Varför har jag så svårt att direkt avgöra åt vilket håll jag skall böja och vilket gångjärn jag skall ge mig på.

Till att börja med: Det är väl järnet som sitter i karmen som skall riktas?

Jag har en dörr med tre gångjärn. Jag kan se att det kärvar längst ner.

Hur gör jag för att inte förvärra det ? Det har jag faktiskt lyckats med.
 
Ta loss gångjärnen och rikta dem med en smideshammare mot en stadig bit ek. Risken är annars att du drar ur skruvarna ur karmen. Är det gamla fönster brukar det fungera bra.
 
  • Gilla
Lars-ola olofsson
  • Laddar…
Hej!

Du missuppfattade mig nu.

Det gällde en dörr och det gällde en s.k. gängjärnsriktare och problemet var att jag inte är säker på åt vilket håll jag skall bocka.

Tack ändå!
 
  • Gilla
trumrik och 1 till
  • Laddar…
Du kan bocka både den del som sitter på karmen och den del som sitter på dörrbladet. Lite svårt att förklara alla möjligheter som finns med att bocka gångjärnen och hur detta påverkar dörrens läge. Bättre att du provar dig fram, med lite måtta. Viktigt är ändå att du får samma mellanrum runt dörr o karm, ibland för man lägga brickor på gångjärnets stapel för att höja dörren lite. Finns brickor att köpa för detta. Tänk på om du sätter gångjärnsriktaren på stapeldelen, den del som sitter på karmen, och trycker gångjärnsriktaren mot dörrbladet, då kommer dörrbladet närmare karmens insida, och kan vara svår att stänga, dörrbladet fjädrar tillbaka m a o
 
  • Gilla
Kingdltoe
  • Laddar…
Tack! Det var precis vad jag var ute efter. Jag tänker ofta tvärtom d.v.s. om jag bryter på det du kallar stapeldelen så tror man att man flyttar dörren mot karmen genom att bryta mot karmen.

Om man använder det som ev. finns mellan öronen så är det naturligtvis så att man ändrar dörrens lutning.

Nu går jag iväg och bryter.

Tack!
 
  • Gilla
Kenneth Rune
  • Laddar…
Ja precis. Om dörren "hänger" så är det översta gångjärnet som skall bockas från dörrbladet, och det nedersta mot dörrbladet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.