D dennis_f skrev:
Sluta oroa dig. Asbest är inte bra men du kanske höjt cancerrisken med 0.0001% om du är rökare blir risken högre.
Nästa gång du ska passera nån som står ute och röker så håll andan och vips så har du typ kompenserat för din enstaka exponering.

Upprepad exponering är inte bra och man ska såklart alltid skydda sig men faran vid enstaka tillfällen är väldigt väldigt låg.

Våttorka alla rum med nån veckas mellanrum och glöm sedan bort att det någonsin hänt.

Det finns gott om asbestfibrer i luften utomhus också för övrigt.
Hur vanligt skulle du gissa på att det är att folk renoverar utan att ens ha en aning om att det kan vara asbest i alla möjliga matrial. Innan ja grotta ner mig i detta kännde jag bara till eternit typ. Och dom flesta bekanta jag pratat med vet knappt ens vad det är.
 
  • Gilla
pipsqueek och 1 till
  • Laddar…
G Grimis skrev:
Hur vanligt skulle du gissa på att det är att folk renoverar utan att ens ha en aning om att det kan vara asbest i alla möjliga matrial. Innan ja grotta ner mig i detta kännde jag bara till eternit typ. Och dom flesta bekanta jag pratat med vet knappt ens vad det är.
Rätt vanligt. De flesta vet om eternit och ventilationsrör. Många vet inte om lim och kakelfix t.ex.
Men snart finns inga badrum från 70 och 80talet kvar att renovera :)
 
  • Gilla
Eniro91
  • Laddar…
G Grimis skrev:
Nu jävlar ska ja städa bort oron!
Perfekt!
 
G Grimis skrev:
Kommer inte ihåg färgen på det direkt. Knacka loss ett par med hammare och skruvmejsel men vi tog bort hela gipps väggen med kaklet kvar på sen. Lätta att ta blort va dom verkligen inte. Vi rev köket och badrummet i början av oktober. Sen drog hon med sin familj till grekland en vecka och jag var kvar hemma och nojja om asbest. Skrev testamente osv. Att vi varit klantiga i hur vi gått tillväga råder de inge tvivel om och jag räknar med att där de funnits asbest kan det mycket väl ha spridit sig runt i hela bostaden. Har skurat av golven en del och försökt vädra ut en del men inget annat.
Är det verkligen fråga om originalkakel? Gipsskivor var inte så vanliga 1964. Är det nyare kakel minskar risken att fixet är asbesthaltigt.
 
D
P peroande skrev:
Är det verkligen fråga om originalkakel? Gipsskivor var inte så vanliga 1964. Är det nyare kakel minskar risken att fixet är asbesthaltigt.
Har rivit många sådana väggar så det finns gott om det, tyvärr. Även väldigt många frimärken sitter ju på gipsväggar. Men så länge du feinar bort allt så är det ingen fara, så länge du undviker att knäcka bitarna.

Är kaklet rundat till kanterna är det oftast gammalt med fix så tänk på det nästa gång :geek:

P peroande skrev:
Är det verkligen fråga om originalkakel? Gipsskivor var inte så vanliga 1964. Är det nyare kakel minskar risken att fixet är asbesthaltigt.
G Grimis skrev:
Kommer inte ihåg färgen på det direkt. Knacka loss ett par med hammare och skruvmejsel men vi tog bort hela gipps väggen med kaklet kvar på sen. Lätta att ta blort va dom verkligen inte. Vi rev köket och badrummet i början av oktober. Sen drog hon med sin familj till grekland en vecka och jag var kvar hemma och nojja om asbest. Skrev testamente osv. Att vi varit klantiga i hur vi gått tillväga råder de inge tvivel om och jag räknar med att där de funnits asbest kan det mycket väl ha spridit sig runt i hela bostaden. Har skurat av golven en del och försökt vädra ut en del men inget annat.
Bra att du är noggrann med torkningen. Men det är inga överdrivna mängd
 
G Grimis skrev:
Helt riktigt. Inte skickat in nått på analys och har redan gjort oss av med mattan. Men tänker att jag utgår ifrån att de va en del i skiten för att vara på säkra sidan i hur vi går vidare nu.
Den mängd asbest du eventuellt fått i dig har du förmodligen fått i dig flera gånger om i skolåldern. Om du slängt alla materialen som du tror kan haft asbest iblandat, dra några vändor med trasa här o var, skicka in på analys, visar det asbest så skickar du in saneringfirma, då slipper du ha kål på barnen i framtiden.
 
Redigerat av moderator:
Det är ju räva! Misstänkte att det kanske va så. Nojjan är det bara jag som ståt för i familjen. damen ångar på som fan å jag blir livrädd varjegång hon får tag i ett verktyg

Diskutionen Kring asbest mellan oss två skulle ja säga speglar den på forumet ganska bra.
Mitt uppe i att flytta in idag. Badrummet är typ klart men i köket ser det ut som en byggarbetsplats.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.