Vet inte om det faller innanför ramarna för området.. men det tror jag :)

Tycker det är lite kul att se hur "trendigt" det blivit med att försöka "preppa" överallt.. det säljs bra-och-ha-saker både kors och tvärs (får dagligen erbjudande i reklamform för radioapparater, vattendunkar, olika färdiga lådor osv).

Under coronatiden när folk hamstrade saker i affärerna, var det som om den "halvsovande" andra delen av samhället vaknade och insåg att man kanske inte kan lita helt på "den andra halvan".. eller snarare - de insåg att de också var sårbara och vill man garanterat ha något hemma (ifall att) så måste man köpa hem det och lagra det hemma (oavsett vad det gäller).

Ett litet wake-up-call helt enkelt.

Man såg intresset på bomarknaden skifta lite och vår gård tex hoppade upp ganska mycket i pris/värdering.. för att "alla" ville flytta ut på landet och fanns det odlingsmöjligheter var det tydligen väldigt intressant.

Vi var jätteglada att bo där vi gör.. speciellt under coronatider.. då vi inte blev instängda. Vi kunde gå ut och pyssla på gården som vi brukar/brukade.. det var inte lika roligt för andra, maken hade jobbarkompisar som satt inspärrade i 50 m2 lgh i månader.. och de tyckte väggarna krympte varje dag!

Som sagt, det är intressant..

Här behövde inte hamstras något när det kom till kritan.. för vi bor som sagt på landet! Det betyder att vi (trots att vi bor i skåne!) oftast blir insnöade nån vecka om året.. så att vara "förberedd" ingår liksom..

Det lärde vi oss snabbt! (en vinter så var den lärdomen klar..)

Måste alltid finnas lite extra alternativ.. och lite extra burkar/mat.

Man måste klara av att värma upp både vissa utrymmen.. och maten.. när strömmen går.. (har varit borta många timmar, många gånger). Man vill gärna ha en möjlighet att kunna ladda mobiltelefonen, ha vattenpumpen igång ibland.. helst vill man också kunna köra frysarna - men är det på vintern kan det som sagt funka ändå.

Men man får en annan slags syn på vissa saker och man får lite krav på vad som ska finnas hemma.

Ett par veckor ska man kunna klara sig hemma.. har varit vårt motto. Även om 1 vecka räcker i de allra flesta fall.. men vissa saker har vi säkert för en månad hemma!

Jag personligen har alltid varit noga med vad som finns hemma (sedan barnsben) och jag tänker gärna längre än nödvändigt.. (maken är lite av min motsats, men han har ju sitt på det torra - då han kan nyttja mina inköp..)

Har haft nytta av min paranoia i coronatider iaf :) så nu är det ingen som retar mig längre..

När alla andra letade efter toalettpapper, alvedon och handsprit.. behövde inte vi direkt göra det - för det hade jag såklart redan hemma. (När det kommer till apotek o sjukvård, har jag alltid haft väldigt brett sortiment hemma - man ska kunna ta hand om sig om man gör sig illa.. eller blir sjuk.. UTAN att åka ut/till apoteket/doktorn)

Så det vi lade till i "gårdens sortiment" som prepping.. var några lådor med mat.. dvs burkar/torrvaror/pasta (nu gäller det att byta ut dem ibland..)

Men saker som vi ansett vara bra o ha på gården ifall att..

- Nån form av elverk (som klarar det man vill göra..)
- Liten radio (vev och/eller batteri)
- Några förpackningar med batterier

- Sjukvårdsmaterial (plåster, bandage, sy-kit, tejp, sprit, allergimedicin, nässpray, halstabletter magmedicin, alvedon, salvor, steriliserat mateial.. osv - sa ju att jag är lite fanatisk när de kommer till området)
- Gasol (till grill/platta/värme..) .. stormkök/spritkök
- Några vattendunkar så man kan lagra lite vatten.. till toaletten iaf! Även för dricka såklart.. vi har också vatten på flaska står.. (billigast möjliga, vi har haft en packe med bubbel och en utan)

- Några lådor med konserver/torrvaror/pasta (sådant med lång hållbarhet.. vi själva har extra av ris, bulgur, quinoa osv.. sådant som tar ganska lite plats när man lagrar.. men ger mycket mat tillbaka)
- Är man i behov av mjölk i nån form.. köp nån som kan stå i rumstemp.. med lång hållbarhet
- Några tesorter är bra... !

