Tjena
Svårt att sätta rubrik men her we go :)

Har en 640p som är installerad 2010 när vi byggde huset.
Radiatorer uppe och nere (1 3/4 plan)
Bor utanför Örebro och Värmekurvan är satt på 9 och vi har tidigare haft en förskjutning på -2.

Nu när elpriserna varit som de varit skruvade jag ner förskjutningen till -6 då vi eldar i kaminen lite oftare när det är kyligt ute och det har ju inte vart så kallt här än. Vi jobbar ändå hela dagarna osv, det gör inte så mycket att ha det svalare inne.

Men i helgen som var märkte jag att några av radiatorerna var väldigt varma (framförallt de närmast pumpen. (Alla radiatorer står på max)
Det var runt 10 grader ute
Inga larm men reagerade på att trycket var högre än normalt.
Luftade de två luftnipplarna i pumpen och samtliga radiatorer (ingen luft) samt släppte ned trycket till 1bar och norsk reset på pumpen.
Funkade bra efter det, elementen har vart kalla och vädret milt ute.
Tills idag, kände återigen att framförallt radiatorn närmast pumpen var väldigt varm. Kollade tryckmätaren och den stod på 2 bar.

Finns det nått mer jag kan/bör kolla eller är det bara att börja jaga servicetekniker?


Mvh Christian
 
Kolla om växelventilen kärvar så att huset värms istället när varmvattnet ska värmas. Det råkade vi ut för förra året. Man kan prova att motionera växelventilen om den bara har fastnat eller kärvar. Vår växelventil havererade totalt och fick bytas.
 
  • Gilla
Chr.per85
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Kolla om växelventilen kärvar så att huset värms istället när varmvattnet ska värmas. Det råkade vi ut för förra året. Man kan prova att motionera växelventilen om den bara har fastnat eller kärvar. Vår växelventil havererade totalt och fick bytas.
Bra idé! Ska prova ikväll (y)
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Kolla om växelventilen kärvar så att huset värms istället när varmvattnet ska värmas. Det råkade vi ut för förra året. Man kan prova att motionera växelventilen om den bara har fastnat eller kärvar. Vår växelventil havererade totalt och fick bytas.
Chr.per85 Chr.per85 skrev:
Bra idé! Ska prova ikväll (y)
Har kollat nu och mycket riktigt kärvade ventilen, känns mycket bättre nu efter lite 5-56 och motionerande
Får se om det räcker annars får det bli ett byte. Trycket har legat stabilt sedan igår
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.