Jimpan42 Jimpan42 skrev:
Hej,
Mitt staket blev påkört av en Budbee-bil som var ute i tjänst. Nu har jag blivit kontaktad av deras försäkringsbolag som frågar vad jag yrkar för ersättning för skadan. Vad är rimligt? Jag har möjlighet att hämta in offert från målare+snickerifirma men övertygad att ingen firma lär ta sig an detta lilla och dryga jobb.
Ta in offerter, eller begär att försäkringsbolaget själva tar in offerter.

3000kr som någon skrev lagas inte det där för tyvärr.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Trodde det var en oskriven regel att en offert aldrig hamnar under 10000.
 
  • Haha
PurbanG och 1 till
  • Laddar…
Kan lova att ingen förlorar på att det snabbt och lätt betalas ut 9000kr för detta , om man börjar krångla ifrån försäkringsbolaget eller i detta fall den olycksdrabbade. Då drar nota iväg jävulskt fort och hela nota hamnar alltid på försäkringsbolaget , så de och deras kunder ska vara glada att man inte krånglar med små summor.
 
  • Gilla
  • Arg
Mrjayser och 3 till
  • Laddar…
Exostor Exostor skrev:
Jag hade tagit offert och gått på högsta pris. Om idioten riskerar folks liv genom att inte kunna parkera sin bil så ska det fanemej kosta. Alternativt hugg till med 13500:- och se vad de säger.
Försäkringsbedrägeri tror jag att det kallas..
 
  • Gilla
Hikkadu och 1 till
  • Laddar…
Orientexpressen
G grizzly666 skrev:
Jag hade nog lagat plankan med först trälim och sedan ett typ 2mm tjockt plattjärn och några skruvar sen målat det vitt så syns det ju väldigt lite.


Ang budförare och handbromsar så är det inte alltid som föraren är skyldig.
För väldigt många lättare lastbilar/skåpbilar idag har elektrisk handbroms vilket gör att det inte behövs en större handbroms som har en mekanisk känsla.
Sen är många av dom även automat som drar åt handbromsen när parkeringsläget läggs i och på en del av dessa finns ingen manuell handbroms alls längre.

Tex Mercedes hade för 2-3 år sedan en recall då deras "växelspak" till automat lådan och handbromsen i parkeringsläget hade en väldigt dålig låsning vid parkeringsläget.
Som om man förde spaken för fort till parkeringsläget heller släppte den för fort (man var typ tvungen att hålla kvar handen i nån sek heller två) efter att man lagt i parkering så var det väldigt vanligt att den parkering åkte ur och backen åkte i istället.

Tittar man en del på youtube dom senaste åren och sett en del budbilar som rullar bakåt/ned för backe/osv så är det väldigt vanligt att det är en Mercedes.

Många andra har liknande problem att lägena/låsen är dåliga och då inte alltid att dom kan släppa/åka ur läge men mer att det inte finns nån känsla för att man har bytt ett läge till ett annat.
Vilket gör att det är svårt att veta om man har lagt i tex parkering.

Jag gissar på att det är billigare att göra spakar med dålig känsla än att göra spakar med bra känsla.

Och kombinerar man dom två övre dålig känsla plus dåliga "lås" med stressat jobb så ja då är man där vi är idag med dessa olycksfall som enligt min mening oftas är mer ett fel av bil tillverkaren än den som kör.
G grizzly666 skrev:
Jag hade nog lagat plankan med först trälim och sedan ett typ 2mm tjockt plattjärn och några skruvar sen målat det vitt så syns det ju väldigt lite.


Ang budförare och handbromsar så är det inte alltid som föraren är skyldig.
För väldigt många lättare lastbilar/skåpbilar idag har elektrisk handbroms vilket gör att det inte behövs en större handbroms som har en mekanisk känsla.
Sen är många av dom även automat som drar åt handbromsen när parkeringsläget läggs i och på en del av dessa finns ingen manuell handbroms alls längre.

