Hejsan,

Vi står inför diverse renovering och planerar bland annat på att
- ta ned vägg mellan kök och vardagsrum
- flytta altandörr ett snäpp till vänster (ersätta fönstret) och sätta in helfönster där dörren är idag


Ritning av husplan med markeringar för ändring av rörgången i blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huset är en enplansvilla på ca 120 kvm med vind.
Vi funderar på om vi behöver kontakta en konstruktör eller om det är givet vad man kan/inte kan göra.

Har bifogat de dokument som jag tror kan vara användbara.

Tacksam för alla tips och råd!
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Ytterväggar är normalt bärande med avväxlingar ovanför fönster och dörrar. Det har även förekommit att lodräta karmar/reglar mellan fönstren har varit bärande av avväxlingen.

Normalt är det ju inga bärande innerväggar när det är fackverkstakstolar men i ditt fall är det en förrådsvind. Vid en tidpunkt så ändrade man en del snözoner därför att taken började rasa in vid hög snölast. Det förekommer alltså att takstolar är underdimensionerade.

Jag rekommenderar att en byggkonstruktör får kolla på huset.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Ytterväggar är normalt bärande med avväxlingar ovanför fönster och dörrar. Det har även förekommit att lodräta karmar/reglar mellan fönstren har varit bärande av avväxlingen.

Normalt är det ju inga bärande innerväggar när det är fackverkstakstolar men i ditt fall är det en förrådsvind. Vid en tidpunkt så ändrade man en del snözoner därför att taken började rasa in vid hög snölast. Det förekommer alltså att takstolar är underdimensionerade.

Jag rekommenderar att en byggkonstruktör får kolla på huset.
Toppen, stort tack!
 
Det är ju fritt fram att flytta dörren till fönsterhålet eftersom väggen redan är avväxlad ovanför fönstret. Det är bara om du går utanför det befintliga fönstrets bredd som du behöver göra någon ny åtgärd för att växla av väggen. Här finns en guide som kan hjälpa till med dimensioneringen https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/med-meny/?cid=187

När det gäller att riva innerväggen så beror det på om takstolarna är fribärande eller inte. Oftast är fackverksstolar fribärande men det är ändå ganska vanligt att de behöver ett stöd på mitten. Alltså kan den innervägg som ni vill riva vara en bärande vägg. Jag skummade bara de dokument som du skickade så jag kanske missade om det finns angivet någonstans att takstolarna är fribärande.
 
BirgitS
Janus82 Janus82 skrev:
Det är ju fritt fram att flytta dörren till fönsterhålet eftersom väggen redan är avväxlad ovanför fönstret.
Eller så är avväxlingen beroende av de stående karmarna runt befintliga fönster och nya fönster har inte karmar som kan vara bärande. Det var tydligen vanligt i 50- och 60-talets ytterväggar med 3 fönster och dörr tätt bredvid varandra för att man skulle kunna behålla en tunn vägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.