Hej,
Försöker byta en vanlig lamphållare som är kopplad med sockerbit till ledningar som kommer utan kopplingsdosa från väggen. Jag är i Spanien där elkopplingar är ökända för felaktigheter. Lampan och lamphållaren är välfungerande men behöver kopplas isär för att skärmen skall bytas. Nu stänger jag av korrekt automatsäkring men får en stöt. Då stänger jag av huvudströmbrytaren och får ändå en stöt. Imorgon köper jag en multimeter och kollar vad det är frågan om. Men hur kan detta hända? Stänger man inte både fas och nollan i huvudströmbrytaren?Är det möjligen felkopplat?
 
Nu vet jag inte hur det är i Spanien. Men här bryter en huvudbrytare bara faserna, inte nollan. Men (här i sverige) är nollan inte spänningssatt, du kan inte få en stöt av nollan, om det inte finns andra stora fel.

I ditt fall låter det som något kan vara felkopplat, så att delar av anlöggningen inte går via huvudbrytaren. Är du säker på att du brutit i rätt central. Ibland kan det finnas mer än en central i huset.
 
H hempularen skrev:
Nu vet jag inte hur det är i Spanien. Men här bryter en huvudbrytare bara faserna, inte nollan. Men (här i sverige) är nollan inte spänningssatt, du kan inte få en stöt av nollan, om det inte finns andra stora fel.

I ditt fall låter det som något kan vara felkopplat, så att delar av anlöggningen inte går via huvudbrytaren. Är du säker på att du brutit i rätt central. Ibland kan det finnas mer än en central i huset.
Rätt central eftersom lampan slocknar när jag stänger huvudströmbrytaren eller automatsäkringen. Om det är så att man bara bryter faserna så kan man ju tänka sig att det är kopplat fel och strömbrytaren bryter bara nollan och elsystemet är strömsatt. Påpekas att det är enfas i huset,
 
Du själv kan väl blivit statisk? Stått och gnuggat dig mot någon heltäckningsmatta till ex
 
raveper raveper skrev:
Du själv kan väl blivit statisk? Stått och gnuggat dig mot någon heltäckningsmatta till ex
Nu har jag köpt och kollat med en spänningspenna och den markerar även när huvudströmbrytaren är av. Kan det vara så att brytaren slår av nollan och fasen ligger på ?
 
Då ska nog hela inkommande vara felvänd på något sätt , finner det märkligt i så fall. Ta bort locket på centralen och mät på båda sidor om brytaren
 
tommib
Framför allt, mät med riktig spänningsprovare och inte bara en "spänningspenna", vilket jag gissar är en sådan kontaktlös.

Stöten du får talar iofs för att det finns ström riktig kraft bakom men det är ändå bättre att mäta med korrekt instrument. Sen är det bara börja jobba sig bakåt.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Nu har jag köpt och kollat med en spänningspenna och den markerar även när huvudströmbrytaren är av. Kan det vara så att brytaren slår av nollan och fasen ligger på ?
Precis det felet (fas och nolla förväxlade före elcentralen) var det i en lägenhet här i Umeå, en person dog av strömgenomgång.

En såndär spänningspenna är inte det tillförlitligaste verktyget man kan använda.

Protte
 
Mät med en riktig multimeter. Mät spänning mellan jord och aktuell ledare.
 
Spänning kan det ju bli ändå.inducerad.
Det är strömmen som är farlig.
 
H hempularen skrev:
Mät med en riktig multimeter. Mät spänning mellan jord och aktuell ledare.
Ok, skall göra det. När man mäter med en multimeter i ojordat urtag, inte i köket och inte har vattenelement i närheten mot vad mäter ni då?
 
Man kan dra fram en skarvsladd tex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.