TRJBerg
Jag funderar på att säkra ner för att sänka nätavgiften.

Men hur beräknar man hur stor huvudsäkring man behöver? Jag har tillgång till "Överföringsavgiften" för toppmånaden i vintras men kan man se utifrån den vad som behövs och hur gör man beräkningen?
Överföringsavgiften är baserad på toppförbrukning vardagar 7 - 19 så det kan ju vara mer än så någon annan tidpunkt, men jag gissar att risken är liten.

Nämnda toppförbrukning var nästan 24 kW.
 
Har du exempelvis 20 A idag så stoppa in 16 A proppar och se om det funkar.
 
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
Vad har du i dagsläget, och vad har du för årsförbrukning? 24 kW blir väl närmare 35A, men, smältsäkringar tål ganska rejäl överlast..
Har man upp till 20 000 kWh per år brukar man oftast klara sig på 16 A.
 
TRJBerg
V ViktorHg skrev:
Vad har du i dagsläget, och vad har du för årsförbrukning? 24 kW blir väl närmare 35A, men, smältsäkringar tål ganska rejäl överlast..
Har man upp till 20 000 kWh per år brukar man oftast klara sig på 16 A.
Jag har 50A. Årsförbrukningen beräknas enligt nätbolaget bli ca 80000kWh.
 
TRJBerg
Alfredo Alfredo skrev:
Har du exempelvis 20 A idag så stoppa in 16 A proppar och se om det funkar.
Ja man kan hålla på så. Men jag vill veta i förväg. Dvs inte plötsligt och oväntat i december få svart.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag har 50A. Årsförbrukningen beräknas enligt nätbolaget bli ca 80000kWh.
Oj, det var ordentlig förbrukning.. tveksamt om du kan säkra ner utan att få problem, men som sagt så kan du prova sätta i 35A säkringar utan att byta passdel och se hur det går. Utifrån din toppeffekt ska ju 35A gå bra, men då känns det som du borde hamna på lägre årsförbrukning
 
Jag fick med mig en tabell från en tidigare arbetsgivare, den antyder att du borde klara dig med 25 A säkring vad gäller årsförbrukningen men toppförbrukningen pekar på 35 A säkring (jag gissar att det var 24 kWh på en timme):

Tabell som visar olika säkringar och motsvarande värden för rimlig max årsförbrukning, max förbrukning per månad och max uttag per timme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir ingen stor marginal med 35 A säkring, men diazedsäkringar går ju att överlasta en del (och mer om det är kallt), så det går nog. Det bästa är väl att mäta den momentana strömmen i respektive fas, då vet man. Men som ViktorHG säger kan du skruva i 35 A säkringar utan att byta passdel för att testa, det är samma gänga på 35 A och 50 A säkringar. Funkar det inte är det bara att skruva i 50 A säkring igen, funkar det kan du säkra ner. Men du får ju ingen lägre nätavgift bara för att du byter säkring...
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
Renoverings-Pettson Renoverings-Pettson skrev:
Jag fick med mig en tabell från en tidigare arbetsgivare, den antyder att du borde klara dig med 25 A säkring vad gäller årsförbrukningen men toppförbrukningen pekar på 35 A säkring (jag gissar att det var 24 kWh på en timme):

[bild]

Det blir ingen stor marginal med 35 A säkring, men diazedsäkringar går ju att överlasta en del (och mer om det är kallt), så det går nog. Det bästa är väl att mäta den momentana strömmen i respektive fas, då vet man. Men som ViktorHG säger kan du skruva i 35 A säkringar utan att byta passdel för att testa, det är samma gänga på 35 A och 50 A säkringar. Funkar det inte är det bara att skruva i 50 A säkring igen, funkar det kan du säkra ner. Men du får ju ingen lägre nätavgift bara för att du byter säkring...
Tack för tabellen. Jo jag får lägre avgift till nätbolaget om jag säkrar ner. De tar 8500:- per år för 50A och strax under 6000:- för 35A.
 
TRJBerg
V ViktorHg skrev:
Oj, det var ordentlig förbrukning.. tveksamt om du kan säkra ner utan att få problem, men som sagt så kan du prova sätta i 35A säkringar utan att byta passdel och se hur det går. Utifrån din toppeffekt ska ju 35A gå bra, men då känns det som du borde hamna på lägre årsförbrukning
Jag har anledning att tro att jag inte kommer att komma upp i 24kW i framtiden så det finns troligen marginal. (F ö hade jag förra året en enligt nätbolaget beräknad årsförbrukning på strax under 95000kWh.)
Att byta passdel är inte så stor nytta för mig, jag vill sänka kostnaden nu. Att i december märka att 35A fungerar eller inte fungerar ger ju inga pengar under tiden till dess.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Tack för tabellen. Jo jag får lägre avgift till nätbolaget om jag säkrar ner. De tar 8500:- per år för 50A och strax under 6000:- för 35A.
Jag menade att din nätavgift inte blir billigare bara för att du provar med 35 A säkring. För att få ändrad (sänkt) nätavgift måste man anlita en elektriker som anmäler säkringsändringen till nätägaren och byter passdel. Men det har du säkert koll på, vi pratar bara förbi varandra. :)

För övrigt relativt billig nätavgift för de säkringarna. Härikring pratar vi ca 13000:- för 50 A och knappt 10000:- för 35 A, men då är det kanske högre överföringsavgift istället.
 
TRJBerg
Sedan måste jag ju räkna med elektrikerkostnaden för nedsäkringen. Så vinsten av den kommer om två år först egentligen. Tja, det är små summor men nu måste jag jaga alla utgifter.
 
TRJBerg
Renoverings-Pettson Renoverings-Pettson skrev:
Jag menade att din nätavgift inte blir billigare bara för att du provar med 35 A säkring. För att få ändrad (sänkt) nätavgift måste man anlita en elektriker som anmäler säkringsändringen till nätägaren och byter passdel. Men det har du säkert koll på, vi pratar bara förbi varandra. :)

För övrigt relativt billig nätavgift för de säkringarna. Härikring pratar vi ca 13000:- för 50 A och knappt 10000:- för 35 A, men då är det kanske högre överföringsavgift istället.
Jag betalar under vintern 133:- per kW i överföringsavgiften så det blev 3188:- för 24kW i december. (Betydligt lägre under sommaren förstås.)
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag betalar under vintern 133:- per kW i överföringsavgiften så det blev 3188:- för 24kW i december. (Betydligt lägre under sommaren förstås.)
Det förklarar de (relativt) låga nätavgifterna. Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna...
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.