1. SOLCELLER – är det värt kostnaden?
Önskar ett innehållsrikt reportage för oss alla som jagar billigare el och funderar på att investera i solceller. Vad ska man tänka på? Funkar det på alla hustak? Är det lönsamt att köpa till solcellsbatteri eller bör man avvakta tills utvecklingen nåt längre? Behöver vi byta taket eller håller dess livslängd för montering? Kan vi använda det gröna skatteavdraget? Måste man ha bygglov? Hur mycket pengar finns att spara? Red ut för oss som är sugna men ännu inte slagit till.

2. BLI DIN EGEN TRÄDGÅRDSARKITEKT – få grannarna att häpna.
Vill har tips om allt från planering, plantor för respektive växtzon, hur man bygger en charmig pergola med utekök till hur man gjuter ett charmigt "altangolv" av skiffer. Alla drömmer vi om en grönskande trädgård som får hundägare att stanna till. Men hur gör man för att lyckas med växer, placeringar och extra detaljer?

2. GARAGE MED STRUKTUR – inred smart och få fram golvytan.
Just nu trängs slalomskidor, cyklar, hockeybagar, vinterdäck, fiskespön, trädgårdsredskap, hammare, motorsåg, sonens skivstång, resväskor, fotbollsskor och slalompjäxor m m.
Vi vill få till den perfekta förvaringen så man kan få utrymme att röra sig utan att riva ner saker. Drömmer om den där verktygstavlan med ritade konturer efter varje sak så man enkelt kan hänga tillbaka verktyget efter användning. Smarta hyllor med plats för allt från fotbollsskor till slalompjäxor. Smart skidförvaring i taket som ger fritt utrymme på golvet. Upphängning av cyklar och golfbagar. Ge mig ett givande reportage och jag blir er evigt tacksam! Målet är inte att få in bilen utan bara att få ett praktiskt garage där jag kan hitta saker utan att leta!

Rostat bröd... finns det något godare och lyxigare! Gärna med hemgjord marmelad eller räkröra. Eller varför inte rosta hamburgerbröden så de blir frasiga! Hoppas att ovan idéer faller er i smaken.
 
U Ulrika M.M skrev:
Vi har testat 7 brödrostar och tävlar nu ut 5 av dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så att ni får testa vidare dem där hemma.
[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag som ett svar här i tråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 5 brödröstar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den brödrost som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Brödrostarna vi tävlar ut är alltså:

KitchenAid 5KMT221
Graef TO62
Cuisinart CPT160E
Smeg TSF01
Electrolux EAT 3300

Läs mer om de testade brödrostarna här: [länk]
Tävlingen pågår till den 28 oktober då vinnarna utses.
Jag skulle gärna se en artikel om jordkällare - fördelar/nackdelar, hur man bygger en själv (från scratch eller med prefab-alternativ), vad som krävs för att bygga en tex bygglov/annat, och alternativa enklare lösningar på samma tema för den som kanske inte har plats för en riktig jordkällare.

Känns tidsenligt nu då man både bör spara energi och kanske även bygga upp lite mer egna beredskapslager hemma, då är en jordkällare fantastiskt.
 
För ökad funktionalitet i forum, lättare att hitta ”rätt” svar samt öka intresset för att anstränga sig när man skriver svar:

- låt TS aktivera funktionen ”bästa förklarande svar”. Startar man en tex allmän diskussion kan man låta bli.
- alla användare har en röst för bästa svar.
- bästa svaret kopieras upp som en virtuell post #2 men ligger även kvar på historiskt rätt ställe.
- man kan ha en gräns för att man inte får rösta förrän tex 1 dygn eller 10 användare postat.
- man kan med fördel låta användare flytta sin röst under en tid.

Detta är ett komplement till TS nominering av bästa svar, men nu röstar alla andra. Detta ger en morot till att skriva bra förklarande poster med god ton, och det ökar läsbarhet genom att posten kommer högst upp. Man kan även utvidga med att trådar över X poster (100?) får två svar, osv. Värdet av gamla långa trådar som ingen orkar läsa allt i ökar stort. Man kan även öka vikten för dessa poster vid sökningar!
 
Orientexpressen
En renoverings/byggkalkyl där alla moment och saker som behövs finns med och att man kan skriva in sina kostnader för t ex en badrumsrenovering, även att det finns summor på standardtoalett mm och hur mycket en hantverkare t ex rörmokare mm kostar i timmen i sitt område + att man kan få rekommendationer vilka hantverkar som finns i sitt område (dessa poster behöver dock revideras varje år). Vore också bra om kan skriva ut hela eller valda delar av kalkylen och även att kunna spar den på sin sida lättåtkommligt.
En kalkyl för varje rum, badrum, kök, toalett, sovrum, vardagsrum, hall, källare, garage, balkong, altan, uterum, växthus, trädgård, vind, tak, fasad, lekplats, örtagård mm.
 
