Vi har ett fritidshusabbonemang så vi köper surf när vi är där endast. Har en minimihastighet på 1 Mbit/s för 49 kr/månad för att styra värmepump. Tar med Apple TVn hemifrån. Inga abonnemang utöver el, sophämtning, försäkring och bryggplats.
 
  • Gilla
Husetmittisverige
  • Laddar…
Ursviken Ursviken skrev:
Vi har ett fritidshusabbonemang så vi köper surf när vi är där endast. Har en minimihastighet på 1 Mbit/s för 49 kr/månad för att styra värmepump. Tar med Apple TVn hemifrån. Inga abonnemang utöver el, sophämtning, försäkring och bryggplats.
Men lite mera än "surf" används väl med AppleTV? Du skriver 1 Mbit/s är det rätt eller avser du 1 GB data i månaden?
Jag slarvräknar streamad play till ca 1-2 GB/tim som förbrukning.
 
  • Gilla
Husetmittisverige
  • Laddar…
Kolla var du har närmaste tvmast. Jag har fritidshuset mitt emellan två master och behöver en 2m lång antenn för att få in signal. Det blev fiber istället och streamad tv. Med en cromecast med google TV behöver du inte mobilen för att starta sändningen. Fungerar väldigt bra.
 
  • Gilla
Husetmittisverige
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Kolla var du har närmaste tvmast. Jag har fritidshuset mitt emellan två master och behöver en 2m lång antenn för att få in signal. Det blev fiber istället och streamad tv. Med en cromecast med google TV behöver du inte mobilen för att starta sändningen. Fungerar väldigt bra.
Lurigt med antenner, en stor "vanlig" antenn kanske inte löser problem med mottagning vid vissa förhållanden om du har störningar pga skog eller annat som påverkar som i ditt fall och inte enbart avstånd till mast. Hos oss blev lösningen en gitterantenn istället utifrån störningar och inte avstånd till mast.
En sådan hör
https://www.kjell.com/se/produkter/...r/utomhusantenner/gitterantenn-for-uhf-p30303
 
  • Gilla
Husetmittisverige
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men lite mera än "surf" används väl med AppleTV? Du skriver 1 Mbit/s är det rätt eller avser du 1 GB data i månaden?
Jag slarvräknar streamad play till ca 1-2 GB/tim som förbrukning.
När vi är där köper vi till så att vi har 100 Mbit/s. Det är då hastigheten. Förbrukningen är obegränsad i och med att det är fiber.
 
  • Gilla
Husetmittisverige
  • Laddar…
Ursviken Ursviken skrev:
När vi är där köper vi till så att vi har 100 Mbit/s. Det är då hastigheten. Förbrukningen är obegränsad i och med att det är fiber.
Oki, jag trodde det var ett mobilabonnemang. Har aldrig sett ett med så låg hastighet.
 
A AndersS skrev:
Oki, jag trodde det var ett mobilabonnemang. Har aldrig sett ett med så låg hastighet.
A AndersS skrev:
Oki, jag trodde det var ett mobilabonnemang. Har aldrig sett ett med så låg hastighet.
Det räcker till larm, uppvärmning och liknande.
 
Hur vanligt är det att operatörerna har det upplägget. Har väl sett någon 10 Mbit/s annars brukar 100 Mbit/s vara lägsta hastighet. Brukar vara krångligt att reglera på så låga hastigheter.
Vilken operatör har du?
 
A AndersS skrev:
Hur vanligt är det att operatörerna har det upplägget. Har väl sett någon 10 Mbit/s annars brukar 100 Mbit/s vara lägsta hastighet.
Nej 1 Mbit/s har jag aldrig stött på tidigare. Bahnhof exempelvis har 10/10 och det tror jag är rätt vanligt.

En lista över internetabonnemang med olika hastigheter från 10/10 Mbit/s till 1000/1000 Mbit/s och priser från 79 till 309 kr/mån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bredband 2. 2 Mbit/s är det visst. Dock rätt säker på att det var 1 Mbit/s tidigare. Spelar förvisso inte så stor roll.
 
B
Är det inte enklare med ett extra simkort på nuvarande mobilabonnemang?
 
B Bongtor skrev:
Är det inte enklare med ett extra simkort på nuvarande mobilabonnemang?
Testat det tidigare och blev inte imponerad av hastigheten. Tog en evighet för routern det satt i att hoppa igång också. Angående routern har säkert tekniken utvecklats.
 
Ursviken Ursviken skrev:
Testat det tidigare och blev inte imponerad av hastigheten. Tog en evighet för routern det satt i att hoppa igång också. Angående routern har säkert tekniken utvecklats.
Dagens enkla mobilroutrar har man på hela tiden och drar minimalt med el.
Men har man fiber är det ju bara att köra på så länge man tycker att kostnaden är ok.
 
Jag kör med chromecast till tvn och en mobil router med sim kort.
Har som förmån från telia ett simkort med 30gb i månaden att surfa för.
Har räckt för det tv tittande vi gör, men då är vi bara där på helgerna.

Upplever inget problem med stabiliteten.
 
  • Gilla
Husetmittisverige
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.