Bästa svaret

Ammmi Ammmi skrev:
Så jag skulle behöva sätta en till list runt om fönsterbågarna? På ovansidan och på sidorna av bågarna tänker du?
Nej, ditt fönster ser helt korrekt ut, åtminstone på den lilla del vi ser. De flesta snickare lyckas med konststycket att montera listerna fel men på ditt ser det faktiskt rätt ut, dvs listen på gångjärnssidan är som du ser monterad annorlunda än övriga tre sidor, så att fönstret ska pressas rakt mot listen på alla sidor vid stängning. Glipan runt fönstret ser ut att vara precis lagom stor. Den ska vara lagom stor för att fönstret ska gå att stänga utan att ta i, med viss rörelsemarginal, men ändå tillräckligt liten för att tätas helt med listen.

Att det ser ut att vara öppet rakt igenom beror på att den här typen av list släpper igenom ljus väldigt väl. Ett enkelt sätt att testa tätheten är att öppna/stänga några gånger och inspektera listen från insidan hela vägen runtom. Precis innan fönstret är helt stängt ska hela fönstret ligga dikt an mot listen, och pressas till lite extra när du stänger fönstret sista milimetrarna. Då är det precis lagom. Du kan också ta ett A4-papper och stoppa halvvägs ut där du tror att det är otätt. Om det kilas fast när du stänger fönstret så är det tätt, kan det löpa fritt är det otätt. Eller ställ ett värmeljus i fönstret och kolla om lågan fladdrar. Är det så otätt som vissa här verkar tro så skulle det kännas väldigt dragigt vid fönstret.
 
  • Gilla
Immobil och 18 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Tycker att det ser helt perfekt ut.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
bilden som egentligen saknas är på insidan när fönstret är stängt, då kan du få ett slutgiltigt svar.
Men de som du fotat hittills ser bra ut
 
Jag tycker listen i nederkant ser ut att vara felmonterad,
Den ser ut att sitta på nedansidan istället för ut mot bågen.
Allt skräp som också samlats vid insidan av listen tyder på detta.
Kan vara en synvilla, men hur är listen monterad?
 
  • Gilla
Ubbe55
  • Laddar…
Ammmi Ammmi skrev:
Hej.

jag har just bytt fönster.
de nya fönstren är köpta från ett lokalt snickeri.
Ska det vara sånna här glipor?
Svar: nej, inte om man inte gillar extra ventilation i huse. I dessa glipor kan möss med lätthet snika igenom och ta för sig av godsakerna därinne och gnaga lite varstans.

reklamera!
 
  • Gilla
perolito
  • Laddar…
Är du här och trollar också?
 
F fiskbuggaren skrev:
Är du här och trollar också?
Menar du att det är normalt med sådana glipor? Då är du sannerligen en ”fuskbyggare”

Mina råd och inlägg baseras på fakta och branschpraxis.
 
Düsseldorff
M Matte Bygg skrev:
Menar du att det är normalt med sådana glipor? Då är du sannerligen en ”fuskbyggare”

Mina råd och inlägg baseras på fakta och branschpraxis.
Men det är ju inga glipor. Jag förstår inte drivkraften bakom ditt behov av att uttala dig tvärsäkert om saker du varken vet något om eller förstår.
 
  • Gilla
  • Ledsen
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Men det är ju inga glipor. Jag förstår inte drivkraften bakom ditt behov av att uttala dig tvärsäkert om saker du varken vet något om eller förstår.
Han kanske bara sätter in pvc fönster;)
 
  • Haha
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.