T tergo skrev:
skall du stoppa ljud så skall du använda hårdpressad isolering ,vanlig isolering stoppar inte mycket ljud,
eller som nino föreslår i #7
Ja jo jag har ju planer på att sätta OSB + gips på bägge sidor väggen men jag är fortfarande inte på det klara med om 45mm isolering är bättre än 70 det här scenariot.
 
olabroberg olabroberg skrev:
Blir det bättre ljuddämpning med 45 isolering än 70?

Jag är nyfiken för jag ska själv isolera en innervägg med 45x70-reglar och tänkte köra 70 isolering eller kanske till och med 95 för jag gick i antagandet att det skulle dämpa ljud bättre.
Om det finns plats hade jag satt reglarna sicksack och dragit isolering mellan.

Kolla den videon för bättre förklaring

Så jag tänkt göra mellan sovrummen när jag väl kommer dit på "att göra listan". Även funderat på dubbelgips och lämna en distans mot vägg/tak/golv på första lagret gips för att kunna täppa till med flexibelt fogskum. I alla fall på ena sidan väggen.
 
Din plan låter bra, dessutom får du se vad som gömmer sig i väggarna och kan åtgärda eventuella överraskningar. Det är ett stort mervärde.
70-tals hus gömmer på både det ena och andra. :)

Men dubbelkolla att det är gips. Som sagt, inte helt ovanligt med spånskivor.
I värsta fall är det som jag har det. Spånskivor, limmade mot well-reglar med 20cm mellanrum.
Gick fort som fan att sätta upp, men ett helvete att ta ned utan att skada rummet bredvid.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Din plan låter bra, dessutom får du se vad som gömmer sig i väggarna och kan åtgärda eventuella överraskningar. Det är ett stort mervärde.
70-tals hus gömmer på både det ena och andra. :)

Men dubbelkolla att det är gips. Som sagt, inte helt ovanligt med spånskivor.
I värsta fall är det som jag har det. Spånskivor, limmade mot well-reglar med 20cm mellanrum.
Gick fort som fan att sätta upp, men ett helvete att ta ned utan att skada rummet bredvid.
Ett precis hur roliga dom väggarna är... :(
 
  • Ledsen
Dowser4711
  • Laddar…
Såhär ser det ut nu, för den som är intresserad. (Byggår -72, av norrmän. Föregående ägare påpekade att det var lite ovanliga lösningar här å där.)

Planen är att sätta dubbla gipsskivor på väggen mellan sovrum, och isolera med stenull. Även flytta ner eluttaget på yttervägg från bänkhöjd till normal golvhöjd. Samt lägga till ett eller två eluttag på innerväggen och vid fönstret.

Några frågor:
  • hur noga är det med ångspärren mot yttervägg? Den sitter omlott sen tidigare men kan lätt lyftas på för att pilla bakom. Sitter inget över fönstret. Samt har vi råkat göra ett par hål under rivning. Borde vi göra om den?
  • Någon som har input angående 45 eller 70 tjocklek på stenull för isolering i 70 reglar?
  • Hur hanterar vi denna 90 graders vinkel i metall som satt på en gipsskiva? Närbild på en riven vägg med blottlagda träreglar, trasig gips, och en remsa böjd metall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • När vi nu har öppet till reglarna är detta ett gyllene tillfälle att dra vprör ner till källarn, för att senare kunna dra nätverkskablar i. Någon som har några kloka råd i allmänhet?
 
  • Renoveringsarbete med en vägg som har isolering av stenull mellan reglar, en svart sopsäck och rivet material på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med synliga träreglar och isolering runt ett fönster, en svart hög papperskorg placerad på golvet. Delvis borttaget gips och byggmaterial på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis riven vägg med reglar och yta för eluttag, en garderob inbyggd i hörnet och en inspektionsstol framför. Verktyg och byggmaterial ligger på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivet väggparti med synliga träreglar och kablar, liggande element och gipsskivor på golvet, rör och öppningar i konstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
R
Idegran Idegran skrev:
Såhär ser det ut nu, för den som är intresserad. (Byggår -72, av norrmän. Föregående ägare påpekade att det var lite ovanliga lösningar här å där.)

Planen är att sätta dubbla gipsskivor på väggen mellan sovrum, och isolera med stenull. Även flytta ner eluttaget på yttervägg från bänkhöjd till normal golvhöjd. Samt lägga till ett eller två eluttag på innerväggen och vid fönstret.

Några frågor:
  • hur noga är det med ångspärren mot yttervägg? Den sitter omlott sen tidigare men kan lätt lyftas på för att pilla bakom. Sitter inget över fönstret. Samt har vi råkat göra ett par hål under rivning. Borde vi göra om den?

    Ja dra dit en ny åldersbeständig plast..
  • Någon som har input angående 45 eller 70 tjocklek på stenull för isolering i 70 reglar?

    Vi brukar fullisolera men 45mm räcker långt..
  • Hur hanterar vi denna 90 graders vinkel i metall som satt på en gipsskiva?

    Den är krokig så den måste bort det är ett hörnskydd för att få ett rakt o fint spacklat hörne samt att det blir ett tåligare hörne än bara gips o spackel..

    [bild]
  • När vi nu har öppet till reglarna är detta ett gyllene tillfälle att dra vprör ner till källarn, för att senare kunna dra nätverkskablar i. Någon som har några kloka råd i allmänhet?

    Klokt att förberedda det man vill ha..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Och ett allmänt råd när det gäller att förbereda rördragning i väggar, golv och tak:
Får du plats med isolering efteråt kommer du senare komma på att du glömt något rör.
 
  • Haha
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.