Hej på er!
Nu närmar vi oss husleverans (tors v45)
Har funderingar på hur det fungerar med byggströmen.. är det något man skall teckna avtal för? Fick en faktura idag på 5000kr för uppsättningen av anordningen antar jag?
vi håller till i Härjedalen, elområde 2.

Frågan är, finns det något jag kan påverka för att hålla nere kostnaderna för byggströmmen?
 
  • Gilla
Murris
  • Laddar…
Det viktigaste är att se till att huset är tätt innan värmen slås på. Sedan är det jättedyrt att värma med elfläktar så kan du få igång ex golvvärmen så är det bättre
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det viktigaste är att se till att huset är tätt innan värmen slås på. Sedan är det jättedyrt att värma med elfläktar så kan du få igång ex golvvärmen så är det bättre
Snickarna skulle färdigställa utvändigt först som det lät, borde kanske vara just för att man sedan kan starta golvvärmen, så det finns inget elavtal i detta skede att prata om.
 
Byggström är dyrt, se till så att ordinarie mätarplats kan driftsättas direkt (med vanligt elabonnemang) istället för att ha byggström.
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Tack för infon! Då skall vi se till att det inte behöver blir dyrare än vad det behöver!
 
Demmpa Demmpa skrev:
Byggström är dyrt, se till så att ordinarie mätarplats kan driftsättas direkt (med vanligt elabonnemang) istället för att ha byggström.
Precis.
Jag satte mätarskåpet först, koppla in vanligt abbonemang direkt så inte en spänn till att hyra dyrt mätarskåp och sen betala dyr byggel.
Inte alltid det går men skadar inte att tipsa om det:)
 
  • Gilla
Ronnya65 och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Precis.
Jag satte mätarskåpet först, koppla in vanligt abbonemang direkt så inte en spänn till att hyra dyrt mätarskåp och sen betala dyr byggel.
Inte alltid det går men skadar inte att tipsa om det:)
kommer till att vara på bygget varje dag då för att piska på alla entreprenörer då! :D
 
Jag och lokala elektrikern bestämde väldigt tidigt att beställa hem riktiga fasadmätarskåpet som senare skulle monteras på kommande garage. Den kostnaden och ansvar var ju ändå mitt som byggherre.

Sen bestämde jag plats och satte skåpet på en stolpe och några reglar. Beställde riktigt abbonemang direkt.
Utgående ström i form av en 16A handske och Biltemas byggcentral för några hundringar på samma stolpe så var det klart.

Satte även upp ett till plåtskåp jag hade liggande som isolerades och satte in en 4G router kameracentral med inspelning och ftp mm.
Då kunde man 24/7 kolla bygget från distans och kolla temperaturer samt se skumma=nyfikna personer.

Sen tog vi till med kablage så man har lite mer möjligheter att bestämma slutgiltiga positionen.

Så ström+wifi hade vi från dag 1 och det är fortfarande vad jag skulle gjort och kan rekommendera att fixa skyndsamt
 
  • Gilla
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
Hej!
Vad tror ni som är kunniga. Kommer elstödet som regeringen har föreslagit också gäller för byggström eller bara för de som redan bo i ett hus? Kanske låter frågor dumt men det är något som jag funderar mycket på just nu som bygga just nu.
 
  • Gilla
stiggr
  • Laddar…
S swespn skrev:
Vi kopplade in ett markmätarskåp med externa uttag för både vanligt 230 och 3-fas från början, dels kan man ansluta ett vanligt elavtal från början, men man slipper även ett fult skåp på husfasaden
[länk]
Vi gjorde precis likadant. Ingen byggström här inte. Och så fick man ett bra placerat uttag för att ladda elbilen med (laddar via 3-fas CEE-don).
 
Är väl även bra att diskutera med byggarna hur varmt det ska vara i bygget redan innan. Man behöver kanske inte jobba i shorts och t shirt som våra byggare gjorde.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S swespn skrev:
Vi kopplade in ett markmätarskåp med externa uttag för både vanligt 230 och 3-fas från början, dels kan man ansluta ett vanligt elavtal från början, men man slipper även ett fult skåp på husfasaden
[länk]
vad kostar en sådan pjäs ungefär?
5000kr kostade utsättningen på byggströmmen nu..
 
N Norrlandsinland skrev:
Hej på er!
Nu närmar vi oss husleverans (tors v45)
Har funderingar på hur det fungerar med byggströmen.. är det något man skall teckna avtal för? Fick en faktura idag på 5000kr för uppsättningen av anordningen antar jag?
vi håller till i Härjedalen, elområde 2.

Frågan är, finns det något jag kan påverka för att hålla nere kostnaderna för byggströmmen?
Sätt mätarskåpet direkt och skippa byggströmmen. Funkar inte väggskåp så sätt ett markSkåp istället
 
P Pligg85 skrev:
Jag och lokala elektrikern bestämde väldigt tidigt att beställa hem riktiga fasadmätarskåpet som senare skulle monteras på kommande garage. Den kostnaden och ansvar var ju ändå mitt som byggherre.

Sen bestämde jag plats och satte skåpet på en stolpe och några reglar. Beställde riktigt abbonemang direkt.
Utgående ström i form av en 16A handske och Biltemas byggcentral för några hundringar på samma stolpe så var det klart.

Satte även upp ett till plåtskåp jag hade liggande som isolerades och satte in en 4G router kameracentral med inspelning och ftp mm.
Då kunde man 24/7 kolla bygget från distans och kolla temperaturer samt se skumma=nyfikna personer.

Sen tog vi till med kablage så man har lite mer möjligheter att bestämma slutgiltiga positionen.

Så ström+wifi hade vi från dag 1 och det är fortfarande vad jag skulle gjort och kan rekommendera att fixa skyndsamt
Det är bra om TS är medveten om att den lösningen i många fall numera inte accepteras. Så att välja markskåp har fördelar på många sätt.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.