L
Jag har en uteluftsventilerad krypgrund (Hjältevadshus 1998). Huset står på mestadels sten och singel, vilket grundbalkarna står vilande. Grundbalkarna är isolerade med 45mm cellplast på insidan, i övrigt ingen isolering att tala om. Marken är täckt med åldersbeständig byggfolie. Blindbotten av masonit.

Hade i somras ganska höga kvoter luftfuktighet inne i krypgrunden. Jag har till dags dato inte haft några generella problem med varken lukt eller synbar påväxt nere i krypgrunden.

Till min fråga. Jag har idag två servrar i garaget som genererar en hel del värme. Då det kan bli uppåt 30c inne i garaget sommartid med dessa igång så har jag en kanalfläkt som trycker ut luften ur garaget när man kommer över 24c. Tilluft till garaget genom vanliga friskluftsventiler.

Från garaget så går det kulvert in i krypgrunden. Kan jag ta den varma luften som genereras sommartid och trycka in den i krypgrunden (som idag är uteluftsventilerad). Eller gör jag mig själv en otjänst genom detta? Min tanke är att den betydligt varmare luften innehåller mindre fukt och att jag då bör kunna få ner den relativa fuktigheten i krypgrunden?
 
Ja, det blir fel, du vill leda in varm och delvis fuktig luft som du inte vill ha i krypgrunden.
 
Stäng ventilerna då du släpper in varm luft som kan bära mycket fukt. När den kyls ner så ökar RF% avsevärt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.