Hej,

Är nybliven hus ägare till ett två plans med källare byggt 1940 sedan dec -06.
Källaren är dränerad med platon matta (okänt årtal) och är i stort sett oinredd.
dom senaste två veckorna har fukt trängt upp genom golvet på en yta som nu är ca 3 m2. Väggarna känns torra. Kan detta bero på det fuktiga vädret och det faktum att vi ej har någon avfuktare i källaren, eller är det ett tecken på att källarn måste omdräneras?? Tidigare har det lagts ut marmofloor i hela detta rummet som det kommer fukt , men just i denna delen är all färg borta, vilket kanske tyder på att detta har ägt rum förr?

Tacksam för tips & råd

//Nybörjare
 
  • huset 033.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det troligaste är att fukten helt enkelt beror på att grundvattnet är högre utanför källaren än innanför...

Att inte nysatt platon garanterar väl fungerande dränering har jag dessvärre egen erfarenhet av, då den tidigare ägaren till vårt hus visade sig ha satt platon men inte bytt dräneringen (dvs det var igensatta tegelrör med bakfall).
 
Det är ganska vanligt att man fuskar lite vid omdränering (inte så illa som Ylven råkade ut). Om det gamla huset ex. står på berg eller så nära berg att det inte går att komma ner på rätt djup med dräneringen så har man ju bara 2 alternativ, antingen spränga eller försöka gör det bästa av situationen. Dvs lägga dräneringen lite för högt vid berget och chansa. Oftast blir det ialla fall bättre än vad det var innan.
 
Jag tycker att Du skall kolla in någon av alla källargolvstrådar som finns här: http://www.byggahus.se/forum/golv/28585-kaellarprojekt.html

I Ditt fall är det inte otroligt att det kan bero på den senaste tidens extrema luftfuktighet, runt 90%.

En källare med till-luft utifrån är ju att likna vid en krypgrund, och på sommaren kommer den relativt fuktiga uteluften att kondensera när den kommer in i en kall källare. Golven är oftast kallast och då sker kondenseringen där, det kan se ut som att det tränger upp ur golvet.
(Vilket det säkert gör också, men inte i samma omfattning).

Enligt mitt förmenade finns det bara 2 lösningar på problemet:

1) låt källaren vara källare som det var tänkt 1940, avlägsna alla organiska materiel från golven i den mån det går.

2) Bila upp golven, lägg kapillärbrytande skikt, isolera, gjut nya golv med golvvärme.

/Per
 
Innan min källarrenovering (se tråd under länken i psamuels inlägg ovan) var del av källarens golv målat med marmofloor eller liknande. Vid mycket regn trängde fukt upp genom betongen och det blev vattenfyllda blåsor i färgen. Huset är väldränerat sen 3 år tillbaka så jag tror att det inte ventilerade ut med den täta färgen. Ett naturslipat betonggolv utan fuktisolering eller en helrenovering a la stort källarprojekt tror jag på liksom psamuels.
 
Tack för alla tips, och källar trådarna var riktigt intressanta. En massa idéer väcktes..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.