En bekant säljer sitt hus. Diskussion har uppstått angående router för bredbandet. Jag sökte men hittade inte tydlig info. Spontant lutar jag åt lös egendom, så att säljaren kan ta den med sig.
 
Router till vad?
Adsl, fiber, kabeltv..
 
  • Gilla
Skaerby
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Router till vad?
Adsl, fiber, kabeltv..
Fiber
 
  • Gilla
roger2011
  • Laddar…
Givetvis är det lös egendom.
 
  • Gilla
ullak40 och 2 till
  • Laddar…
Allt som är stickproppsanslutet är lös egendom, förutom värmekabel i eller utanför rör i mark eller inbyggt. Inte köksutrustning ,( kyl/frys DM e.t.c.) Tex en frys i källaren är lös egendom fast några tror att den ingår i köpet.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Tillkommande info: Det brukar vara ett fullt fungerade hus vid visning och då finns det många saker som är anslutna. En köpare kan få för sig att allt ingår. Det måste klart framgå i beskrivningen om något ska följa med huset.
 
  • Gilla
  • Haha
johnniemalm och 1 till
  • Laddar…
Det är väl frågan om kanske tusen kronor, spelar det någon roll om den lämnas?
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Unikt namn
Routern kan ju dessutom bredbandsleverantören i vissa fall vilja ha tillbaka...
 
  • Gilla
ullak40 och 1 till
  • Laddar…
Är det en fiberkonverter skulle jag vilja säga att den tillhör huset.
 
  • Gilla
ullak40 och 7 till
  • Laddar…
C Christoffer L skrev:
Är det en fiberkonverter skulle jag vilja säga att den tillhör huset.
Absolut, den går ju inte ta bort.
 
  • Gilla
ullak40 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Absolut, den går ju inte ta bort.
Jo, det skulle gått i vårt förra hus då den satt med stickpropp och även var för router och wifi...

Var går gränsen? Rör sig om struntsumma vid husköpet...
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
C Christoffer L skrev:
Jo, det skulle gått i vårt förra hus då den satt med stickpropp och även var för router och wifi...

Var går gränsen? Rör sig om struntsumma vid husköpet...
Man kan väl säga så här: ingick utrustningen i fiber installationen (typiskt mediaomvandlaren från fiber till ethernet)?
Då tillhör den fastigheten.
Routern är din om den inte ingick i abbonemanget och ska återlämnas till din nuvarande internetleverantör.
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
Fiberkonvertern är ganska korkat att ta med sig. Noll värde utan fibern. Kan ev vara fiber-ägarens egendom.
Beroende på montage finns risk att fibern skadas om man plockar bort den, och det blir nog säljaren som får stå för reparationen.
 
  • Gilla
Eldräven och 2 till
  • Laddar…
En nätverksinstallation skulle definitivt kunna ses som fast. Och en router skulle kunna ses som en del av den. Men det känns som att folk kallar alla burkar i ett nätverk för router, så vad är det det handlar om?
 
  • Gilla
Joakim654 och 3 till
  • Laddar…
Den köpare som tjafsar om en router ska man inte ge ett lillfinger…
 
  • Gilla
husägaren TS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.