Tex Mercedes hade för 2-3 år sedan en recall då deras "växelspak" till automat lådan och handbromsen i parkeringsläget hade en väldigt dålig låsning vid parkeringsläget.
Som om man förde spaken för fort till parkeringsläget heller släppte den för fort (man var typ tvungen att hålla kvar handen i nån sek heller två) efter att man lagt i parkering så var det väldigt vanligt att den parkering åkte ur och backen åkte i istället.

Tittar man en del på youtube dom senaste åren och sett en del budbilar som rullar bakåt/ned för backe/osv så är det väldigt vanligt att det är en Mercedes.

Många andra har liknande problem att lägena/låsen är dåliga och då inte alltid att dom kan släppa/åka ur läge men mer att det inte finns nån känsla för att man har bytt ett läge till ett annat.
Vilket gör att det är svårt att veta om man har lagt i tex parkering.

Jag gissar på att det är billigare att göra spakar med dålig känsla än att göra spakar med bra känsla.

Och kombinerar man dom två övre dålig känsla plus dåliga "lås" med stressat jobb så ja då är man där vi är idag med dessa olycksfall som enligt min mening oftas är mer ett fel av bil tillverkaren än den som kör.
Då får man ha med sig en tegelsten att lägga bakom hjulet om man har en MB :D
 
Hep Hep skrev:
Om han sagt sig ha kostnader för 9 000 enbart baserat på den info som delgivits här, är det inte lika enkelt. Ni får tycka vad ni vill om vad som är rimligt och inte, men om man säger sig basera sitt yrkande på någon form av fakta så ska den vara sann. Därför skrev jag min andra mening som jag gjorde.
Fast tänker man som en hantverkare. Minimidebiteringar, debiterar varje påbörjad timme, handlar brädbit, färg, hammare och spik på Ahlsell, bilersättning för att åka och handla grejer, % på mobilen för att man fotograferat skadan, m.m. så kan säkert kostnaden sticka iväg dit nånstans ;)
 
  • Gilla
  • Arg
Enolf och 2 till
  • Laddar…
T
Hikkadu Hikkadu skrev:
Inte undra på att försäkringar är dyra när Jimpan42 får ut 9000kr för den lilla skadan. Har man köpt hus/eller bor i hus så får vara "lite" händig, det hade kostat mig mindre än 500 kr o fixa den skadan. Och så har han mage att sitta o beskriva hur han lurar alla försäkringstagare. :mad:

Problemet ligger väl snarare i att den breda skaran på byggahus ofta klämmer till med; ”det där fixar man på 2 röda, lite färg så är det klart” Man skall gärna bekosta arbetstid, färg samt pensel själv. Då är man riktigt reko och en hyvens person.

Eller så drar man till men en högre summa, annars kan försäkringsbolaget komma ut och åtgärda själva. Då stoppar knappast några tusen.
 
  • Gilla
  • Arg
Sir Duke och 4 till
  • Laddar…
Hikkadu Hikkadu skrev:
Inte undra på att försäkringar är dyra när Jimpan42 får ut 9000kr för den lilla skadan. Har man köpt hus/eller bor i hus så får vara "lite" händig, det hade kostat mig mindre än 500 kr o fixa den skadan. Och så har han mage att sitta o beskriva hur han lurar alla försäkringstagare. :mad:
Herregud, lägg av nu!

Jag hade som snickare garanterat tagit 9.000 kr för att åtgärda detta, det blir många resor, torktider, och handla in material och kapa till.

Vad tycker du i så fall om att ligister eldar upp flera tusen bilar?

