T
Rickard. Rickard. skrev:
Elverktyg behöver inte varmt, fråga vilken hantverkare som helst över hela landet så kommer du få samma svar.
Det är nog sant men beror nog mycket på att hantverkare inte har sina verktyg särskilt länge innan de är utslitna. Dessutom används dom kontinuerligt. Min erfarenhet som hobbypysslare är nog att elverktyg tar en del stryk om de står i kallförråd längre perioder oanvända.
 
T tobiast skrev:
Min erfarenhet som hobbypysslare är nog att elverktyg tar en del stryk om de står i kallförråd längre perioder oanvända.
Och min är den motsatta. Det är väl inte omöjligt att vår rätt stora geografiska skillnad spelar roll. Tänker torra kalla vintrar jämfört med fuktiga och runt nollan. :thinking:

Jag har en gammal sladdansluten Bosch borrmaskin som i runt 50 år förvarats i uthus vintertid och jag märker inga spår av att den skulle ha skadats av det. Har även något tiotal andra elverktyg som förvaras kallt och gjort så under längre tid utan att jag ser några problem.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Det är nog sant men beror nog mycket på att hantverkare inte har sina verktyg särskilt länge innan de är utslitna. Dessutom används dom kontinuerligt. Min erfarenhet som hobbypysslare är nog att elverktyg tar en del stryk om de står i kallförråd längre perioder oanvända.
Jag köpte mina sladdverktyg för ca 30 år sen och än så länge har de inte tagit skada av att förvaras i kallföråd (Östergötland)
Makitas litiumbatterier har svårt att ladda kalla, verktygen lär inte överleva sin 10 års dag men batterimaskiner har ju inte förväntad livslängd som en sladd maskin från elu, blåbosch eller skil
 
Alfredo Alfredo skrev:
Har även något tiotal andra elverktyg som förvaras kallt och gjort så under längre tid utan att jag ser några problem.
Kanske bör tillägga att i princip alla kallförvarade elverktyg är nätanslutna. Jag har ingen erfarenhet av hur batterimaskiner påverkas långsiktigt av kallförvaring då dessa brukar få bo i stan.
 
Rickard.
F fribygg skrev:
Jag köpte mina sladdverktyg för ca 30 år sen och än så länge har de inte tagit skada av att förvaras i kallföråd (Östergötland)
Makitas litiumbatterier har svårt att ladda kalla, verktygen lär inte överleva sin 10 års dag men batterimaskiner har ju inte förväntad livslängd som en sladd maskin från elu, blåbosch eller skil
Det är hopplöst att ladda alla nya batterier redan på hösten då dom är väldigt känsliga, redan vid nollan vägrar dom. Fördelen är att batterierna fortfarande fungerar helt ok i -35°. Mina äldsta batterier i jobbet är från 2016 och förvaras ute eller i bilen året om, skulle gissa 70-80% kapacitet kvar men det är svårt att säga.
 
T
F fribygg skrev:
Jag köpte mina sladdverktyg för ca 30 år sen och än så länge har de inte tagit skada av att förvaras i kallföråd (Östergötland)
Makitas litiumbatterier har svårt att ladda kalla, verktygen lär inte överleva sin 10 års dag men batterimaskiner har ju inte förväntad livslängd som en sladd maskin från elu, blåbosch eller skil
Alfredo Alfredo skrev:
Kanske bör tillägga att i princip alla kallförvarade elverktyg är nätanslutna. Jag har ingen erfarenhet av hur batterimaskiner påverkas långsiktigt av kallförvaring då dessa brukar få bo i stan.
Grundfunktionen tar nog ingen direkt skada. Jag tänker dels på en mod större blå bosch nät-gersåg jag har som inte får plats i källaren och får stå i ett förråd. Den funkar men justeringar, skjutkolvar och all plast på den är antingen rostiga eller så är plasten trasig. Så den behöver en stunds underhåll 5-56 o injustering innan jag till äventyrs använder den. Så som du sa innan Alfredo om fuktigt klimat, kan nog spela in. Typ av verktyg, kvalitet, hur mkt det används. Lite så tänker jag.
 
T tobiast skrev:
Jag tänker dels på en mod större blå bosch nät-gersåg jag har som inte får plats i källaren och får stå i ett förråd.
Måste vara fukten. Jag har en Bosch GCM 8 SJ som är en 5-10 år. Förvarad djupfryst vintertid och jag upplever den vara i nästintill nyskick.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Förvara batterierna inomhus, De mår bra av värmen och tar förhållandevis lite plats.
Själva maskinerna tar som sagt inte skada av kyla, men av fukt. Så det gäller att hålla luftfuktigheten nere i skåpet som du bygger.
Torrbollar eller kiselgel-påsar är ett bra komplement för att hålla luftfuktigheten nere och undvika kondensering.
 
T tobiast skrev:
Grundfunktionen tar nog ingen direkt skada. Jag tänker dels på en mod större blå bosch nät-gersåg jag har som inte får plats i källaren och får stå i ett förråd. Den funkar men justeringar, skjutkolvar och all plast på den är antingen rostiga eller så är plasten trasig. Så den behöver en stunds underhåll 5-56 o injustering innan jag till äventyrs använder den. Så som du sa innan Alfredo om fuktigt klimat, kan nog spela in. Typ av verktyg, kvalitet, hur mkt det används. Lite så tänker jag.
T tobiast skrev:
Grundfunktionen tar nog ingen direkt skada. Jag tänker dels på en mod större blå bosch nät-gersåg jag har som inte får plats i källaren och får stå i ett förråd. Den funkar men justeringar, skjutkolvar och all plast på den är antingen rostiga eller så är plasten trasig.
Alfredo Alfredo skrev:
Måste vara fukten. Jag har en Bosch GCM 8 SJ som är en 5-10 år. Förvarad djupfryst vintertid och jag upplever den vara i nästintill nyskick.
Undrar om fukten har så stor betydelse för kvalitetsverktyg, mot misshandel och dålig plast hjälper inte låg luftfuktighet och värme. Geidrar, glidytor och klingor behandlas/fettas/oljas ju om man vill att det ska gå lätt hålla länge och inte rosta.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Undrar om fukten har så stor betydelse för kvalitetsverktyg, mot misshandel och dålig plast hjälper inte låg luftfuktighet och värme. Geidrar, glidytor och klingor behandlas/fettas/oljas ju om man vill att det ska gå lätt hålla länge och inte rosta.
Det finns väldigt många ytor som inte är behandlade som du ändå uppskattar om de är fria från rost...
Dessutom är det nog inte särdeles mycket olja kvar på ett använt sågblad.
 
Ställ helt enkelt en bil på altanen och förvara verktygen i den.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.