar det kallt från ev krypgrund?

Det ser ju ut som att det mögelproblemet börjar i underkant på hålen i bakstycket
Ah i det här fallet är det tvättstugan bakom väggen och där är allt helt och fint, rören går även utvändigt där så lätt att dubbelkolla :D
 
Finns ju inget som tyder på att det beror på läckage från skåpet eller dess närhet. Kan ju lika gärna vara fuktigt neröver i golvet och allting just nu suger fukt från ett läckage längre ner i konstruktionen. Avloppet från diskhon kanske är skadat/av längre ner i golvet och börjar materialen då suga av fukt som konstant tillförs så blir det ju sådär.
 
  • Gilla
Njurstenen
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Det är inte så enkelt att det är tätt i det gamla köksavloppet och avloppsvatten tränger upp i skarven då diskmaskinen tömmer.

Den gråa PVC förminskningen ser inte ens ut att sitta i ordentligt. Så där har du troligen problemet

[bild]

GoC GoC skrev:
Det var väldigt vad ni hänger upp er på läckskyddet. Helt klart är inte det orsaken till problemet och det är sedan länge konstaterat att det är felaktigt utfört. Men inte orsaken till problemet. finns inte ett spår av läckage inne i skåpet varken på rör eller slang.

däremot ser det mycket misstänksamt ut i anslutningen mellan gammalt och nytt avlopp. Äggskalsröret/Nya PVC röret.

V Villaägarenr1 skrev:
Kan de inte va så enkelt att du stött till avloppet. Folk brukar ha bra mycket skit I sina skåp.


Kan tycka de ska se bra mycket jävligare ut efter 3 år

V Villaägarenr1 skrev:
Tror inte för 1 sekund att avloppet suttit sådär i 3 år. Säkert har någon puttat in skit eller slagit emot avloppet.

Ding Ding Ding!

Jag tror vi har en vinnare, som många av er har konstaterat är utförandet inte helt enligt boken, men i det här tillfället är det maximalt en bidragande orsak.

Den grundläggande orsaken (om man nu är en LEAN person som tycker om systematisk problemlösning;)) är det mest sannolikt att vi själva har tappat större förpackningar eller annat skräp från specialsoporfacket ned i skåpet och sen bara mosat till det tills skåpet gick att stänga.
Om felet hade varit där från början hade det sett betydligt värre ut.

Dock vill jag poängtera för eventuel anställd hos mitt försäkringsbolag som kanske läser detta så är dett den mest troliga grundläggande orsaken, vi kan faktiskt inte utesluta att något annat skett:D
Kan absolut vara så att byggfirman inte tryckte fast rören ordentligt från början men igen, det är på sin höjd in bidragande orsak.

Efter era råd kontaktade jag försäkringsbolaget som skickade ut en kille från en lokal byggfirma som konstaterade ant ja, det är mögel men att väggen är förhållandevis torr, vilket leder mig till att tro att jag nog löste läckaget själv vid förra vattenlås tömningen då jag tryckte till röret ner i avloppet då vi kände lukt i bänkskåpet :cool:.

På grund av oklarheten kring hur skadan uppstod så tar mitt försäkringsbolag smällen och med diverse rabatter och "självriskkonto" så blir totala summan i dagsläget 1800 kr. Om dom nu inte finner något annat när dom plockar ner skåpen och byter ut väggstycket det vill säga.

Vad har jag lärt mig av denna resa kanske någon undrar?
  • Packa inte mer skit i soplådorna än vad som får plats, om något faller bakom så plocka loss lådan och ta ut det direkt, vilja, våld och vaselin gäller inte i bänkskåp...
  • En vattenvarnare på golvet under bänkskåpet nära avloppet hade löst hela problemet, dom är billiga och kan köpas hos biltema, har en i väggen vid en vattenutkastare (bakom en lucka) och batteriet behöver bytas efter några år, men du märker när det tar slut :D kostar 150 kr på biltema, kan varmt rekomendera
  • Tätning i bänkskåp kan ta mig fan se riktigt sexigt ut när det är korret utfört

Tack alla för hjälpen och alla kommentarer!:heart:
 
  • Gilla
Johana1990 och 4 till
  • Laddar…
Njurstenen Njurstenen skrev:
Ding Ding Ding!

Jag tror vi har en vinnare, som många av er har konstaterat är utförandet inte helt enligt boken, men i det här tillfället är det maximalt en bidragande orsak.

Den grundläggande orsaken (om man nu är en LEAN person som tycker om systematisk problemlösning;)) är det mest sannolikt att vi själva har tappat större förpackningar eller annat skräp från specialsoporfacket ned i skåpet och sen bara mosat till det tills skåpet gick att stänga.
Om felet hade varit där från början hade det sett betydligt värre ut.

Dock vill jag poängtera för eventuel anställd hos mitt försäkringsbolag som kanske läser detta så är dett den mest troliga grundläggande orsaken, vi kan faktiskt inte utesluta att något annat skett:D
Kan absolut vara så att byggfirman inte tryckte fast rören ordentligt från början men igen, det är på sin höjd in bidragande orsak.

Efter era råd kontaktade jag försäkringsbolaget som skickade ut en kille från en lokal byggfirma som konstaterade ant ja, det är mögel men att väggen är förhållandevis torr, vilket leder mig till att tro att jag nog löste läckaget själv vid förra vattenlås tömningen då jag tryckte till röret ner i avloppet då vi kände lukt i bänkskåpet :cool:.

På grund av oklarheten kring hur skadan uppstod så tar mitt försäkringsbolag smällen och med diverse rabatter och "självriskkonto" så blir totala summan i dagsläget 1800 kr. Om dom nu inte finner något annat när dom plockar ner skåpen och byter ut väggstycket det vill säga.

Vad har jag lärt mig av denna resa kanske någon undrar?
  • Packa inte mer skit i soplådorna än vad som får plats, om något faller bakom så plocka loss lådan och ta ut det direkt, vilja, våld och vaselin gäller inte i bänkskåp...
  • En vattenvarnare på golvet under bänkskåpet nära avloppet hade löst hela problemet, dom är billiga och kan köpas hos biltema, har en i väggen vid en vattenutkastare (bakom en lucka) och batteriet behöver bytas efter några år, men du märker när det tar slut :D kostar 150 kr på biltema, kan varmt rekomendera
  • Tätning i bänkskåp kan ta mig fan se riktigt sexigt ut när det är korret utfört

Tack alla för hjälpen och alla kommentarer!:heart:
Flytta sortering av förpackningar till annan plats, jag förstår inte varför folk ska packa in allt där det är som mest trångt?! Trevlig helg!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.