Detta är väl inget. Allt är den nya regeringens fel. Eller möjjligen den förra.
 
  • Haha
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
O Oxr skrev:
En björk mår nästan aldrig bra av beskärning, så ska man skära i den så är det knappast för björkens skull. Kan tvärtom förvärra läget betydligt om man börjar skära i en björk, då risken att det går röta i den är väldigt stor.
Det där stämmer ju inte riktigt. Vi kapade halva vår björk till dotterns student för 7 år sedan, den mår toppen och är lika fins (den hade dubbla toppar, vi tog bort den större).

Just den här björken i tråden är det självklart att t bort de två grenar som hänger över cykelbanan. Dels skymmer de lampan, dels innebär löven en stor halkrisk.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H henk2055 skrev:
Hej

Vi fick ett lite småsurt utskick från vägföreningen. Det var ett allmänt utskick men då det inte är så många som har större träd på sina tomter i området, och att vi såg en gubbe här för ett tag sedan som tog massa kort på vårt träd så känner vi oss rätt träffade, Det står ordagrant så här:

"Träd och buskar får inte växa ut över gång/cykelväg, trottoarer och bilvägar. Åtgärdas inte detta tingas föreningen låta en entreprenör ta bort den växtligheten. Konstaden för dessa insatser kommer debiteras berörd fastighet."

Vi har en stor björk som hänger ut lite över en gång och cykelväg, men den är på inget sätt ivägen för någon.
Vad har vi för rättigheter, och skyldigheter i ett sådant här fall? Jag vet att man får ta ner grenar som hänger in på gränsande fastihet, men det här med att låta en entreprenör göra det och skicka räkningen till berörd fastighet, är det ok?

Jag tror på dialog och ingenting har föranlett det här utskicket, ingen har pratat med oss innan.
Om min vägförening skulle frisera alla hundratals el kanske tusentals med trän som hänger el står för nära skulle det kosta hur mycket som helst.
Vi tar bort det som faller över vägen det räcker gott
 
  • Gilla
centermin
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det där stämmer ju inte riktigt. Vi kapade halva vår björk till dotterns student för 7 år sedan, den mår toppen och är lika fins (den hade dubbla toppar, vi tog bort den större).

Just den här björken i tråden är det självklart att t bort de två grenar som hänger över cykelbanan. Dels skymmer de lampan, dels innebär löven en stor halkrisk.
Jag hade tre fina toppkapade björkar på min tomt när jag flyttade in. Två av dem visade sig vara kraftigt rötskadade när jag sågade ner dem. Den tredje behövde jag inte såga i. Den kunde jag dra omkull, och det lät ungefär som att släppa en gigantisk wettex-trasa när den gick i asfalten. Men de såg jättefina ut!
 
harry73
K kortis skrev:
Om min vägförening skulle frisera alla hundratals el kanske tusentals med trän som hänger el står för nära skulle det kosta hur mycket som helst.
Vi tar bort det som faller över vägen det räcker gott
Det kostar fortfarande lika mycket om vägföreningen gör det eller alla privata fastighetsägare. Och eftersom det är en driftåtgärd för att behålla vägfunktionen är det rimligt att den kostnaden inte faller på några enstaka fastighetsägare, men delas (enligt andelstal) av alla fastighetsägare som använder vägen
 
Björkar som kapas vid fel årstid ger upp ganska fort.
Men om man kapar på hösten när löven ramlat av, björken slutat suga vatten och tätar sågsnitten så går det bra.
 
Claes Sörmland
K kortis skrev:
Om min vägförening skulle frisera alla hundratals el kanske tusentals med trän som hänger el står för nära skulle det kosta hur mycket som helst.
Vi tar bort det som faller över vägen det räcker gott
Det brukar vanligen handla om att vägföreningen eller dess föregångare inte har slyröjt. Gör man det vart 5:e år till en rätt låg kostnad så behöver man inte ta den dyra kostnaden att såga ned träd i vägbanan 30 år senare. Och man slipper en massa konflikter om trädens varande med markägarna också.
 
  • Gilla
kortis och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Björkar som kapas vid fel årstid ger upp ganska fort.
Men om man kapar på hösten när löven ramlat av, björken slutat suga vatten och tätar sågsnitten så går det bra.
Efter lövsprickningen går också bra. Uppenbarligen.
 
Det är väl som med thujor. Dessa ska inte gå att kapa...
Dock har de thujor jag träffat på inte läst det kapitlet. När man läser runt så kan man misstänka att det kapitlet inte finns hos något träd eller buske.
Hur många träd har inte fått grenverket utgallrat av stormar. För att ända repa sig...
Vi pratar om naturen de brukar klara det mesta.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är väl som med thujor. Dessa ska inte gå att kapa...
Dock har de thujor jag träffat på inte läst det kapitlet. När man läser runt så kan man misstänka att det kapitlet inte finns hos något träd eller buske.
Hur många träd har inte fått grenverket utgallrat av stormar. För att ända repa sig...
Vi pratar om naturen de brukar klara det mesta.
Det är bara en fråga om tidsperspektiv. Kapar du stammen eller en stamtjock gren på äldre träd som är så vid att den inte kan läka så rötar träet. Men det är inte ett problem de närmsta åren utan om årtionden. D v s det går utmärkt att stympa de flesta träd och risk för att de fäller stora grenar eller hela trädet uppträder först kanske 30-50 år senare.

Tuja går att misshandla rejält och det buskar till sig.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är bara en fråga om tidsperspektiv. Kapar du stammen eller en stamtjock gren på äldre träd som är så vid att den inte kan läka så rötar träet. Men det är inte ett problem de närmsta åren utan om årtionden. D v s det går utmärkt att stympa de flesta träd och risk för att de fäller stora grenar eller hela trädet uppträder först kanske 30-50 år senare.

Tuja går att misshandla rejält och det buskar till sig.
Tja jag tänker på de tjocka grenar som blåser ner vid kraftiga stormar. inte dör träden av det. Om det dyker upp 30år senare hur vet man att det var grenen man klippte av som orsakade problemet? Det känns som folk som säget att om jag tränar kommer man leva 10år längre... från vadå? från mina 100år jag ska bli...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73
Men en gren som blåser av, kan vara en gren som trädet håller på att stötta av och som håller på att dö. Ekar t ex låter grenar som inte längre behövs självdö och de blåsas av vid större stormar. Det är något som är bra för trädet.
 
harry73 harry73 skrev:
Men en gren som blåser av, kan vara en gren som trädet håller på att stötta av och som håller på att dö. Ekar t ex låter grenar som inte längre behövs självdö och de blåsas av vid större stormar. Det är något som är bra för trädet.
det stämmer säkert vid lite mindre stormat men rejäla då ryker friska grenar
 
hsd
Köpte en batteridriven från Lidl för halva priset ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.