- Har man inte gammeldags kokkaffe hemma redan.. så se till o ha nån burk pulverkaffe i "lådan"..
- Ljus../ lykta..
- Ficklampa (vev/batteri)

- Ett par extra filtar/täcken..
- Ett basebollträ typ.. (fråga inte till vad..)
- Vanligt kortlek eller sällskapsspel..

- För oss har det också varit att spara fröer osv för at kunna odla om via mat skulle vara svårt att få tag /bli för dyrt..
- Vi odlar som sagt och för att ta tillvara på det.. så lägger vi in en del mat.. och de håller sig bra i mörka kalla utrymmen.. oavsett om det är ett vanligt år eller "om nått skulle hända".. så.. bra o ha helt enkelt.
- Sy-kitt.. behövs bara ett litet.. men så man kan laga små hål på kläderna!

- En bra kniv.. är också bra att ha hemma (alltid)
- Tändstickor/tändare
- Extra toalettpapper

Med glimten i ögat o lite humor då.. så kan man också säga silvertejp ;) (fixar det mesta) hehe

Det blev långt detta.. :surprised:
Men lite peppad är man nog allt..
 
  • Gilla
saiter och 4 till
  • Laddar…
LoweW
Rolig & intressant läsning!

Angående mat med lång hållbarhet så måste jag tipsa om mylarpåsar om du inte redan känner till det. Väldigt häftigt koncept med hållbarhet på +20år på många torrvaror förutsatt att man förvarar det rätt :geek: Känns smidigt att kunna ”set it and forget it” till skillnad från att behöva rotera sitt matförråd hela tiden.

I hur stor utsträckning känner du att du & gubben har kunskap för att odla er egen mat? Har själv funderat på att köpa in frön och liknande men tenderar att ha ihjäl mina krukväxter i förtid så det känns som att starta i uppförsbacke.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
C
Har du fler tips om mylarpåsar, t.ex. var man bäst köper dem samt syreabsorbent, passande plasthinkar och säckar med bönor och ris att fylla dem med?

Börja odla före krisen så att du gör misstagen och kan undvika dem när det är allvar. Exempel på lektioner om ärtor är att man ska ha skatfällor (skator rycker upp plantorna som man sätter ut, eller gräver upp frön som man sår direkt i jorden) och hålla efter högt gräs kring trädgårdslandet så att det inte blir så attraktivt för sork att vara där (de gnager av stjälken på plantor).
 
LoweW
C civilingenjören skrev:
Har du fler tips om mylarpåsar, t.ex. var man bäst köper dem samt syreabsorbent, passande plasthinkar och säckar med bönor och ris att fylla dem med?

Börja odla före krisen så att du gör misstagen och kan undvika dem när det är allvar. Exempel på lektioner om ärtor är att man ska ha skatfällor (skator rycker upp plantorna som man sätter ut, eller gräver upp frön som man sår direkt i jorden) och hålla efter högt gräs kring trädgårdslandet så att det inte blir så attraktivt för sork att vara där (de gnager av stjälken på plantor).
Jag köpte mina påsar som ett kit härifrån. Det kommer med en inköpslista som fungerar väldigt bra som utgångspunkt. Jag la med lite mer ris, bönor & kikärtor då vi redan äter mycket sånt.

Som du är inne på föredrar jag ordentliga plastbackar som går att stapla. Hade inte vågat förvara dom på något annat vis.

Ja, jag borde få tummen ur och börja lära mig. Blir kanske ett försök med ett par pallkragar till våren :)
 
LoweW LoweW skrev:
Rolig & intressant läsning!