Anmälningar om bilbränder
Misstänkta anlagda fordonsbränder

2019: 2 792

2018: 3 268

2017: 3 952

2016: 3 792

Skadegörelse mot fordon

2019: 29 781

2018: 31 678

2017: 36 033

2016: 36 395

Källa: Statistik om anmälda brott från Brå
 
  • Gilla
  • Haha
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Jimpan42 Jimpan42 skrev:
Hej,
Mitt staket blev påkört av en Budbee-bil som var ute i tjänst. Nu har jag blivit kontaktad av deras försäkringsbolag som frågar vad jag yrkar för ersättning för skadan. Vad är rimligt? Jag har möjlighet att hämta in offert från målare+snickerifirma men övertygad att ingen firma lär ta sig an detta lilla och dryga jobb.
Jimpan42 Jimpan42 skrev:
Hej,
Mitt staket blev påkört av en Budbee-bil som var ute i tjänst. Nu har jag blivit kontaktad av deras försäkringsbolag som frågar vad jag yrkar för ersättning för skadan. Vad är rimligt? Jag har möjlighet att hämta in offert från målare+snickerifirma men övertygad att ingen firma lär ta sig an detta lilla och dryga jobb.
vårt hus har blivit påkört 2 gånger senaste halvåret. Sannolikt av ett större fordon. Trafikförsäkringsföreni gen tar en del men det blir dyrt för oss. Ingen tar på sig skulden.
 
Exostor Exostor skrev:
Om idioten riskerar folks liv genom att inte kunna parkera sin bil så ska det fanemej kosta
L LoTiX skrev:
Håller med att om de är så oaktsamma så måste det kosta, tänker om ett barn stått där istället och bilen tyst rullat mot dem...
Fast nu är det ju försäkringsbolaget det kommer att kosta och de har inte så mycket med föraren att göra. Man straffar inte föraren genom att skinna försäkringsbolaget.
 
  • Gilla
  • Älska
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Jag tror TS ska ta ett par offerter och kanske även resonera med sitt eget försäkringsbolag för att få en god bild.
 
B Blejdarn skrev:
Jag tror TS ska ta ett par offerter och kanske även resonera med sitt eget försäkringsbolag för att få en god bild.
TS problem är löst.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Exostor Exostor skrev:
Jag hade tagit offert och gått på högsta pris. Om idioten riskerar folks liv genom att inte kunna parkera sin bil så ska det fanemej kosta. Alternativt hugg till med 13500:- och se vad de säger.
Det är sådant tänkande som gör försäkringspremierna så dyra. Alla andra ska betala för att några giriga ser en chans att "få" återbäring.
 
  • Gilla
  • Älska
martin43 och 1 till
  • Laddar…
L Lillström skrev:
Det är sådant tänkande som gör försäkringspremierna så dyra. Alla andra ska betala för att några giriga ser en chans att "få" återbäring.
Hm. Det finns andra faktorer som gör att våra försäkringspremier är dyra:
"Hemförsäkringar tjänar de stora bolagen storkovan på. Runt 5 miljarder varje år. Bland de kategorier som listas hos branschen är det inom hemförsäkringar som kostnaderna för skadorna är som lägst i förhållande till intäkter. 19 miljarder samlar försäkringsbolagen in per år och betalar ut 10 miljarder. Ca 4 miljarder är andra kostnader och resten är vinst."
https://www.gofido.se/blogg/vilka-forsakringar-ar-mest-lonsamma/
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
L LoTiX skrev:
Håller med att om de är så oaktsamma så måste det kosta, tänker om ett barn stått där istället och bilen tyst rullat mot dem...

Arbetskostnaden är i sig också omfattande, att själv rådda med att mäta ut och lägga arbetstid eller värdefulla helg-timmar på att strula runt på någon bygghandel, såga det där snyggt och sedan i flera omgångar grundmåla och sedan lägga på ett par lager färg (dessutom på staket som är bedrövliga att måla) hade jag tagit väldigt mycket betalt för, så pass att det varit vettigare gå med hantverkare och då får de ju betala vad hantverkare anser är skäligt för jobbet.
det kostar självrisk för budfirman resten är försäkringsbolagets kostnad som sedan hamnar på våra bilförsäkringspremier.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.