Kollade precis min graf för perioden vi ska få stöd för. Min ser ut som följande:

Stapeldiagram över elförbrukning med värden per dag från 1 okt 2021 till 30 sep 2022, totalt 10 845 kWh.

Bor i SE3 så ska räkna x0.5

fakta:
Enplanshus 110kvm
Källare 110kvm
Garage har varit delvis uppvärmt men i år ska vi ha bilen i garaget och därmed ha på värme konstant (lite)
2 vuxna + 1 barn (8 år)
Golvvärme i badrum + handdukstork el med vatten
Gör inget speciellt för att sänka elen. Vi är nog "normala" med att duscha, laga mat, titta på tv osv.
Har i och med medvetenhet i år inte satt igång värmen direkt. Vissa radiatorer har vissa dagar känts ljumna
Har en NIBE luft-vatten som står på -3 vad det nu betyder
 
P pixellegolas skrev:
Kollade precis min graf för perioden vi ska få stöd för. Min ser ut som följande:

[bild]

Bor i SE3 så ska räkna x0.5

fakta:
Enplanshus 110kvm
Källare 110kvm
Garage har varit delvis uppvärmt men i år ska vi ha bilen i garaget och därmed ha på värme konstant (lite)
2 vuxna + 1 barn (8 år)
Golvvärme i badrum + handdukstork el med vatten
Gör inget speciellt för att sänka elen. Vi är nog "normala" med att duscha, laga mat, titta på tv osv.
Har i och med medvetenhet i år inte satt igång värmen direkt. Vissa radiatorer har vissa dagar känts ljumna
Har en NIBE luft-vatten som står på -3 vad det nu betyder
P pixellegolas skrev:
Kollade precis min graf för perioden vi ska få stöd för. Min ser ut som följande:

[bild]

Bor i SE3 så ska räkna x0.5

fakta:
Enplanshus 110kvm
Källare 110kvm
Garage har varit delvis uppvärmt men i år ska vi ha bilen i garaget och därmed ha på värme konstant (lite)
2 vuxna + 1 barn (8 år)
Golvvärme i badrum + handdukstork el med vatten
Gör inget speciellt för att sänka elen. Vi är nog "normala" med att duscha, laga mat, titta på tv osv.
Har i och med medvetenhet i år inte satt igång värmen direkt. Vissa radiatorer har vissa dagar känts ljumna
Har en NIBE luft-vatten som står på -3 vad det nu betyder
Kan ju gissa med röven när vi skaffade LVP... Förra husägaren tyckte det var gutt med elektrisk golvvärme på 140m2 nedervåning sen elelement uppe + 2 badrum med elgolvvärme.

Tackar mig själv att jag hade bundet tills Juli. Har elbil också men det kanske står för 300 kwh per månad.

Förra oktober hade vi 2225kwh förbrukning. Denna, med LVP, landar vi väl på 800 inkl elbil.
 
  • Stapeldiagram som visar förbrukningen av kWh per månad för år 2021 med toppar under vintermånaderna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stapeldiagram som visar månatlig elförbrukning under året 2022 med en tydlig minskning efter installation av LVP.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ja, LVP verkar göra mirakel på fakturorna jämfört med direkt el :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
38 551 kWh under perioden blir knappt 20 000:- i extra bidrag lagom till jul. :beer:
Synd att sommarstugan ligger i fel område...
 
P pixellegolas skrev:
Ja, LVP verkar göra mirakel på fakturorna jämfört med direkt el :)
25.000 kwh förbrukade jag från okt 21 - sep 22 som återbetalningen baserats på. hade bundet elpris på 50 öre inkl skatter tills juli också
 
Villa från -64, 115 (planet vi bor på)+90, har under året lagt en hel del pengar på byte av fönster och dörrar, nya element och ny panna (installerad okt -21 innan dess elpanna).

Inga långduschar, men är som en ’vanlig’ familj på 2 vuxna och 2 barn (plus hund) som har telefon, tv, plattor mm som används och laddas. Pannan på 20grader.

förbrukning: 10 960kWh

Ägt huset sedan aug -21 med inflyttning oktober -21. Rörligt avtal pga att fast var redan dyrt när vi skulle ha nytt avtal.
 
T
10400kwh, 170m2 2plan (inkl ca 1000kwh elbil) SE3

Snackas om klumpsumma, för mig blir de öronmärkta för kommande vinters el fakturor.
 
Redigerat:
Mellan Oktober 2021 och September 2022 förbrukade vi 15351 kWh, vilket alltså skulle bli ett elstöd på 7.675:50, om jag förstått det rätt.

Det är 1.275:50 mer än jag fick förra vintern i elkompensation. Är glad att jag får några kronor, för även om jag minskade förbrukningen med 48% under september, jämfört med samma period förra året, var summan att betala lika stor.
 
Redigerat:
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
SE3, 195kvm+70kvm källare och 25kvm garage i GBG. Bergvärme, solpaneler, 2elbilar
Köpte 8200kWh mellan okt21 och sept22.
Betalade 5200kr ink moms, (har vindkraftsandelar)
Får tillbaka 4100kr, känns nästan lite orättvist….
 
hsd
Det är inte klart ännu

Som exempel tog Lotta Medelius-Bredhe att en villa som har en årsförbrukning på 20 000 kWh skulle kunna få 16 000 kronor i stöd.

Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) välkomnade Svenska Kraftnäts förslag, som nu ska prövas av Energimarknadsinspektionen innan det kan bli verklighet.
 
P pixellegolas skrev:
Ja, LVP verkar göra mirakel på fakturorna jämfört med direkt el :)
Vi har sparat 28% i oktober jämfört med samma del av oktober förra året, bara genom att maken tagit på sig flanellskjorta utanpå T-shirten när han är hemma :rofl:
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.