Nissens Nissens skrev:
Det var ju bra, men hur gick det till? Du skrev här att du kände att 3000 var rimligt att begära, och så fick du 9000?
9000 kr för ett par timmars jobb och mtrl för högst 1000 kr, Hade en hantverkare begärt det hade hela sajten kreverat av ilskna kommentarer.
 
R Rullle skrev:
9000 kr för ett par timmars jobb och mtrl för högst 1000 kr, Hade en hantverkare begärt det hade hela sajten kreverat av ilskna kommentarer.
8 inlägg före ditt var det en snickare som verkade tycka att det var ungeför vad skulle kosta om han hade gjort jobbet ;)
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
R Rullle skrev:
9000 kr för ett par timmars jobb och mtrl för högst 1000 kr, Hade en hantverkare begärt det hade hela sajten kreverat av ilskna kommentarer.
Det är inte kostnaden för hantverkaren, det är kostnaden för hela projektet.

Om försäkringsbolaget inte kommer till förlikning med den drabbade parten är väl alternativet att de själva reparerar skadan.

Börja fundera på vad det skulle kosta dem att upphandla och projektleda det här jobbet. 9000kr har försvunnit långt innan det är färdigt. Det spelar ingen roll att du kan lösa det för 50kr, det som spelar någon roll är vilken huvudvärk försäkringsbolaget får för att lösa det.

Tror ni att försäkringsbolaget skickar ut en av sina anställda med trälim och en hink målarfärg?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Hikkadu
martin43 martin43 skrev:
Du får gärna komma hem till mig och måla om mitt hus om du är duktig. Det kostar ju bara några tusenlappar i färg.[/QUOTE
???????????? Varför i helvete skulle jag åka o måla hos dig, det var ju inte det jag påstod i mitt inlägg. HAR MAN HUS SÅ FÅR MAN TA HAND OM DET OCKSÅ; KLARAR MAN INTE DET SÅ FÅR MAN BO I EN HYRESLGH. Den lilla skadan hade den mest inkompetenta person fixa själv med lite bidrag från den som orskat skadan. Man behöver inte vara girig, men det är tydligen dagens motto.
 
M McFace skrev:
Det är inte kostnaden för hantverkaren, det är kostnaden för hela projektet.

Om försäkringsbolaget inte kommer till förlikning med den drabbade parten är väl alternativet att de själva reparerar skadan.

Börja fundera på vad det skulle kosta dem att upphandla och projektleda det här jobbet. 9000kr har försvunnit långt innan det är färdigt. Det spelar ingen roll att du kan lösa det för 50kr, det som spelar någon roll är vilken huvudvärk försäkringsbolaget får för att lösa det.

Tror ni att försäkringsbolaget skickar ut en av sina anställda med trälim och en hink målarfärg?

Inte förvånande att det är höga försäkringspremier om försäkringsbolaget gör upphandlingar för sådana jobb. Jag tar för givet att alla försäkringsbolag har firmor de ofta samarbetar med för typ snickerijobb. Kunden har ju redan skickat en skadeanmälan med bilder. Hur mycket jobb är det att skicka bilderna + adressen till snickerifirman och skriva fixa det.
 
  • Gilla
Rullle
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Inte förvånande att det är höga försäkringspremier om försäkringsbolaget gör upphandlingar för sådana jobb. Jag tar för givet att alla försäkringsbolag har firmor de ofta samarbetar med för typ snickerijobb. Kunden har ju redan skickat en skadeanmälan med bilder. Hur mycket jobb är det att skicka bilderna + adressen till snickerifirman och skriva fixa det.
Vi har ju ett exempel här där försäkringsbolaget svart på vitt konstaterat att det är billigare att betala 9000kr än att lösa det själva. Hade de haft en lokal firma som kunde lösa det för mindre utan att försäkringsbolaget behöver lyfta ett finger till så hade de antagligen gjort det.

Men poängen är ju att det finns ingen firma som på studs kan lösa varje litet skitjobb i hela landet. Det innebär att även om det finns en lokal firma ska den passa in det i sitt schema och försäkringsbolaget ska behöva administrera alla frågor som kommer från TS om när fan de tänkt fixa hans staket.

Summa summarum är att 9000kr är billigast för alla inblandade.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Hikkadu
martin43 martin43 skrev:
Du får gärna komma hem till mig och måla om mitt hus om du är duktig. Det kostar ju bara några tusenlappar i färg.
???????????? Varför i helvete skulle jag åka o måla hos dig, det var ju inte det jag påstod i mitt inlägg. HAR MAN HUS SÅ FÅR MAN TA HAND OM DET OCKSÅ; KLARAR MAN INTE DET SÅ FÅR MAN BO I EN HYRESLGH. Den lilla skadan hade den mest inkompetenta person fixa själv med lite bidrag från den som orskat skadan. Man behöver inte vara girig, men det är tydligen dagens motto.
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Hikkadu Hikkadu skrev:
Den lilla skadan hade den mest inkompetenta person fixa själv med lite bidrag från den som orskat skadan.
Så du tycker inte att den som drabbas av skada på grund av någon annans vårdslöshet ska hållas skadeslös?
 
