G Genomklok skrev:
Hörnet B/C är ju rakt sydligt läge, vilket gör att solen belyser båda sidor mitt på dagen (kl 13 sommartid). Så något tidigare än 13 kommer nog vägg C vara i sol.

Men nu känner vi förstås inte till något annat om förhållandena, träd, andra byggnader etc som kan skugga. Finns även fler faktorer att ta hänsyn till vid placering, så som närhet till grannar, vägar osv
Klåpade mig och skrev fel. Menade B och inte C (jag ändrade mitt inlägg). Dvs. fasaden B som vetter mot sydost (och går i linje med sydväst) kommer nog börja förlora sol kring 1400-1430.
 
A
Tack för svar. Låter som att ingen förespråkar veranda på A sidan framför andra sidor egentligen?
 
Skogshammaren skrev:
Tack för svar. Låter som att ingen förespråkar veranda på A sidan framför andra sidor egentligen?
Om det vore mitt hus så skulle jag vilja ha en på A-sidan och en på C-sidan. På så sätt har man veranda med sol från morgon till kväll och även skugga när det är som varmast mitt på dagen.
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
Ja, A och C i ovanstående exempel, är även i mitt tycke de bästa sidorna för verandor. Om man bara vill ha en enda veranda så är C alternativet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.