Hur realistiskt är det att syssla med möbelsnickeri/finsnickeri (skillnad?) utan en plan- och rikthyvel?

Kontext: Jag gillar att snickra men brukar nöja mig med små projekt (tänk saker som ryms inom 20 x 20 x 20 cm) då jag bor i lägenhet med 1 stämjärn, 1 hammare, 2 sågar & 2 hyvlar som mina enda verktyg. Dessutom vill man ju hålla sig väl med grannarna... Det som tar mig i särklass längst tid är att plana/rikta virke och jag skulle ljuga om jag sa att allt blev plant/rakt. Det är lite trist eftersom jag verkligen uppskattar perfektion. Så alltså, är det realistiskt om man vill snickra möbler, luckor eller annan inredning att inte ha en plan- och rikthyvel?

Finns det någon här på forumet som planar/riktar sitt virke för hand?
 
När jag bygger mindre lådor och liknande brukar jag plana och rikta för hand för att det, i liten skala, är ganska kul eller att ämnena från början är för korta för att köra i/på maskin.
 
  • Gilla
Deduhej och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att det är realistiskt, jag gjorde ett soffbord för något år sen helt utan elverktyg för att bevisa för mig själv att det går, men absolut så tar det ju mycket tid att rikta för hand om det är många stora bitar (precis som nanowire så brukar jag rikta småbitar för hand). Kanske det finns något mellanting som funkar?

- Köpa färdigt, planhyvlat virke,
- Hitta ett snickeri i närheten som kan hyvla åt dig
- En elektrisk handhållen hyvel för att göra grovjobbet, när grannarna inte är hemma :)

och sen göra det sista finliret hemma för hand.

För mig så blev det ett riktigt lyft när jag lärde mig "tejp tricket" för att planhyvla för hand. Tror det var Rob Cosman som hade det i någon video. Men det går i korthet ut på att man sätter på blå maskeringstejp innan man markerar tjockleken med strykmåttet, sen river man av överskottet och får en välidgt tydlig linje att följa när man hyvlar.

Du säger att du har 2 hyvlar, jag tycker det låter i snålaste laget om allt görs för hand. En skrubbhyvel för det rikigt grova, en no 5 1/2 för i princip all riktning och en no 4 för den sista putsningen. Även där så blev det ett rejält lyft i snickarglädjen för mig när jag skaffade en rikigt bra no 5 1/2 hyvel.
 
  • Gilla
Lasse123! och 3 till
  • Laddar…
Det trista svaret är väl, precis som antytts ovan, att det går bra men kräver träning. Jag är inte så bra på att göra S4S för hand men vid något projekt jag nu glömt bort försökte jag att göra det. Katastrof. Sen gjorde jag en övning där jag helt enkelt hyvlade ett 10-tal bitar räta utan press att det skulle användas till ett projekt. Bara den lilla mängdträningen gjorde otrolig skillnad!
 
  • Gilla
Deduhej
  • Laddar…
D Deduhej skrev:
Finns det någon här på forumet som planar/riktar sitt virke för hand?
Jodå vi finns. Är det stora mängder fuskar jag med maskinen för att resten av familjen inte vill vänta två livstider innan jag är klar :)
 
  • Gilla
Deduhej
  • Laddar…
Tidningen Fine Woodworking Magazine diskuterade detta. Tror kontentan var att något av det värsta för grannarna var om man högg ut tex laxstjärtar. Hamrande alltså. Mindre maskiner som borrmaskin, bandsåg och bordssåg var mer ok. Men tyvärr räknas nog inte hyvel till de tystare maskinerna. De ylar ju rätt friskt.
 
  • Haha
Deduhej
  • Laddar…
Jag kör mycket för hand. Jag tycker det är rätt mysigt.