  • Gilla
McFace och 3 till
  • Laddar…
De där 9000 var nog helt rimligt. Det ska handlas brädor, demonteras, sågas till, handlas färg och sedan målas tre gånger innan det återmonteras.

Glöm att någon gör det på ett par timmar.
 
  • Gilla
Lindgrenski och 5 till
  • Laddar…
Begär in offerter och begär efter det. Självklart blir priset högre men det är inte du som ska gissa tid + kostnad. Nämn till vederbörande att det är försäkring fall då drar dem på lite grann.
 
Mats-S
G grizzly666 skrev:
Tittar man en del på youtube dom senaste åren och sett en del budbilar som rullar bakåt/ned för backe/osv så är det väldigt vanligt att det är en Mercedes.
Kan ju även bero på att Mercedes är en av dom större på marknaden, deras Vito är ju mycket vanlig
 
Scouten skrev:
Jag undrar om de inte borde ha omvänd bromsverkan. Så att bromsen alltid är till, om pedalen inte är nedtryckt. :cool:
Med dagens elektriska parkeringsbromsar vore det ju egentligen väldigt simpelt att automatiskt aktivera den bromsen så fort föraren inte sitter i sitt säte. Förr satt det en strömbrytare i sitsen för att slå ifrån sätesvärmen om ingen sitter där, jag utgår från att dagens bilar har något motsvarande, så då finns all teknik som behövs, systemen behöver bara prata med varann för att lösa resten.
 
Hikkadu Hikkadu skrev:
???????????? Varför i helvete skulle jag åka o måla hos dig, det var ju inte det jag påstod i mitt inlägg. HAR MAN HUS SÅ FÅR MAN TA HAND OM DET OCKSÅ; KLARAR MAN INTE DET SÅ FÅR MAN BO I EN HYRESLGH. Den lilla skadan hade den mest inkompetenta person fixa själv med lite bidrag från den som orskat skadan. Man behöver inte vara girig, men det är tydligen dagens motto.
Du skrev att du fixar det där staketet för några hundralappar, dvs materialkostnaden. Det betyder att din egen tid inte är värd någonting. Eftersom du gärna jobbar gratis åt andra (fixar staketet någon annan kört sönder) kan du väl lika gärna ta tjänstledigt i två veckor och måla hos mig (jag betalar färgen!). Min poäng var alltså att påvisa orimligheten i hela ditt påstående.

Klart man ska ta hand om sitt hus, men det har inget med saken att göra. Man ska inte behöva ansvara för (reparera) ANDRAS misstag och därför måste bilar ha trafikförsäkring som ersätter skador på både människor och egendom som man råkar köra sönder.

Principen är att vad som nu har skadats (ett staket, eller varför inte vägg där en bil råkat köra igenom väggen) skall återställas till samma skick som det var innan. Varken mer eller mindre.
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
A
L lbgu skrev:
Inte förvånande att det är höga försäkringspremier om försäkringsbolaget gör upphandlingar för sådana jobb. Jag tar för givet att alla försäkringsbolag har firmor de ofta samarbetar med för typ snickerijobb. Kunden har ju redan skickat en skadeanmälan med bilder. Hur mycket jobb är det att skicka bilderna + adressen till snickerifirman och skriva fixa det.
Kostnaderna drar iväg när alla ska ha betalt, man brukar säga att en faktura som går igenom flödet, åtminstone i större firmor, kostar minst 500:- i arbetstid och system.

9000:- kommer man fort upp i, jag förstår att försäkringsbolaget snabbt tog de 9000:- istället för att jaga fram en snickare och målare för jobbet, som sen TS hade reklamerat, för det såg inte ut som det han gjort osv.

Bra jobbat TS, du tog i så att du får ersättning för material och slipper vara förbannad när du lagar, men inte så mycket att de sa nej.
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Kostnaderna drar iväg när alla ska ha betalt, man brukar säga att en faktura som går igenom flödet, åtminstone i större firmor, kostar minst 500:- i arbetstid och system.
Konstigt att det finns stora företag som man kan ringa och betsälla saker som kanske kostar 100 kr + frakt. Måste ju vara rena Ebberöds bank att driva ett sådant företag om det skulle kosta över 500 att hantera affären. För dem tillkommer ju också arbete med att ta fram vara från lager, paketera den och se till att distributör får den..Sen att just försäkringsbolag är fruktansvärt ineffektiva har jag inget problem att tro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.