Angående mat med lång hållbarhet så måste jag tipsa om mylarpåsar om du inte redan känner till det. Väldigt häftigt koncept med hållbarhet på +20år på många torrvaror förutsatt att man förvarar det rätt :geek: Känns smidigt att kunna ”set it and forget it” till skillnad från att behöva rotera sitt matförråd hela tiden.

I hur stor utsträckning känner du att du & gubben har kunskap för att odla er egen mat? Har själv funderat på att köpa in frön och liknande men tenderar att ha ihjäl mina krukväxter i förtid så det känns som att starta i uppförsbacke.
Vi odlar redan en hel del (vi odlar chili som "specialitet" och gör såser/marmelader och säljer på REKO-ringar lokalt - men vi odlar ju grönsaker för eget bruk också.. morötter, sallad, rödbetor, pumpa, lök, vitlök.. potatis osv) och kan "lätt" utöka om det behövs.

Har två växthus redan på tomten (och snart ett tredje på g) plus xx kvadrat odlingskragar :)

Har sedan vi flyttat hit (vi har eg inte "proppat" oss.. utan mer av intresse för trädgård och odling) satt hallonbuskar, rabarber, körsbär, blåbärsbuskar.. plommonträd, persikoträd, jordgubbar.. päron och äpple fanns här redan.

Inomhus.. kan jag inte heller hålla liv i mina krukväxter (därför jag mest har plast hahaha). MEN efter flera år, har jag hittat två växter som inte dör under min "vanvård" inne.. ett mörkrosa palettblad och ampellilja.. :) När de ser för anskrämliga ut.. så har jag alltid nya skott på g.. så jag byter ut dem och låtsas som inget ;)
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Har du fler tips om mylarpåsar, t.ex. var man bäst köper dem samt syreabsorbent, passande plasthinkar och säckar med bönor och ris att fylla dem med?

Börja odla före krisen så att du gör misstagen och kan undvika dem när det är allvar. Exempel på lektioner om ärtor är att man ska ha skatfällor (skator rycker upp plantorna som man sätter ut, eller gräver upp frön som man sår direkt i jorden) och hålla efter högt gräs kring trädgårdslandet så att det inte blir så attraktivt för sork att vara där (de gnager av stjälken på plantor).
https://mylar.se
https://www.overlevnadsbutiken.se
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Nog måste du ha överdrivit lite om folk i arbetsför ålder som satt inspärrade i lägenheter? Det var väl bara kollektivtrafiken, restauranger och andra uteställen som de var utestängda ifrån, alla kunde röra sig fritt ute annars.
 
  • Gilla
Jo An1
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Nog måste du ha överdrivit lite om folk i arbetsför ålder som satt inspärrade i lägenheter? Det var väl bara kollektivtrafiken, restauranger och andra uteställen som de var utestängda ifrån, alla kunde röra sig fritt ute annars.
Jag pratade inte om ALLA hehe, jag pratade bara om de arbetskompisarna som faktiskt nämnt det själva! De försökte ju hålla sig inne så mycket som möjligt, beställde hem både färdig mat och matvaror.

Det är ju ingen som hindrat dem från att gå ut på en promenad, men ingen ville ju gå ut med kompisar osv. Utan de satt ju inne under arbetstid.. och sedan var det många som blev hemma kvällstid också helt enkelt.

Många av dem i stan hade ju inte bil osv - vi hade iaf bil så man kunde åka ut och se folk, även om man aldrig klev ur bilen där det fanns folk..

För att ge lite mer perspektiv på hur det var för vissa (fortfarande inte alla).. så hade jag en del släktingar och äldre bekanta som torkade av hissen/dörren .. och postlådan.. varje dag de gick ner för att hämta posten - men i värsta tiderna.. kom nån av grannarna upp och la posten utanför dörren..

Hade också några nära släktingar som precis börjat jobba.. de har precis nu.. jobbat på "jobbkontoret" för första gångerna typ.. tog några år att träffa sina arbetskompisar IRL..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.