Hej!

Jag skulle behöva lufta detta element, men jag får inte in elementnyckeln.

Väggen är gjord av betong.

Har någon en idé om hur man kan göra?
 
  • Hand håller en mässingsnyckel intill en gammal vitmålad radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såga av nyckeln så att den går att få in.
 
  • Gilla
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag tänkte ungefär som Daniel

Jag tänkte iofs köpa en sådan här nyckel och sen kapa, men principen är ju densamma

Metallnyckel med två runda hål i toppen, avsedd att kapas för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Lämplig hylsa och spärrskaft? Vart försiktig bara så du inte rundar hörnen.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
J JonasJN skrev:
Lämplig hylsa och spärrskaft? Vart försiktig bara så du inte rundar hörnen.
Hur skulle du få plats med det?
Var hittar du en sådan hylsa?
 
I dessa lägen kan du stänga termostaten och lufta genom att släppa muttern ovanför termostatventilen, då fyller det via returen och luften åker ut. Blöter lite mer men fungerar (y)

Alternativt skaffa den mindre nyckeln som fanns på bild här längre upp, den bör få plats!

Mvh Rörmokarn
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur skulle du få plats med det?
Var hittar du en sådan hylsa?
Även om det man försöker lossa/dra åt inte är sexkantigt (i detta fall rektangulärt) duger det många gånger med en passande hylsa, ingen perfekt passform men bör fungera. Och som svar på den andra frågan så har jag ett gäng hemma, men dom lånar jag inte ut till dig. :cool:
 
Gnomeboy Gnomeboy skrev:
I dessa lägen kan du stänga termostaten och lufta genom att släppa muttern ovanför termostatventilen, då fyller det via returen och luften åker ut. Blöter lite mer men fungerar (y)

Alternativt skaffa den mindre nyckeln som fanns på bild här längre upp, den bör få plats!

Mvh Rörmokarn
Anslutningsröret brukar ju vara böjt neråt, så det blir en hel del luft kvar med den metoden.
 
D Daniel 109 skrev:
Anslutningsröret brukar ju vara böjt neråt, så det blir en hel del luft kvar med den metoden.
Du får ut all luft om du flåsar på några gånger där (y)
 
D Daniel 109 skrev:
Såga av nyckeln så att den går att få in.
Det funkade att såga av. Dock var det ingen av de fyra sidorna av elementnyckeln som riktigt gick på. Trots att de passar på husets andra element.

Såg ut som att det var lite färg där inne som jag skrapade bort, men gick ändå inte på.

Skulle detta elementet kunna behöva en annan nyckel än husets andra element? Det låter ju ändå konstigt.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tänkte ungefär som Daniel

Jag tänkte iofs köpa en sådan här nyckel och sen kapa, men principen är ju densamma

[bild]
Det provade jag först, men den passade sedan inte.
 
Gnomeboy Gnomeboy skrev:
I dessa lägen kan du stänga termostaten och lufta genom att släppa muttern ovanför termostatventilen, då fyller det via returen och luften åker ut. Blöter lite mer men fungerar (y)

Alternativt skaffa den mindre nyckeln som fanns på bild här längre upp, den bör få plats!

Mvh Rörmokarn
Är det denna jag ska skruva upp lite?

Vad menar du med flåsa på?
 
  • Radiatorkoppling med markerad skruv som en person frågar om hur den justeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag provade de olika nycklarna så började det faktiskt droppa lite. Ingen av dem gick på, men någon av dem måste ha rört den lite i alla fall eftersom det började droppa. Sen provade jag alla åt andra hållet igen och någon av dem lyckades stänga den igen :crysmile: Så kanske är det luftat då.

Med det sagt så är hela elementet fortfarande iskallt, även om termostaten är på maxvärme.

När jag skruvar på värmen på termostaten på husets andra element så börjar det susa och inom kort är det riktigt varmt, men detta elementet händer ingenting när man skruvar på termostaten.

Om det hade varit luft i elementet så borde det väl dessutom ha varit varmt längst ner, men kallt högst upp. Inte som nu där hela elementet är kallt.
 
  • Ett kallt element under ett fönster med termostat på maxvärme men utan värmerespons.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Droppar det vatten så var inte problemet luft.
Jag gissar på att ventilen kärvar.
 
  • Gilla
FavoritSWE och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.