Är denna golvbrunn korrekt gjord? Närbild av en golvbrunn med synliga rörmokararbeten och en del smuts och skräp runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild av en installerad golvbrunn med synliga rester av byggmaterial och smuts runt kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en golvbrunn med vit plast i mitten och omgivande betongytor och metallring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en smutsig golvbrunn med synliga skarvar och vit tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nergående bild av en installeras golvbrunn i betong med synlig smuts och byggavfall runt kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tveksam, fixet döljer klämringen bitvis t ex.
Är det smuts under den sen eller är det mer fix?
Kan du ta bort å rengöra vattenlåset utan problem?
 
Jag är ingen expert så ta mitt svar som en gissning.

När man gör ett badrum med ett tätskikt som antingen består av en plastmatta eller ett våtrumsfolie så ska dessa Tätskick gå ned i golvbrunnen och klämmas fast av klämringen som finns på insidan av golvbrunnen.
Lyfter man på silen och tittar i golvbrunnen ska det vara rent och snyggt och Tätskicket ska kunna synas.

I detta fall finns bara massa betong/fix/flytspackel eller vad det nu är runt klämringen.

Jag anser att den inte är godkänd. Du ska kunna se Tätskicket.

Ser ju tom ut som att det inte ens går att få upp vattenlåset för att kunna rengöra det pga av allt fix/betong/spackel.
 
T Tjrex skrev:
Tveksam, fixet döljer klämringen bitvis t ex.
Är det smuts under den sen eller är det mer fix?
Kan du ta bort å rengöra vattenlåset utan problem?
Det är på håret men den övre delen av vattenlåset går att dra upp efter visst lirkande, och då kan man rengöra vattenlåset. Jag är också tveksam till utförandet och mängden fix. Badrummet är 17-18 år gammalt så det är ingen reklamation jag är ute efter, vi visste inte bättre då, annars hade vi bett hantverkarna rätta till det då. Vi är på väg att sälja huset och jag misstänker att besiktning kommer att slå ner på detta.
 
B buhu skrev:
Jag är ingen expert så ta mitt svar som en gissning.

När man gör ett badrum med ett tätskikt som antingen består av en plastmatta eller ett våtrumsfolie så ska dessa Tätskick gå ned i golvbrunnen och klämmas fast av klämringen som finns på insidan av golvbrunnen.
Lyfter man på silen och tittar i golvbrunnen ska det vara rent och snyggt och Tätskicket ska kunna synas.

I detta fall finns bara massa betong/fix/flytspackel eller vad det nu är runt klämringen.

Jag anser att den inte är godkänd. Du ska kunna se Tätskicket.

Ser ju tom ut som att det inte ens går att få upp vattenlåset för att kunna rengöra det pga av allt fix/betong/spackel.
Jag är också orolig att detta inte är godkänt. Dels pga all fix mm som ligger över klämringen mm, dels att man inte ser tätskiktet. Visserligen så är badrummet 17-18 år gammalt och det kanske var andra regler då? Tror tätskiktet bestod av någon form av tunn folie och något som rollades över.
 
Så gammalt badrum håller ej dagens krav, ej heller brunnen. Men detta borde inte vara ett problem vid försäljning då priset på bostaden skall avspegla åldern på tex badrummet. Det finns inga dolda fel ´-pengar att hämta tex.
 
  • Gilla
em72
  • Laddar…
Lånar denna tråd lite. Fråga ang nygjort badrum o tvättstuga Är denna golvbrunn ok på ett nygjort badrum och vad betyder det att inga rör får gå i golv - gäller det även avloppsrör, dvs avlopp ska även det gå i vägg?
 
  • En golvbrunn i ett badrum med ett synligt vit avloppsrör och en flexibel slang som leder in i brunnen, omgiven av rost och kalkavlagringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Avlopp och brunn får gå i golv.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Avlopp och brunn får gå i golv.
men ser det inte konstigt ut med 2st förhöjningsringar?
 
Jo, byttes inte brunnen vid renoveringen så man kunde sätta den på rätt höjd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.