Det kan ju vara lite smålurigt att hålla på i lägenhet dock. Det genereras en hel del ljud även utan maskiner, jobb med stämjärn t.ex. Sedan kommer du behöva lösa hur du skall hålla fast virket som du vill jobba med, ju större ämnen du har dess då viktigare blir det med den frågan. Det är väl inte helt praktiskt att ta in en hyvelbänk i en lägenhet och köksborden riskerar nog att gå sönder om du tar i för mycket. Du får också vara beredd på att det kommer skapas en ansenlig mängd med spån/skräp, så en bra plan för att ta hand om det måste du nog ha.

Givet att du vill köra på ändå så är det några saker som skulle underlätta.
- För att rikta virke är en rubank är att föredra, ju längre dess då bättre.
- Hjälpmedel för att se att virket är riktat. "Vinding sticks" för att kolla skevhet och ett långt vattenpass (eller liknande) för att se att plankan är platt.
- Ett strykmått kommer att hjälpa till med att få virket jämntjockt.
- Ett smidigt sätt att skärpa hyvelstålen (och andra eggverktyg) kommer du behöva, det är mycket lättare och roligare att jobba med vassa verktyg.

Det jobbigaste att göra för hand är inte hyvlandet tycker jag, utan det är att klyva virket med handsåg. Så fort det blir lite längre och grövre virke så är det riktigt segt att klyva med handsåg, så där rekommenderar jag dig att skaffa en cirkelsåg/sänksåg.
 
  • Gilla
Pettman och 1 till
  • Laddar…
B Bombus pratorum skrev:
Tidningen Fine Woodworking Magazine diskuterade detta. Tror kontentan var att något av det värsta för grannarna var om man högg ut tex laxstjärtar. Hamrande alltså. Mindre maskiner som borrmaskin, bandsåg och bordssåg var mer ok. Men tyvärr räknas nog inte hyvel till de tystare maskinerna. De ylar ju rätt friskt.
Nu har jag en separat verkstad (garage), men den ligger bara ca 10m från grannens sovrumsfönster så jag brukar av hänsyn inte köra såg, hyvel eller banka på stämjärn tidigt på helgmorgnar eller sent på kvällen. Kan tänka mig att det skulle vara riktigt tråkigt om grannen ovanför i en lägenhet skulle få för sig att hugga tapphål med lockbettel och träklubba på en stum arbetsbänk på söndag morgon.

Som någon tidigare skrev så är en stabil bänk med ordentliga fastspänningsmöjligheter a och o vid lite större jobb. Nackdelen är som sagt att ljudet fortplantar sig till grannarna ännu mer då.
 
  • Gilla
Deduhej
  • Laddar…
Tack för alla tips och olika infallsvinklar på problemet! Då är det bara att öva på, dock inte så ofta så att grannarna får besvär. Just nu har jag en Stanley 4 1/2 (putshyvel?) samt min morfars gamla stöthyvel (tror det är en sån).

Planen var faktiskt att bygga en slags hyvelbänk+fräsbord i massivt trä så att man får en stabil arbetsyta, har en ganska förstående partner så det kan nog gå igenom lägenhet (34 kvm) till trots.... Just nu har jag en av de där hopfällbara arbetsbänkarna, inte jättestabilt...
 
  • Gilla
ergonomen
  • Laddar…
D Deduhej skrev:
Tack för alla tips och olika infallsvinklar på problemet! Då är det bara att öva på, dock inte så ofta så att grannarna får besvär. Just nu har jag en Stanley 4 1/2 (putshyvel?) samt min morfars gamla stöthyvel (tror det är en sån).

Planen var faktiskt att bygga en slags hyvelbänk+fräsbord i massivt trä så att man får en stabil arbetsyta, har en ganska förstående partner så det kan nog gå igenom lägenhet (34 kvm) till trots.... Just nu har jag en av de där hopfällbara arbetsbänkarna, inte jättestabilt...
Har du inte läst denna så gör det innan du bygger.
https://blog.lostartpress.com/2020/07/06/now-available-for-free-the-anarchists-workbench/
 
  • Gilla
Deduhej
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Har du inte läst denna så gör det innan du bygger.
[länk]
Tack!
 
