Hej, är igång och projekterar ett nytt badrum och ser mer och mer badrum där man blandar ytskikt med kakel/sten /målat/putsat. Jag är starkt nyfiken på hur man löser det praktiskt med fuktskiktet om man vill ha målade väggar eller putsade väggar.

När jag läser finner jag blandad kompott med VA/VT system med väv osv. Min förhoppning var att ma kunde tätskikta som vanligt men måla eller putsa på det?
 
BirgitS
När man målar så måste man följa ett godkänt målat system och de använder inte samma tätskiktsfolie som man har bakom kakel.
 
BirgitS BirgitS skrev:
När man målar så måste man följa ett godkänt målat system och de använder inte samma tätskiktsfolie som man har bakom kakel.
Precis det jag kommit fram till också men hur gör då alla som har badrum där kakel går över till målad/putsad vägg?
 
BirgitS
De har olika tätskikt på de två delarna och tätskikten skarvas enligt anvisningarna för det,
 
Okej, finns det något exempel på märken eller sidor var man kan läsa om det mer specifikt?
Du har inte en bild?
 
BirgitS
Stort tack!
 
Rickard.
Jag har både målat på tätskiktsfolie och målat på vägg utan folie (långt ifrån vatten) i mitt badrum och jag ser inga problem med det. Har kakel ≈2m upp på 3 väggar och målat resten så ytorna som är utsatta är ”korrekta”. Jag har svårt att se hur det skulle vara en förbättring att skarva folien med väv mitt på en vägg.
 
BirgitS
Rickard. Rickard. skrev:
Jag har både målat på tätskiktsfolie och målat på vägg utan folie (långt ifrån vatten) i mitt badrum och jag ser inga problem med det. Har kakel ≈2m upp på 3 väggar och målat resten så ytorna som är utsatta är ”korrekta”. Jag har svårt att se hur det skulle vara en förbättring att skarva folien med väv mitt på en vägg.
Det är ju ingen lag att följa branschreglerna så man får ju göra som man vill, men det kan bli problem med försäkringsbolaget om det blir en skada..
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju ingen lag att följa branschreglerna så man får ju göra som man vill, men det kan bli problem med försäkringsbolaget om det blir en skada..
Nu är vi där igen. En vattenskada 2m upp på en vägg utanför zon 1 är lika sannolik som att våra vaccinmotståndare skulle ta en spruta i rumpan… ;)
 
  • Haha
BirgitS
  • Laddar…
Rickard.
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju ingen lag att följa branschreglerna så man får ju göra som man vill, men det kan bli problem med försäkringsbolaget om det blir en skada..
Om skadan sker på grund av avsteget ja.

En annan sak med att inte följa riktlinjerna är ju att man själv måste ansvara för att det blir snyggt. Det är verkligen inte så bara att få det riktigt snyggt utanpå folie då den är helt enkelt inte tänkt för det. Genomtänkta placeringar av skarvar och i mitt fall ganska korta sträckor gör att jag tycker det ser bra ut men det går nog inte att jämföra med en målad vägg helt enligt målarnas riktlinjer.
 
Redigerat:
Får man en ”vävd” yta med dess systemen? Tkr det känns lite drygt nämligen. Ngn typ av putsfärg på vanligt tätskikt borde ju fungera tkr man?
 
BirgitS
Om det inte gäller duschen och närmast kring den så att VA-system räcker är det väl inte ens en väv alltid och jag har för mig att åtminstone något av VT-systemen har en slät väv utan struktur.

Normalt har tillverkarna av tätskiktsfolie endast godkänt att de täcks av fix och kakel men du kan ju se om någon av dem tillåter något annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.