Hej alla!
Har haft mitt hus i snart 5 år. 2 vånings suterrängs hus.
Huset är från 1987, sitter ett Bahco ACJ i nedervåningen. Vi renoverade köket förra året, då satt det ett minimaster i fläkten som vi slängde ut och skaffade ett Swegon Casa R5.

Till saken är nu dock att jag vet inte hur mycket Bahcon drar i watt. noll koll. Försökt googlat men inte fått svar. Kollat på Bahcon men tycker inte jag ser något på den heller. Inte ens när jag tagit bort fronten och ser kopplingsmanualen på den.

Till saken är dock att vi för 2 år sedan skaffade 2 Mitsubishi Electric Hero 2.0 LN35. En i sovrummet på ovanvåningen, samt en i vardagsrummet på ovanvåningen..... Nu i efterhand drar man världens facepalm och inser hur korkat det var att inte sätta den andra på nedervåningen...... Men nu är det som det är...
Vi var ute efter kylan då hela ovanvåningen är sjukt varm på sommaren då det är fönster överallt samt sol hela dagen samt kvällen.

Ska man låta ftxen på vinden (Casa R5) samt luftvärmenpumpen (hero ln35) jobba och skippa sätta på bahcon?Kommer den setupen klara av att skicka värmen till nedervåningen?


Tacksam för ett fint forum :)
 
Hej! FTX-aggregatet kommer inte att klara av att värma suterrängvåningen. Bäst är nog att sätta in en LLVP till på nedre våningen och komplettera med el-radiatorer där dörrarna är stängda samt låta ACJ vara avstängd. Vad jag vet drar den 6 kW.
 
J Josth skrev:
Hej! FTX-aggregatet kommer inte att klara av att värma suterrängvåningen. Bäst är nog att sätta in en LLVP till på nedre våningen och komplettera med el-radiatorer där dörrarna är stängda samt låta ACJ vara avstängd. Vad jag vet drar den 6 kW.
Det är du helt säker på? Helvete...
6kw låter mycket dock. Finns 2 lägen . Eller ja tre.
0>1>2 då är ju tvåan max. Samt vilken temp borde ju såklart avgöra med?
 
Claes Sörmland
S Svinful skrev:
Det är du helt säker på? Helvete...
6kw låter mycket dock. Finns 2 lägen . Eller ja tre.
0>1>2 då är ju tvåan max. Samt vilken temp borde ju såklart avgöra med?
Här en förklaring till lägena 0, 1, 2 och 3 från manualen:

Diagram över huvudströmbrytare med lägen 0 till 3 förklärande funktioner som frånslaget, normalläge och maximal fläkteffekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så läge 2 är bäst med en yttre värmekälla som t ex en luftvärmepump. Men det beror ju på var aggregatet hämtar luft. Är det i kalla hallen på nedervåningen så funkar det ju sämre.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här en förklaring till lägena 0, 1, 2 och 3 från manualen:

[bild]

Så läge 2 är bäst med en yttre värmekälla som t ex en luftvärmepump. Men det beror ju på var aggregatet hämtar luft. Är det i kalla hallen på nedervåningen så funkar det ju sämre.
Snyggt du hittade manualen! Tack!
Ja Bahcon är ju i källaren. Dock är ju insuget till den i hallen i entren.. Men om man drar upp fläkten på Casa R5? Eller kanske bara blandar ut värmen till kallare klimat...?
 
S Svinful skrev:
Det är du helt säker på? Helvete...
6kw låter mycket dock. Finns 2 lägen . Eller ja tre.
0>1>2 då är ju tvåan max. Samt vilken temp borde ju såklart avgöra med?
Det är ju inte fläkten som är på 6 kw utan värmebatteriet. Finns ju en egen ratt för temperaturinställning!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.