Garderobssnickarn
Jag bodde i lägenhet tidigare och snickrade en en hel. Endast handverktyg förutom en sticksåg som jag klöv med.


Som du är inne på är en rejäl arbetsbänk superviktigt.

Jag hade en utfällbar arbetsbänk från en 60x60 garderob. (Ska kika om jag kan hitta någon bild senare). För att skona grannarna, försökte isolera min bänk med gummi, men jag lyckades inte på något bra vis. Så istället valde jag spåret att göra allt så styvt som möjligt för att ta bort alla resonanser , så jag skruvade fast allt ordentligt rätt in i betongen. Upplevde det som en rätt bra lösning.


Vassa verktyg är ju alltid bra. Jag tycker det hjälper en hel del även för ljud. Allt blir enklare så man kan vara mycket mer lätt på handen. Man behöver kanske inte slå stenhårt med klubban, räcker kanske att trycka med handkraft.

Så om du inte redan har, gör en smidig lösning för att vässa alla eggar du var.


Det värsta tycke jag var vart man skulle förvara virke. Fick tillslut tillåtelse av regeringen att göra virkesupplägg under soffan.
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Garderobssnickarn
Garderobssnickarn Garderobssnickarn skrev:
Jag bodde i lägenhet tidigare och snickrade en en hel. Endast handverktyg förutom en sticksåg som jag klöv med.


Som du är inne på är en rejäl arbetsbänk superviktigt.

Jag hade en utfällbar arbetsbänk från en 60x60 garderob. (Ska kika om jag kan hitta någon bild senare). För att skona grannarna, försökte isolera min bänk med gummi, men jag lyckades inte på något bra vis. Så istället valde jag spåret att göra allt så styvt som möjligt för att ta bort alla resonanser , så jag skruvade fast allt ordentligt rätt in i betongen. Upplevde det som en rätt bra lösning.


Vassa verktyg är ju alltid bra. Jag tycker det hjälper en hel del även för ljud. Allt blir enklare så man kan vara mycket mer lätt på handen. Man behöver kanske inte slå stenhårt med klubban, räcker kanske att trycka med handkraft.

Så om du inte redan har, gör en smidig lösning för att vässa alla eggar du var.


Det värsta tycke jag var vart man skulle förvara virke. Fick tillslut tillåtelse av regeringen att göra virkesupplägg under soffan.
Jag ramlade över några gamla bilder, rätt mörka och ingen bra överblick. Men man ser den utfällbara delen av bänken samt skymtar den avtagbara framtången. (Man ser även delarna som tillslut blev ett par högtalarstativ).
 
  • Mörk bild av en träbänk med utfällbar del och högtalarstativ, hink med träspån, verktyg i verkstadsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbänk med utfällbar del och delar som senare blev högtalarstativ i ett snickeri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk bild av en snickarbänk med spån, en utfällbar del och en avtagbar framtång samt delar av framtida högtalarstativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utfällbar träbänkdel och avtagbar framtång i snickeri, samt påbörjade högtalarstativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Garderobssnickarn
Hittade även lite bilder på min andra garderobsverkstad, när vi fick barn så fick rummet som tidigare huserade garderoben med verkstaden samt vårt kontor bli barnrum istället. Då köpte vi nya Ikea garderober som fick bli snickeri 2.0 samt kontor kombinerat, dessa två fick bo i vardagsrummet.
 
  • Ikea-garderob ommöblerad till hemmakontor med dator och förvaringslådor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vardagsrum med en öppen IKEA garderob som innehåller verktyg och material, bredvid en soffa och en stol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Stefan_R och 1 till
  • Laddar…
Häftigt, @Garderobssnickarn — plötsligt blev din nick begriplig också! ;)

Härligt att få se och smart lösning på ett relativt stort problem när man inte bor i hus.
Tack!
//Ronnie
 
  • Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.