Vi har planer för att bygga nytt hus på landet! Jag undrar vad det är för kostnader förutom själva huset som tillkommer! Vi har tagit reda på en del men jag är rädd för att jag missat något!

Saker vi tänkt på är:
avstyckning av tomt
bygglov + allmänna avgifter
brunnsborrning
trekammarbrunn
dragning av el
telefon (kunde inte få några prisuppgifter på det)
lagfart (ingen prisuppgift ännu)
pantbrev (ingen prisuppgift där heller)

Nu kanske jag har glömt något, men är det något mer man behöver tänka på?
 
Hemmakatten
El. Kostar från 20' och uppåt beroende på hur långt det måste ddras. Vi betalade 50´inkl. rör o elkabel men fick gräva ner det själva på vår tomt (250 meter).

Brunn, Räkna med 50´för brunnsborrning och pump/hudropress mm. + grävning in till huset.
Pantbrev kostar 2% av lånsesumman. Lagfart 1 eller 1½ % (kommer inte ihåg exakt) av köpesumman.

Bygglov med tillhörande avgifter, nybyggnadskarta, utsättning mm kanske 30-35'.
Avstyckning går att få en offert från Lantmäteriet, men kostar säkert minst 20', förmodligen mer.
Väg- och markarbeten.
Förhandsbesked, brukar krävas innan avstyckning, ca 3-5'.
Avloppsanläggning, krävs tillstånd av kommunen, och godkänt sådant krävs för bygglov/förhandsbesked/avstyckning. Om det räcker med infilitrationsanläggning (kommunen kan kräva annat, tex minireningsverk) kan det gå på ca 40'.
 
Planerar också att bygga på den riktiga "vischan".

Hemmakatten:
Hur lång ledning drog elbolaget fram till er tomt?
Telefoni verkar vara ett härligt ämne. Vad fick ni betala telia? Eller försökte ni få elbolaget att dra in bredband via elnätet för att slippa Telia?

/H
 
Hemmakatten
Stolpen stod på andra sidan vägen. Elverket satt upp nytt transformatorskåp där och fick sedan trycka sig under vägen. I samma rör drog Telia sin telekabel.. Så sammanlagt var det kanske 30meter innan de var inne på vår tomt. Som jag skrev tidigare tillhandahöll de (Elverket och Telia) elrör och telerör samt kabel. Vi själva ombesörjde nedgrävning framtill huset och drog i telekabel. Elkabel kom elverket senare o drog i. Eftersom det var så lång kabel, ca 280meter, var det tvunget att vara en elkabel av annat slag än det annars är (nu är vi inne på el som jag har mkt små kunskaper om ;) ). Elverket kopplade in elen på mätarskåptet som stod på tillfällig plats och kom sedan nör huset var byggt och flyttade och kopplade in det permanent.

Tela betalade vi bara flyttavgift för (vågar nästan bara viska om detta). :) Vi hade nämligen beställt detta våren 2005 och fått rör och kabel och lagt ner detta under sommaren. Vid själva flytten av abonnemanget (april 2006) var det lite förvirrat men eftersom allt redan var klart förutom inkoppling i telestationen behövde vi bara betala flyttavgift.
 
Vi är också på gång ute på landet.

Sitter och väntar på att alla semestrar ska ta slut. Förhandsbeskedet är inskickat till Byggnadsnämnden och har väntat där länge pga semestrar... men snart är det på gång. Hoppas bara att det blir positivt!

Kommer följa denna tråd för att få bra "tips" på kostnader. Det som verkar vara problemet är att man inte kan förutse vissa saker och då drar kostnaderna iväg och det är inget man kan göra åt saken oavsett hur väl förberedd man är.

Hur mycket är vi uppe i nu då för alla förarbeten??
 
Vi ska också bygga på landet och vi kommer att vara tvunga att anlägga en grusväg på ca 30 m fram till huset. Ska dessutom ha en gårdsplan (grus/singel) på ca 100 kvm? Är det någon som har bra koll på vad sånt kostar?
 
Även vi ska bygga på landet och behöver kolla upp hur mycket en väg på ca 50 meter kostar. Vägen måste till för bygget av huset, (ca 3meter bred). sedan är tanken att det blir mer av en mindre grusväg/gång för personbil. Vi ska också ha en mindre gårdsplan...

Vidare så går El och Telefonledningar i luften över tomten, någon som har erfarenhet där? vad kan det kosta att dra som mest 50 meter el och telefon från stolpen? Behövs det något mer för att vi ska få el i vårat hus?
 
Ett bra anlagd normalbred grusväg går väl på ca 1000 kr/m har jag för mig att jag läste någonstans.
Dvs 30 ' för en 30 m väg då.

Vår 10 m uppfart kostadeca 5' - och då skulle den bara breddas ca 1m, sen ingick iof lite borttagning av större stenar och stubbar nere på tomten för att hjullastaren skulle kunna lasta av huset då iof. Så 1 '/m vitt är nog inte orimligt...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.