U
Då var tävlingen avslutad. Stort tack till alla som engagerat sig och delat med sig av sina bästa idéer, så kul att läsa :)! Nu har vi på redaktionen gått igenom alla svar och har enats om följande vinnare:

#31 @Peter1986 - KitchenAid
#17 @Kilrain - Graef
#46 @Inastina - Cuisinart
#25 @Axelida - Smeg
#26 @Afterquake - Electrolux

Stort grattis till er alla!
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Gud vad roligt!
Det var dessutom oerhört intressant att se vad alla hade för idéer, fanns mycket bra som man efter att ha läst själv började önska sig =)
 
  • Gilla
Ulrika M.M
  • Laddar…
Så kul! Tack

Hoppas förslaget blir verklighet!
 
  • Gilla
Ulrika M.M
  • Laddar…
271373.jpg


Kul att få bekräftat att fylleinlägg alltid lönar sig. :crysmile:

Och dubbelt kul att få lite ovärderlig äktenskapsvaluta. :)
 
  • Haha
Ulrika M.M
  • Laddar…
Jag beställde genast testvinnaren Kitchenaid för jag var nyfiken på om en såpass dyr grunka vars enda uppgift är att rosta bröd verkligen kunde motivera sitt pris.

Beställde den i den fina läppstiftsröda färgen till frugan på hennes födelsedag.

Testresultat:

japp, en helt underbar maskin och den här snygga tysta motordriften plus den fina centreringen av vad man rostar… sååå jäkla snyggt gjort! Rostningsresultat är top notch, Superenkla och mångsidiga inställningar.

Trodde verkligen inte att jag (och vi) skulle uppskatta en så här simpel pryl men bara att konstatera: snacket om att någon annan märklig åldrig brödrost skulle vara ”Rolls Royce”… men detta är ”Maybach” i jämförelse. Fantastiskt vacker och supersnyggt designad grunka inside and out.

Stort grattis den den som fick detta exemplar!
 
Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
Jag beställde genast testvinnaren Kitchenaid för jag var nyfiken på om en såpass dyr grunka vars enda uppgift är att rosta bröd verkligen kunde motivera sitt pris.

Beställde den i den fina läppstiftsröda färgen till frugan på hennes födelsedag.

Testresultat:

japp, en helt underbar maskin och den här snygga tysta motordriften plus den fina centreringen av vad man rostar… sååå jäkla snyggt gjort! Rostningsresultat är top notch, Superenkla och mångsidiga inställningar.

Trodde verkligen inte att jag (och vi) skulle uppskatta en så här simpel pryl men bara att konstatera: snacket om att någon annan märklig åldrig brödrost skulle vara ”Rolls Royce”… men detta är ”Maybach” i jämförelse. Fantastiskt vacker och supersnyggt designad grunka inside and out.

Stort grattis den den som fick detta exemplar!
Jag vann den! :)
Hade jag läst ditt inlägg innan jag fått hem den hade jag trott du var sarkastiskt.

Men efter att testat första rostningen ikväll så kan jag bara instämma! :D
 
  • Älska
Ulrika M.M
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jag beställde genast testvinnaren Kitchenaid för jag var nyfiken på om en såpass dyr grunka vars enda uppgift är att rosta bröd verkligen kunde motivera sitt pris.

Beställde den i den fina läppstiftsröda färgen till frugan på hennes födelsedag.

Testresultat:

japp, en helt underbar maskin och den här snygga tysta motordriften plus den fina centreringen av vad man rostar… sååå jäkla snyggt gjort! Rostningsresultat är top notch, Superenkla och mångsidiga inställningar.

Trodde verkligen inte att jag (och vi) skulle uppskatta en så här simpel pryl men bara att konstatera: snacket om att någon annan märklig åldrig brödrost skulle vara ”Rolls Royce”… men detta är ”Maybach” i jämförelse. Fantastiskt vacker och supersnyggt designad grunka inside and out.

Stort grattis den den som fick detta exemplar!

Du menar Maybach och detta är Rolls Royce. ;)
Har båda, inte bilarna dock, och jag kan då inte mörka någon skillnad. Mer än att dualiten har jag aldrig lagat med Kitchen Aid har vart inne på service en gång.
 
1. Barack Obama
2. Vill ha något att bygga tillsammans med familjen i jul som inte innebär skärmar :)
 
En första recension av min vinst ger betyget: It’s complicated.

Problemet med våra tidigare brödrostar har varit att de orsakat kortslutning i huset, löst ut jordfelsbrytaren. Det har inte denna gjort, men å andra sidan råkade vi ut för ett strömavbrott inom två dygn efter att vi fick hem den. En slump, eller...?

På den helt positiva sidan har vi att jag har använt den som en galning varje dag, blåst igenom över ett kilo av olika rostbröd och är överlycklig med resultatet.

På den mindre positiva sidan har vi att hela poängen var att ge frugan en fin present, men så lyckades hon få en tand att explodera den första gången hon använde den. Hon fick tillfälliga tandkronor precis innan vi hämtade ut den, och första gången hon bet in i en bit rostbröd gick en av dem i smulor.

Så på det hela taget blir det en kombination av supernöjd och lol hittills. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.